Permalänk
Medlem

Vilken 12.1 " PC hade ni valt?

Alternativ 1:

Dell X1

*Processor: Inte Pentium M 1.1 GHz
*Skärm: 12.1 WXGA widescreen LCD skärm
*Ram minne: 768 mb
*Hårddisk: 60 gb (4200rpm)
*Optisk enhet: Extern CD/DVD-brännare
*OS: Win Home
*3 års på platsen service
*Vikt: 1,1 kg
*Pris: 13800 kr

Länk:
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Alternativ 2:

Komplett Notebook S260

*Processor:Intel Pentium M 50 1,86 GHZ
*12.1" WXGA LCD skärm
*Ram minne: 1024 mb
*Hårddisk: 60GB 7200RPM
*Optisk enhet: Inbyggd DVD+-RW
*OS: Inget OS
*3 års garanti och 3 års support
*Vikt: 1,8 kg
*Pris: 13647 kr

Länk: http://www.msi.com.tw/program/products/notebook/nb/pro_nb_det...

Permalänk
Medlem

Alternativ 2 är billigare, har mer RAM och en betydligt snabbare CPU / HD.
Ser ingen anledning att ta alternativ 1 alls

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

jo, den väger 0.7kg mindre, har windows, bättre support (dell är ju icke dåliga), väldigt bra skärmar och allmänt bra kvalitet på produkterna.
jag har själv en x1 i familjen, så jag vet vad den går för, och den känns grymt stabil och fräsch - och den väger ingenting vilket är sjukt skönt.

det är svårt att säga; har ingen om hur kompletts dator är egentligen, specifikationerna berättar ju inte hela sanningen.
mitt råd är att försöka få tag på en recension eller någon som har den (eller liknande, baserat på samma grund) innan du köper, svårt att säga vad du får.

Men eftersom den ändå väger 1.8kg, och är 12.1", kan du lika gärna kolla på en zepto 2114W som väger 2.2kg och har 14.1" och som kostar lite mindre, men det är ju helt beroende på vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

Dell maskinen har nog bättre batteritid och den är lättare. Välj Dell maskinen om du vill vara portabel...

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt valt X1:an då jag föredrar att kunna ha den med mig hela tiden.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Dellmaskinen har en Pentium M ULV (Ultra Low Voltage) vilket gör att den troligtvis har bättre batteritid jämfört med den andra. Så om batteritid och vikt är viktigare än prestanda så bör du välja alt 1.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

nummer 2 är ju helt klart snyggast iaf.

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och spanar på Dell X1.

Välj bort den externa DVD-brännaren och ta en extern combo (CD brännare, DVD spelare) så sparar du 1375:- på Dellen. Ifall du inte redan insett det?
Dellen har som intressant fördel att den är helt fläktlös. Är det bara jag som tröttnat på fläktljud?
Komplett datorn är större än Dell datorn.
Komplett har PCMCIA, Dell har Compact flash och bluetooth.
Dellen har 1000Mbit/s Ethernet, vad man nu ska med det till på en bärbar.

I vissa fall kan man visst spara pengar på att köpa Dell maskiner med minimalt minne och uppgradera själv, vet ej hur det ligger till i det här fallet.

Batterierna i Dellen är mindre (6/3 celler jämfört med 8/4 celler) än i den andra så en del av den lägre effektförbrukningen kvittas mot det mindre batteriet. Mindre batterier är ju å andra sidan också trevligt.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Sitter själv och spanar på Dell X1.

Välj bort den externa DVD-brännaren och ta en extern combo (CD brännare, DVD spelare) så sparar du 1375:- på Dellen. Ifall du inte redan insett det?
Dellen har som intressant fördel att den är helt fläktlös. Är det bara jag som tröttnat på fläktljud?
Komplett datorn är större än Dell datorn.
Komplett har PCMCIA, Dell har Compact flash och bluetooth.
Dellen har 1000Mbit/s Ethernet, vad man nu ska med det till på en bärbar.

I vissa fall kan man visst spara pengar på att köpa Dell maskiner med minimalt minne och uppgradera själv, vet ej hur det ligger till i det här fallet.

Batterierna i Dellen är mindre (6/3 celler jämfört med 8/4 celler) än i den andra så en del av den lägre effektförbrukningen kvittas mot det mindre batteriet. Mindre batterier är ju å andra sidan också trevligt.

På dellen, när man väljer "
(modulär) 8XDVD / 24XCD-RW combo drive med INGEN MJUKVARA inkl. extern D-Bay Attachment [ta bort 1.375,00 kr]"

Vad är det man får då? Är det en 8XDVD / 24XCD-RW combo spelare som kan sättas i en docka(får man med en sån i sånt fall?) eller vad är det igentligen?

