Permalänk
Medlem

CPU ratio - snabbfråga

en liten snabbfråga bara, vad gör cpu ratio i bios?

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Hmm om jag inte är helt ute och cyklar så kanske det är förhållandet mellan minnena och FSB? Dvs om du kör 1:1 så är de synkroniserade hastigheter...

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -SaLZa-
Hmm om jag inte är helt ute och cyklar så kanske det är förhållandet mellan minnena och FSB? Dvs om du kör 1:1 så är de synkroniserade hastigheter...

Stämmer perfekt.
Naruto for the win.

Permalänk
Medlem

eeh.. jag e nog tyvärr ganska trög nu men kan du / ni utveckla det lite mera? själv så kör jag nurvarande på 64 i cpu ratio med systemet i min sign. Skulle jag kunna klocka mera elr mindre om jag höjde eller sänkte?

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nezerv
eeh.. jag e nog tyvärr ganska trög nu men kan du / ni utveckla det lite mera? själv så kör jag nurvarande på 64 i cpu ratio med systemet i min sign. Skulle jag kunna klocka mera elr mindre om jag höjde eller sänkte?

Jag är inte så erfaren inom att klocka med Intel, men om vi säger såhär: Vad för Kingston minnen har du?
Vi ponerar att det är PC3200-minnen, dvs DDR400. Dessa kan max köras i 200MHz.
Om du kör med ratio 1:1, även känt som 200, även känt som "synkront", så kommer du köra ditt minne i samma hastighet som du har din FSB på.
Om du vill höja din FSB över 200 så klarar minnet inte av att hänga med på den hastigheten.. Den klarade bara (i det här fallet) 200. I dom fallen sätter man en ratio mellan minnet och fsb, och på så vis tillåter minnet att inte behöva jobba lika snabbt som FSB:n.
En vanlig ratio då är 5:6, även känt som 166. I det här läget jobbar minnet fem sjättedelar den hastigheten av vad FSB:n kör på (tror jag har rätt, fungerar ungefär så iaf).

Ja... Orka förklara mera Hoppas det hjälper.

Slutsats: Om du har PC3200 (DDR400 minnen) och vill över 200FSB, så sätt en ratio.

Permalänk
Medlem

Tack tror jag, men lite mer info, jag har också en sticka 512mb pc3200 Kingston hyperX. Dom andra stickorna är 2x256mb pc2700. dock så skrev jag fel förut, jag har för nurvarande en cpu-ratio på 16.. dock så kan jag inte ändra den pga den verkar vara låst. Någon som vet något sätt man kan låsa upp den?..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nezerv
Tack tror jag, men lite mer info, jag har också en sticka 512mb pc3200 Kingston hyperX. Dom andra stickorna är 2x256mb pc2700. dock så skrev jag fel förut, jag har för nurvarande en cpu-ratio på 16.. dock så kan jag inte ändra den pga den verkar vara låst. Någon som vet något sätt man kan låsa upp den?..

Jag tror att det du menar är din multiplier som ligger på 16, dvs multippeln.

Multippeln * FSB = Din MHz

Med det antagandet kan jag gissa att du har överklockat genom att sätta din FSB på 180.
Om du inte kan höja din FSB ytterligare så ser jag skälet. Eftersom du även använder PC2700-stickor så klarar dessa endast av att köras vid 166MHz, men det är rimligt att anta att du lyckats få dom att gå i 180MHz då dom flesta ramminnen kan köra lite högre än vad dom är specifierade för.

Om du nu vill överklocka högre så får du försöka hitta ratio eller divider någonstans i din bios.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

tack.. dock så kan jag medela att jag har absolut maximalt har fått upp FSBn i 161fsb (= 2,89ghz). Btw skulle jag kunna klocka högre om jag ändrar CAS# Latency på ram inställningarna osv?

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Avstängd

Ja

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem

ok.. tack.. tror jag..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nezerv
Btw skulle jag kunna klocka högre om jag ändrar CAS# Latency på ram inställningarna osv?

Japp, antagligen. Men notera att du vill höja dessa värden, inte sänka som man skulle kunna tro.

Permalänk
Medlem

nejdå det tänkte jag oxo :). btw skulle ramet kunna skadas om man sänker / höjer för mkt på det?

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |