Permalänk
Medlem

Bygga automatisk blomvattnare

Funderar på att bygga ett system för att vattna blommorna. Tanken är att det ska vara byggt runt en spolarvattenpump och en lång slang som går förbi alla krukorna där ska det sedan sitta små nipplar. Olika storlek på nipplarna beroende på hur mycket vatten blomman villa. Den startas genom en timer och går då i X antal sekunder eller genom ett knapptryck. Då vill jag veta följande: Är spolar pumpar dränk- eller sugpumpar? Måste de vara monterade udner vattenlinjen eller funkar det över?

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Så länge de finns vatten i systemet och (fram till pumpen) så kan en spolarpump monteras över över vattennivån, annars kan de bli problem.
backvantiler kan då alltså behövas för att hålla kvar vattnet i slangarna,
(egen erfarenhet)

Permalänk
Medlem

hm.. var hittar jag dessa backventiler?

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk

det finns affärer som säljer färdiga system bör även finnas delar där...kolla blommster butiker dom borde ha annars vet jag en affär, kan kolla upp namnet om du vill?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Nja vill bygga själv, det är de som är kul!

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk

hehe vad är det för blommor?

Permalänk
Medlem

hehe de e maja tycker du ska besöka www.swecan.com de har rätt mycket om bevattning dock för cannabis men det funkar säkert för andra med

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

biltema har ju ett antal spolarpumpar med

Permalänk
Medlem

Jupp kollade biltema, pumpen är inget roblem att hitta, enda haken var om jag kunde köra den utan att dränka den, men det går ju tydligen måste bara klura ut var man köper backventiler

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag sett att det finns spolarpumpar som sitter ihop redan färdigt med behållare och allt. Var nog i biltemakatalogen eller något liknande. Kanske en idé då du får behållare på köpet.

Permalänk

alla blommor behöver olika mängd vatten oxo . allt efter solljus exponering & vad det är för typ av blomma. skall den torkas ut först innan den skall vattnas igen . kräver den vatten varje dag . hmm ditt system kommer att se ut som en kabelhärva ==) lycka till . billigare att betala en tant att fixa det åt dig . eller skaffa en tjej

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Ja de måste fan finnas nått sånt, kanske att köpa ?

Måsta ha det till mitt bonsai träd nu i sommar

nån som vet var ?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Finns inget sätt att "känna" i krukan om den e torr? tex (bara ide vet inte om det funkar eller om växten tar skada) skicka en liten ström genom jorden, om det är blött så borde ju strömmen komma fram och sen koppla så att den bara bevattnar torra blommor... Eller något sådant, sålänge det inte är samma sorts blommor på samma ställe, samma sol förhållanden etc, då den kan bevattna alla samtidigt

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem

.:B9:. kabelhärva blir det inte, elektroniken är inga problem det kan jag. Naturligtvis så kommer den mest att användas i nödfall (bortrest) annars övervakas det manuellt. Har faktiskt sambo sedan några år men hon kan inte det där med blommor...

QuIzTiD: jo visst går det att känna av, är inte svårt heller, men jag tänkte mig att det inte skulle vara så avancerat.

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Kanske en green genius kan vara något? Eller varför inte ett sprinklersystem som du styr med X10 ?
Annars en enklare modell utan elektronik som ni hittar här

Såg på tv i morse och där visade de en variant av den på bilden. Det var en slang med ett tunnare bommulsrep igenom och där repet stack ut en bit på varje sida. Ena sidan stoppades ner i krukan och den andra i vattenbehållaren sen drogs vattnet över allt eftersom det torkade i krukan. Enkelt och effektivt.

Permalänk
Medlem

Sånna har jag redan men jag vill ha nåt roligare, och effektivare lite svårt att styra volymen med garnet.

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Hur ofta du behöver vattna beror på många faktorer, att ha en timerstyrd vattnare låter inte så bra, vissa växter dricker mer än andra.
Nån form av vekbevattning eller vanliga "självvattnade" krukor fungerar nog bättre.

Om du ska få ditt system bra lär du behöva fuktighetssensorer i varje kruka och enskilda pumpar till alla.

Annars är vattenkanna bäst, man behöver ju iaf titta till sina blommor och andra växter då och då så kan man väl lika gärna vattna dem samtidigt.

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan är systemet bara igång då jag är på semester. Lite vatten är bättre än inget vatten. Att olika blommor behöver olika mycket löses med lika munstycken i olika krukor.

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk

spolarpumparna i 240 är sugpumpar
pumparna i 140 är dränkpumpar....

har skrotat både 140 å 240:isar...
märket är VOLVO såklart

Permalänk
Medlem

kan man inte ha som två pinnar i jorden som känner av när det är fuktigt sen när det blir lite för torrt så fyller den på tills det blir blött igen?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

macan: det går bra att känna när det är tort, inga problem lite värre att fylla tills det ger utslag. lätt att det blir för mycet vatten, då får man köra på tid istället.

LimeCarter: tittade i biltema just dom har en sugpump för 60kr, verkar perfa

Visa signatur

gusvo085.mine.nu

Permalänk

använd en green genius , .. enkelt . hur som ring till din sambo å säg vad hon skall göra i stället , enkelt . tänk dig . trådlöst system som är billigt i drift . highend robot så är problemet löst ... dvs om du vill ha ett system .

Visa signatur