SKyffla filer mellan 2 burkar kopplade på switch (BBB)

Permalänk
Medlem

SKyffla filer mellan 2 burkar kopplade på switch (BBB)

Har ett litet problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Sitter på BBB's 10/10 hemma (fiber) och har 2 burkar som jag har kopplat in på en switch. Båda burkarna får således externa IP nummer. Jag har dock lite problem när jag skall skyffla filer mellan dem.

Det är egentligen två problem. Ibland får jag runt 8MB/sek mellan burkarna och ibland får jag max 1MB/sek. Får jag 1mb/sek så håller den sig på den farten precis som om det vore spärrat på något sätt. Jag antar att allt då skickas via switchen som sitter i källaren i huset. Kan man göra något för att säkerställa så att man alltid får 100MBit mellan burkarna? Är det någon inställning jag måste fixa?

Det andra problemet är att när jag tankar mellan datorerna så stannar överföringen helt ganska ofta. Då är den noll i ca 2 minuter, sen kommer det igång igen. Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh
Tobbe

Permalänk
Medlem

jag har din lösning! det stämmer bra att din "interna" trafik går genom bbbs gateway (har själv chello lan med samma problem!).
lösning: sett extra interna ip nr på dina nätverkskort i fråga. under windows: gå in på egensakper på nätverkskortet i fråga sen tar du egenskaper på internet protocol, där fyller du i det ip nr o gateway nätmask coh dns du har fått tilldelat detta för att du skall kunna ha fler ip på samma kort, annars går det inte. sen går du in på avancerat som finns där på samma flik o fyller i ett ip osen lika dant
med den andra bruekn (inom samma ip range) tex 10.10.0.2 osv.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Men BBB kör ju DHCP. Funkar det ändå? Vad skall jag sätta för gateway etc då?

Är på jobbet så jag kan inte fixa med det nu...det kanske "löser sig" när jag försöker fixa det ikväll.

/Tobbe

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack Jaif! kanon!

Skall testa ikväll

/Tobbe

Permalänk
Medlem

orka inte läsa den där länken just nu men har för mig att det va nåt åt min teori som stod i den om inte så fungerar båda 2, har sett liknande lösningar, den ajg ahde är enkel...
precis du tilldelas ip av dhcp, därför sak du skriva in exakt samma. i windows 2k/xp/2k3 start/kör skriv "cmd" sen enter sen i cmd skriver du ipconfig/all så ser du allt du behöver skriva in.
DET FUNGERAR

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
orka inte läsa den där länken just nu men har för mig att det va nåt åt min teori som stod i den om inte så fungerar båda 2, har sett liknande lösningar, den ajg ahde är enkel...
precis du tilldelas ip av dhcp, därför sak du skriva in exakt samma. i windows 2k/xp/2k3 start/kör skriv "cmd" sen enter sen i cmd skriver du ipconfig/all så ser du allt du behöver skriva in.
DET FUNGERAR

Ok, Testar din lösning först:)

Säger till hur det gick

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Löste alla problem med www.Hamichi.cc

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...