Permalänk
Medlem

Superseg dator

Hej,

Nyligen, för kanske två dagar sen, så började min dator uppföra sig riktigt märkligt.. Problemen yttrar sig som så att Allting hackar någonting förfärligt, muspekaren, ljuduppspelningar, you name it.
Kikar man i processhanteraren samtidigt som man kör t.ex ett program, så ser man att programmet (kan vara vilket som, itunes, firefox, mirc) drar 100% cpu när det "hackar". Suspekt?

Har i min desperation ominstallerat moderkortsdrivrutiner etc, utan att de hjälpt någonting..
tips?

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Spyware låter det som. Kan vara virus också.
Scanna igenom din dator med ett antivirusprogram och t ex Ad-Aware och Spybot.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort, med ett otal program, inga suspekta saker påträffade.
Samma dag som det började strula hade jag precis defragmenterat hårddisken, slump?

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Att du defragmentera ska inte ha någon betydelse.
Gå in i felsäkert läge, kör sedan antivirus och antispyware. Se till att dessa program är uppdaterade innan bara.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Att du defragmentera ska inte ha någon betydelse.
Gå in i felsäkert läge, kör sedan antivirus och antispyware. Se till att dessa program är uppdaterade innan bara.

Been there, done that. Fler tips?
(Jag vet att defrag inte ska påverka på detta vis, men det var det enda jag gjorde för att få datorn in i detta tillstånd..)

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Ladda hem HijackThis då, posta loggen här, så kan någon kolla vad det är som spökar.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Nej, teorin om spyware/*ware köper jag inte.
Körde några test med HDD-benchmark program och min primära disk (som jag bootar på, en maxtor 200gb) har en transferrate på ca 3.5MB/s.. (!)
Min supergamla Samsung spottar ur sig det tiodubbla. Suspekt?

Enligt HDTUNE är disken 'healthy' men det känns verkligen inte så, den körs förresten i UDMA6 också. (hade en teori ett tag om att den kördes i nåt obskyrt pio mode av nån anledning..)

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

För två år sedan hade jag ett liknande problem. Alla problem försvann efter att jag bytte moderkort...jag säger inte att detta skulle vara lösningen, men det är en teori. Sedan kanske du kan prova att byta UDMA-kabel eller IDE-kabel?

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morran59
För två år sedan hade jag ett liknande problem. Alla problem försvann efter att jag bytte moderkort...jag säger inte att detta skulle vara lösningen, men det är en teori. Sedan kanske du kan prova att byta UDMA-kabel eller IDE-kabel?

Vore ju lite typiskt att moderkortet skulle göra så att en disk inte fungerar men en annan gör, på samma bus.. men det där med att byta kablar skall jag testa, tack.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

låter som du kör i PIO mode på din systemdisk iställer för UDMA. sök lite här i forumet så hittar du en faw som berättar hur du kontrolerar och löser det om så är fallet

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min dator började sega (muspekaren, ljud, filmer) häromdagen. Jag får för mig att det var Windows Update-notifieraren (Windows XP Pro) eller något relaterat som låg bakom, eftersom allt funkade fint när jag installerat uppdateringarna och sen startade om. Det blev ingen skillnad när jag startade om utan att installera uppdateringarna.

Permalänk
Medlem

Mjo. Enligt diverse program och dylikt så kördes skiten som jag skrev ovan i UDMA6 och inte PIO.

Hursomhelst, testade att installera om ide-drivrutinerna. Voila. Funkar perfekt igen.

Tack alla!

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.