Permalänk
Medlem

val av kylning.

Tjena har ett smått problem när de gäller kylning då jag hade tänkt köra på en Xp120 med 120mm fläkt till CPu och Zalman vf700- cu till gpu , mCubed Vertical Silence till Hdd + enbart 120mm fläktar i lådan. Har nu gått i tankar kring antingen DangerDen vattenkylning till : CPU, GPU, NB eller en LIghtspeed kompressor kyld cpu. Eftersom jag endå kommer att ha en mycke dyr dator för ca 25 000kr som jag hade tänkt överklocka ganska rejält så vet jag inte riktigt vad som är de smartaste draget .

KOmponenterna som jag hade tänkt är.( Observera att de inte är bestämt) :

Amd athlon 64 x2 4400+
DFI lanparty SLI-D
Gskill pc4800 600MHz
Lian-Li pcv1100black silence eller Lian-Li pc7 SE ( Pc enbart om jag väljer Lightspeed)
Nvidia 7800gtx
m.m

Mitt mål är också att få en väldigt tyst dator vilket kan bli lite svårt med Vattenkylningen.

Datorn kommer att stå på en hel del , till multimedia , spel och senare til programering och allt vad de nu är. Eftersom de är en X2 processor så skulle de va rätt kul att se vad man kan få upp den i för clock frekvens.

Takc för alla tips.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela så rekomederar jag dig att köpa FX55 eller FX57 mkt bättre tillspel.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Avstängd

Med tanke på det andra han skulle använda den till är nog en X2 bättre

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem

ok men en fx57 kommer att kosta närmare 10 000kr vilket e en del.. Tycker 4400+ e bra då den har mer minne än en 4600 och går att klocka en hel del... sen var de kylning jag frågade efter... Tycker att dengerDens vattenkylnings grejer verkar riktigt sköna och skulle nog villja testa då jag alldrig haft vattenkylning. eller vad tycker ni....Åker till Kaliforninen om 10 timmar men skrivv på jag svarar den 30 juni ...

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

den kommer väl inte att bli direkt tyst med kompressorkylning, eller?
tycker också att du borde ta en fx55, mycket bättre till spel och multimedia. till programeringen kommer du väl inte behöva så mycket datorkraft.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk

du får den absolut tystaste datorn med vattenkylning då du kan köra 2-3 120mm på nästan inga varv alls, kombinera med nån fläktstyrning typ t-balancer så får du automatiskt kylprestanda när den behövs.

dangerden har mycket bra grejjer.

läs om hur du sätter ihop systemet innan du börjar mecka om du inte har gjort det förut.

Permalänk
Medlem

hmm tack för svaren men vad tycks om detta packetet...Lite osäker när de gäller pump om jag ska köra på 2 eller bara 1 pump.. Eftersom att jag kommer ha en kraftig maskin så ska flödet vara bra tycker jag.. och en sak till varför är de så mycke bättre att köra på 12 v pumpar ? Har de bara med dem har molex kontakter??

Här är kylningen..kommer att sitta i ett stacker som jag redan har så plats är inte ett problem..KOmmentera gärna.

***PUMP - 2st: Eheim 1250 -

****RADIATOR - Black Ice Xtreme 3 -

***Vatten block cpu - Danger Den TDX A64 1/2

****NOrdbryggan - Danger Den Maze4 Chipset 1/2

*****Vattenblock VGA - Danger den G70/G80 serie(kommer snart)-

**** TANK -Danger Den Plexi 5 1/4 1/2 Dual-

dengerDen Tygon 1/2" Slang ...Är de nån bra slang..
Kan man ha sånna här slangar på samma gång eller funkar de bara till cpun FrozenCPU Blue UV Water Dye

Är sen inte säker när de gäller hdd och nätagg om jag vill kyla de...Vad tycker ni för komplett har ju ett helt tyst nätagg som är vattenkylt på 480w. Och hade tänkt att skaffa feta hdd block av Hj07....
skulle också vilja ha lite itips och info när de gäller slangar...

Permalänk

själv tycker jag det är onödigt att kyla nätagg och hd med vatten, det tar bara in onödig värme i slingan. det är enkelt att i rätt låda kyla diskarna med tysta 120mm fläktar och det finns grymt tysta nätagg.

själv gillar jag 12v då jag kan ha allt i datorn utan extra strömkablar, reläer och annat krafs som behövs. det finns 12v som är mycket starka så det finns igentligen ingen anledning att inte köpa 12v som jag ser det.

för mig är det två pumpar som gäller av två skäl; redundans och tryck. har ingen aning om hur 1250 trivs när dom är seriekopplade, kolla det om du har tänkt använda två av dom.

tygon är det bästa, helt klart. släpper dock inte igenom UV så bra så om du absolut skall ha uvkrafs så kör med clearflex istället.

sen måste man inte ha tank, men det visste du kanske redan

Permalänk
Medlem

Hur mycket går det där kitet på metalbox?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

hmm har inte räknat på de men säkert 4000kr eller mer...
men då är det bättre att sattsa på 2st Danger Den 12 Volt Pump DD12V-D4 eller 2 st DDC - 12v. Vilken som är den bästa har jag ingen susning om men de vet du ni kanske... aa tygon slangar blir de..
en kanske lite du fråga men vad är det igentligen positiva med en Tank ?
Och vad tycker der_keiser ingentligen om packetet?

Permalänk

tycker det ser bra ut, dock var jag tveksam till två stycken 1250. dom är mycket stora och väger en del.

två st ddc tror jag på, d4 är väldigt högljudd och med de övriga delarna i ditt paket kommer du kunna bygga mycket bra prestanda och mycket låg ljudnivå så det verkar dumt att förstöra genom att köpa nåt som låter en del.

fördelen med tank är att det är lättare att avlufta systemet.

jag använder två t-kors som gör det ännu lättare att trycka in vatten genom hela slingan och köra med vattenflaska som tank tills systemet är avluftat.

typ så här: http://guides.pimprig.com/water_cooling/fill_and_bleed_an_inl...

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp Der_keiser. Skiit schysst att du hjäpte till..jepp ddc blir de nog. Om jag undrar nåt mer så återkommer jag med yterliggare frågor.!!

--->>