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått saken är de enda skillnaderna mellan den och DVD-brännaren just DVD-brännarfunktionen och att man ej får med någon "mjukvara". Gissar på att de syftar på DVD-uppspelningsprogram?

Jag tror att de använder samma CD och DVD spelare som till de laptops som har modulplats för tillbehör såsom CD/DVD spelare, floppy, extra batteri, etc. Men istället för att stoppa in den i laptopen så stoppar man in den i en extern "D-Bay". Men det här är bara hur jag har tolkat det hela.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Ja jävlar

Tack för tipset, ser ut som min nästa laptop blir en Komplett Notebook S260!!!

Bland det snyggaste jag sett bland bärbara pc, lite ibook finish över den vita modellen.

3 års garanti från komplett e ju inte fel heller!

Permalänk
Medlem

Skulle ta alt. 2...Att det inte följer med något OS är inge problem...*harkel harkel*
Sen är den som sagt bättre och snyggare än X1...
Go for it...

Visa signatur

Kapten Falköga slår till igen! =)

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en med 12" skärm så är det nog för att du vill ha en ultraportabel. Då ska den vara så lätt som möjligt. Prestanda kommer i andra hand.

Vill du ha prestanda, satsa på en med större skärm. De brukar vara mycket bättre prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

vill du se alt.2 i real life.. så dra till Elgiganten.. dem har den annars..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Sämre batteritid, för mer oväsen (fläkt), är större och väger 0,7kg mer.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

skulle tagit alternativ 2. Inbyggt optisk enhet samt snabbare hårddisk. Visseligen är dellen lättare men den andra har mer minne också...

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Randy
Ja jävlar

Tack för tipset, ser ut som min nästa laptop blir en Komplett Notebook S260!!!

Bland det snyggaste jag sett bland bärbara pc, lite ibook finish över den vita modellen.

3 års garanti från komplett e ju inte fel heller!

Förutom det faktum att komplett inte tar in den i vitt eller silver, utan endast i svart. (dessvärre).

Att det inte finns möjlighet att koppla till tv'n är ju också ett stort minus.

Visa signatur

The mind leads, the emotions follow - Ayn Rand

Permalänk
Hedersmedlem

Har du köpt nån dator än? Är lite nyfiken på kompletts s260 men det verkar som att det inte finns scroll på touchpaden och det är ett ganska stort minus för min del.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ibm x40 då?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jk22
Ibm x40 då?

skulle säga samma sak...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

istallione, vad måste man köpa till då?

barebone 6000:-

CPU ~ 2100:- 1.6Ghz pentium
hdd ~800 40Gb 5400rpm
ram ~ 650 512mb
optisk drive. ~800 dvd +/- rw
nåt mer?

10500

inte så farligt faktiskt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har mailat butiken om det men tyvärr inte fått något svar. Om det är fler som är intresserade kanske vi kan få ett lite bättre pris vid ett eventuellt samköp. Jag kan ringa om intresse finns.

Edit: Ringer dem just nu ang vad som behövs för en "komplett" dator.

Edit 2: Det som behövs enligt killen jag snackade med är följande:

Cpu, minne, HD, optisk enhet, mini-pci trådlöst, tangentbord, strömsladd och batteri...

Tydligen är det en helt ny produkt för dem och mer information kommer strax upp på deras hemsida.
Verkar dock som att priset kommer att dra iväg på den om det stämmer att skärm+chassi kostar 6000. Allt är ju options enligt honom jag snackade med....

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Men det kommer nog inte kosta mer än vad en Dell X1 kostar. Sitter och pillar på komplett och får ihop hdd, processor och minne för 3700kr och då saknas batteri/sladd och tangentbord och trådlöst nätverk. Det borde inte kosta ytterligare 3700kr för att komma upp i de 13000kr en X1 kostar.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna verkar hamna strax över priset på Vegan på itbutikken som dessutom levereras med OS. Att det ska vara så rackarns svårt att hitta det man vill ha...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om Vegan från itbutikken?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Hedersmedlem

Sök på Vega här i forumet...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Re: Vilken 12.1 &quot; PC hade ni valt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salle_83
*Processor: Inte Pentium M 1.1 GHz

:D:D:D

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde själv en X1 i förmiddags. Ska bli kul att få testa den lite

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Så det blev en X1a alltså. Försökte själv precis beställa en när jag läste att du gjort det men nu funkar inte deras beställningssida....Någon vill inte att jag ska ha en laptop