Skriva text i ett formulär och få texten i olika teckensnitt?

Permalänk
Medlem

Skriva text i ett formulär och få texten i olika teckensnitt?

Det är så att jag vill skriva en text i ett formulär, så ska man kunna se hur det ser ut i olika teckensnitt.

Går det att göra?

Det ska vara till en sida där man kan beställa brodyr tryck. Och vi vill att kunderna ska kunna se hur texten blir.

Har testat sök i forumet och på Google, men jag hittade inte något...

//Daniel Eriksson

Visa signatur

Dex111: Acer Aspire 3003LMi
Epx350: AMD Athlon 3500+ | 1024mb | 200Gb | gt6600 128mb
Epx170: Intel P4 1,7GHz | 256mb | 80Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Ja. Jag skulle gjort det med hjälp av ASP.NET / ASP / PHP eller dyl.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Kika lite på hur den här sidan är kodad kanske?

http://www.perlscriptsjavascripts.com/js/font_finder.html

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag tror det han letar efter liknar det som finns på blogger.com om ni sett det.

Efter en titt så kan jag konstatera att det var över 100 rader med JavaScript. Väldigt komplicerat.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns ett färdigt script som man får "låna"? Gillar inte att sno... Eller att någon har en guide?

Kom på ett till problem. Det är inte vanliga teckensnitt som finns på de flesta datorerna. Utan det är speciella. Så jag undrar också, ska man installera dom teckensnitten på servern eller hur gör man?

//Daniel Eriksson

Visa signatur

Dex111: Acer Aspire 3003LMi
Epx350: AMD Athlon 3500+ | 1024mb | 200Gb | gt6600 128mb
Epx170: Intel P4 1,7GHz | 256mb | 80Gb

Permalänk
Medlem

Det bästa måste rimligen vara att ha teckensnitten på servern och sen generera grafik med dessa genom exempelvis GD-modulen i PHP.

Här kan man t.ex. börja: http://www.google.com/search?q=gd%20php%20fonts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikzzon
Någon som vet om det finns ett färdigt script som man får "låna"? Gillar inte att sno... Eller att någon har en guide?

Kom på ett till problem. Det är inte vanliga teckensnitt som finns på de flesta datorerna. Utan det är speciella. Så jag undrar också, ska man installera dom teckensnitten på servern eller hur gör man?

//Daniel Eriksson

Kolla lite på javascript så löser du nog det ganska lätt, behövs nog inga 100 rader. Men efter som det är fredag får du detta att börja med du kan säkert bygga ut det lite om det behövs

</head> <script type="text/javascript" language="javascript"> function change(out) { font=document.forms[0].fonts.options[document.forms[0].fonts.selectedIndex].text; document.getElementById(out).style.fontFamily= font; document.getElementById(out).innerHTML=""; document.getElementById(out).innerHTML = document.forms[0].sample.value; } </script> <body> <form> <input name="sample" type="text" size="20" /> <select name="fonts" onchange="change('out')"> <option>Arial</option> <option>Times New Roman</option> <option>Verdana</option> </select> </form> <br /> <div id ="out"> Sample </div> </body>

Du kan skicka med typsnitt i nyare browser men akta dig för copyright skyddade fonts.

EDIT: Enbart testat i Firefox...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tindanos

Du kan skicka med typsnitt i nyare browser men akta dig för copyright skyddade fonts.

Hur skickar man typsnitt?

//Daniel Eriksson

Visa signatur

Dex111: Acer Aspire 3003LMi
Epx350: AMD Athlon 3500+ | 1024mb | 200Gb | gt6600 128mb
Epx170: Intel P4 1,7GHz | 256mb | 80Gb