netlimiter eller liknande dold i systray.

Permalänk
Medlem

netlimiter eller liknande dold i systray.

Hej.
Jag har ett litet problem.
Min bror "snor" all bandbredd med sin MSN när han kör webkamera konversationer med ljud hela tiden.
Det är en ganska gammal kamera så den tar upp hemskt stor del av den ynkliga bandbredd jag har.
Eftersom jag bara har 0.5 mbit, så det är väldigt störande att knappt kunna göra ngt på min dator.

Jag satte netlimiter och spärrade till 10kb/s men han märkte att det var en ny ikon där och plockade bara bort den lilla spärren.

Finns det ngt smidigare sätt, förutom att förstöra kameran?

MVH:AW

Permalänk

Be honom att använda kameran lite mindre istället för att ställa till med otyg.

Permalänk
Medlem

Det alternativet finns ju också.
Men jag är säker på att han inte skulle bry sig ett dugg.

Permalänk

sätt dit netilimiter igen men dölj ikonen

Permalänk
Medlem

Du kan ju dölja ikoner i Win Xp. Så att de lägger sig bakom den där lilla svarta pilen.

Permalänk

Slå honom kanske??

Permalänk
Medlem

Dra ur hans TP ?
Prata med honom ?
Uppgradera eran lina till typ 8 mbit ?
Sno hans NIC ?
Sno kameran ?
Sno micen ?
Slå sönder kameran ?
Slå sänder datorn ?

Permalänk
Medlem

Varför inte prata med den som betalar uppkopplingen?
Det är ganska osmart att förstöra för andra, Det drabbar bara en själv i slutändan.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

ni som säger: prata med honom, uppgradera lina osv osv osv..
jag själv är utsatt för precis exakt samma problem me en dryg morsa som äter upp all bandbredd och vägrar dela med sig.
problemet är också att hon kan lite om datorer o märker om d kommer nya ikoner i trayen.

att snacka me personen funkar inte.

ge honom tips nu förfan.

Permalänk

inaktivera USB i bios på hans dator om kameran går på USB då

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
ni som säger: prata med honom, uppgradera lina osv osv osv..
jag själv är utsatt för precis exakt samma problem me en dryg morsa som äter upp all bandbredd och vägrar dela med sig.
problemet är också att hon kan lite om datorer o märker om d kommer nya ikoner i trayen.

att snacka me personen funkar inte.

ge honom tips nu förfan.

Det borde finnas routrar som stöder delning av internetanslutning på ett rättvist sätt. Frågan är bara hur mycket pengar man är beredd att lägga ut på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Det borde finnas routrar som stöder delning av internetanslutning på ett rättvist sätt. Frågan är bara hur mycket pengar man är beredd att lägga ut på det.

har tittat på sånna.. kostar GANSKA mycket mer än en vanlig. speciellt om man ska ha trådlöst också som min morsa kräver :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
har tittat på sånna.. kostar GANSKA mycket mer än en vanlig. speciellt om man ska ha trådlöst också som min morsa kräver :S

Om hon kör trådlöst nätverk och har USB-nätverkskort kan du prova att svepa in det i aluminiumfolie. Det lär begränsa hastigheten en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Om hon kör trådlöst nätverk och har USB-nätverkskort kan du prova att svepa in det i aluminiumfolie. Det lär begränsa hastigheten en del.

jag ska förklara vårt hemnätverk lite mer noggrant:
Modem > D-link 614+
från d-linken så är 3 datorer anslutna.
Min dator (TP)
Mors Dator (TP)
Mors laptop (WLAN)

mor surfar på sin laptop och laddar på sin stationära. så d e lite onödigt
dessutom är nätverkskortet av PCMICA typ eller vad d nu heter.

EDIT:
kan man inte bygga nån dosa som man kopplar mellan nätverkskort o TP kabel där man sätter massa motsånd så d begränsar bandbredden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
jag ska förklara vårt hemnätverk lite mer noggrant:
Modem > D-link 614+
från d-linken så är 3 datorer anslutna.
Min dator (TP)
Mors Dator (TP)
Mors laptop (WLAN)

mor surfar på sin laptop och laddar på sin stationära. så d e lite onödigt
dessutom är nätverkskortet av PCMICA typ eller vad d nu heter.

EDIT:
kan man inte bygga nån dosa som man kopplar mellan nätverkskort o TP kabel där man sätter massa motsånd så d begränsar bandbredden?

Prova med några vanliga motstånd/resistorer. Det kanske fungerar, vem vet?

Permalänk
Medlem

verkliga alternativ pojkar, verkliga...

Installera netlimiter igen, och dölj ikonen. Det var någon som sa att man kunde göra det med XP. Annars kan du ta ett "AppToService" program, se bara till att "interact with desktop" är bort kryssad, annars kommer ikonen att visas i trayn.

Visa signatur

ya rly!