Permalänk
Medlem

Pci-e vs AGP

Vad är det för skillnad på dom 2?
vilken är snabbast?

och vilken rekomenderar ni?

Visa signatur

cpu: 1-Intel Pentium 4, 2500MHz mem: 768MB twin mos pc3200 gfx: RADEON 9600XT

Permalänk
Medlem

1. AGP är lite äldre och därför långsammare även fast den är tillräcklig.
2. Pci-e är snabbast eftersom den har dubbelt så många banor som AGP 16vs8.

jag rekommenderar Pci-express eftersom den inte är så värst dyr längre och är framtidens teknologi och vill man köra med NForce 4 är det Pci-e som gäller.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

PCI-E Finns inte nån anledning å köpa AGP längre (tycka)

Skillnaden är ju först å främst gränssnittet :)...

Just nu får du inte ut den skillnaden gränstnittet visar men man får väll se vad framtiden vill erbjuda :)... Du får med andra ord inte ut dubbelt med PCI-E jämfört med AGP bara för det är 8X agp gentimot 16X PCI-E...

Samma som med Sata-II nu.. gränssnittet e bara högre för att ge nya möjligheter att utveckla produkterna utan att byta allt i burken varje gång man köper en ny disk exempelvis ^^ ..

De e va jag anser hittils iaf

Permalänk
Medlem

offT: secoil, jag måste bara säga att ditt system är helt sjukt, måste gått på runt 50-60 000kr? :P....(du behöver inte svara på den frågan)

pci-e = dubbelt så snabbt som agp 8x

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen praktisk prestandaskillnad mellan AGP8X och PCIe x16 i dagsläget. PCIe är dock att föredra eftersom det är mer framtidssäkert och har andra fördelar (klarar t.ex. att leverera mer ström till grafikkortet jämfört med AGP).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Sen kan man väl inte säga att det är dubbelt så snabbt.
Bara för att det ena är 8x och det andra är 16.
PCI-e är ju seriellt medans agp är paralellt...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

banbredden för pci-e är 4.2Gb medan AGP 8x har 2.1Gb eller någe (X *266)