Permalänk
Medlem

2048 i ram

Tänkte uppgradera till 2gb ram.

vad tror ni om dessa minnen:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310260&cks=SER

Det finns ju inte såååå mycket att välja på om man vill ha CL2 1024mb stickor.

Här hamnar man iaf på 3000. Sen finns det ju andra minnen men dom är dyrare och då hamnar man på minst 4000 vilket känns liiiite i överkant faktiskt.

Hur stor är skillnaden på CL2, CL2.5 respektive CL3.0 ?

Hur mycket mer prestanda ger minnen i Dual konfig ?

Är det nån skillnad på att köra 4x512 eller 2x1024 ? Mitt mobo stödjer tydligen dual med 4x512 också.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i5 12600kf | Asus B760 | Corsair DDR4 32GB | Kingston 1TB NVME | Asus GeForce 3050 RTX| Hyper X Cloud II | Cherry MX 3.0S RGB | 27" Samsung PLS LCD | AOC 32" 4K

Permalänk
Medlem

Först tycker jag du ska ställa dig frågan om det verkligen är värt det, enligt min erfarenhet så räcker 1gb fortfarande mer än väl.

CAS är ganska viktigt, men det är olika för olika maskiner. Dock så är CL2 Helt klart att föredra.

Tror att 2x1024 kommer att fungera bättre för dig, särskilt om du har en newcastle cpu.

Och självklart ska du köra DC, det ger stor prestanda boost.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

BF2 tycker inte att 1GB räcker

Sen måste jag uppgradera i vilket fall som helst eftersom minnena jag har i burken nu är PC2700 minnen som har hängt med i några år.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i5 12600kf | Asus B760 | Corsair DDR4 32GB | Kingston 1TB NVME | Asus GeForce 3050 RTX| Hyper X Cloud II | Cherry MX 3.0S RGB | 27" Samsung PLS LCD | AOC 32" 4K

Permalänk
Medlem

Jag kör ju BF2 på fullt med mitt system hörrö du ;), om det hackar så beror det på att du bör höjja AGP aparture size, läste om det på futuremarks hemsida.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

OfT: Blir lite fundersam över Kompletts produktinfo där, i rubriken står CL2 men om man kollar specsen lite längre när står det CAS Latency: CL3

OnT: Skillnaden på CL2 och CL2.5 är inte så stor, inte heller på CL2.5 och CL3. Men på CL2 och CL3 är skillnaden större, men som sagt, låg CAS Latency är ju att föredra

Permalänk
Medlem

Re: 2048 i ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Tänkte uppgradera till 2gb ram.

vad tror ni om dessa minnen:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310260&cks=SER

Det finns ju inte såååå mycket att välja på om man vill ha CL2 1024mb stickor.

Här hamnar man iaf på 3000. Sen finns det ju andra minnen men dom är dyrare och då hamnar man på minst 4000 vilket känns liiiite i överkant faktiskt.

Hur stor är skillnaden på CL2, CL2.5 respektive CL3.0 ?

Hur mycket mer prestanda ger minnen i Dual konfig ?

Är det nån skillnad på att köra 4x512 eller 2x1024 ? Mitt mobo stödjer tydligen dual med 4x512 också.

NÄJNÄJNÄJ...inte de minnena men däremot dessa!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307186&cks=PRL
Ok...de kostar en slant men du shoppar dem härifrån för 3500.- (2 st matchade stickor á 1 gig totalt 2 gig!)
http://www.crucial.com/eu/store/partspecs.Asp?IMODULE=BL2KIT1...

Har nyss själv beställt dem o kan återkomma med rev på minnena när jag fått hem dem. Har ej kunnat hitta nå speciella revs på minnena men sett nåra som kör dessa i 2.5-3-3-8 i över 500MHz vilket är mkt bra för att vara 1gig stickor.

De är nog en del bättre än minnena du länkat till.

Men, som sagt....återkommer med rev när jag fått minnena hem o testat dem.

(Minnena har micronchip som är mkt underskattade av många klockare. Bra chip som går att köra i låga latenser o höga hastigheter.)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Jag kör ju BF2 på fullt med mitt system hörrö du ;), om det hackar så beror det på att du bör höjja AGP aparture size, läste om det på futuremarks hemsida.

Vad är det och var gör man det?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig få för mycket minne, verkar som att alla köper den fetaste processorn och det fetaste grafikkortet. Men ni glömmer fina snabba hårddiskar om mycket RAM, lite illa tycker jag =P
Jag ska själv köpa mig en ny burk snart och då blir det nog en med två gig ram.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

Re: Re: 2048 i ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
NÄJNÄJNÄJ...inte de minnena men däremot dessa!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307186&cks=PRL
Ok...de kostar en slant men du shoppar dem härifrån för 3500.- (2 st matchade stickor á 1 gig totalt 2 gig!)
http://www.crucial.com/eu/store/partspecs.Asp?IMODULE=BL2KIT1...

Har nyss själv beställt dem o kan återkomma med rev på minnena när jag fått hem dem. Har ej kunnat hitta nå speciella revs på minnena men sett nåra som kör dessa i 2.5-3-3-8 i över 500MHz vilket är mkt bra för att vara 1gig stickor.

De är nog en del bättre än minnena du länkat till.

Men, som sagt....återkommer med rev när jag fått minnena hem o testat dem.

(Minnena har micronchip som är mkt underskattade av många klockare. Bra chip som går att köra i låga latenser o höga hastigheter.)

ehmm...
Dessa minnen är nog riktigt fina, men han sa ingenting om att klocka dem...
Det är dessutom PC4000 vilket kan få vissa mobos att snedtända totalt
(har själv vart med om det), och då han tycker att 4000 verkar mycket vore
det nog rätt illa om han sensatt där med med minnen för 3500 som kanske inte funkar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du kan få

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB_Kit w/two matched CMX1024-3200C2
för ca 2500:- på komplett

eller

2x Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 1024 PC3200_64Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns
ca 2700:- på komplett.

Behöver också ha 2gb snart för battlefield bara äter o äter.

Permalänk
Medlem

Crucial har en fin kompatibilitets sida...funkar det ändå inte på mobot trots att det står att de ska funka så får du skicka tebaks o får pengarna tebaks. Mkt bra tycker jag!
Gå in här: http://www.crucial.com/eu/
Välj planka till höger. Välj vilken planka (Mitt fall K8N neo2 Platinium) Sen väljer du all compatible uppgrades fliken eller Performance memory fliken (Denna i mitt fall.) så får du veta vilka minnen från Crucial passar. Där står att det ska passa mitt moderkort...Skulle det nu vara så att de inte går att köra i 500MHz standard timings så skickar jag tebaks minnena o får pengarna tillbaka. De garanterar att minnena ska funka! Står klart o tydligt.

EDIT: Ser nu i hans sign att det är exakt samma planka som jag har o ska han ha minnena till den så SKA det GARANTERAT funka med dessa enligt Crucial.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zonyk
Vad är det och var gör man det?

Ändras i BIOS, här på sweclockers har jag hört att det inte har något med grafikkorts minnet att göra, men en kille på futuremark skrev en lång förklaring och sa att man ska höja det, då det ofta är så att ditt grafikminne inte räcker till, då de som gjorde BF2 hade 512 minne på sina grafikkort ;)..

Kolla in i BIOS, heter agp aparture size eller liknande..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!