Program/verktyg till *nix ni inte klarar er utan?

Permalänk

BASH the one and only

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
Varför övergav du ett projekt bara för att de inte utvecklas?

För att det finns bättre alternativ, ett skäl så gott som något.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Nu fattar jag ännu mindre Skulle du kunna ge ett exempel?

Säg att du vill köra irc från flera datorer, men behålla ditt nick. Då kan du starta irc i en screensession på en maskin. Därefter kan du koppla ifrån sessionen på den aktuella maskinen, logga in via ssh från en annan maskin och återuppta ircsessionen. Eller på den lokala maskinen, då kan du starta en process i en screen, därefter starta en ny screen och köra en ny process. Så kort sagt fungerar screen som en "fönsterhanterare" för terminaler.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
För att det finns bättre alternativ, ett skäl så gott som något.

Måste hålla med Kent-Mustafa här, har oxå ganska nyligen hoppat från att använt openbox i flera år, till att börja använda pekwm, mycket pga att ob inte utvecklas.

Att man sen kommit på att pekwm är ruskigt bra är ju bara en anledning att fortsätta använda det...
Det man inte kan göra med tangentbordet här är inte värt att göra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Säg att du vill köra irc från flera datorer, men behålla ditt nick. Då kan du starta irc i en screensession på en maskin. Därefter kan du koppla ifrån sessionen på den aktuella maskinen, logga in via ssh från en annan maskin och återuppta ircsessionen. Eller på den lokala maskinen, då kan du starta en process i en screen, därefter starta en ny screen och köra en ny process. Så kort sagt fungerar screen som en "fönsterhanterare" för terminaler.

Ahh, nu fattar jag Screen är som en bokhylla man kan saker i, vad som helst, närsom helst, och plocka fram det, varsomhelst, närsomhelst... Nu förstår jag varför många gillar det här programmet

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org