Sänka hastigheten/varvtalet på disk?

Permalänk
Medlem

Sänka hastigheten/varvtalet på disk?

Hej

Jag undrar om någon vet om man kan sänka varvtalet på en 7200 disk? Anledningen är att i min filserver sitter det en hel del diskar och jag vill inte sätta i fler fläktar än jag redan har.

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Det vill du inte därför att:

1. Det går inte!
2. Prestandan försämras!

Köp nytt chassi med 12cm tysta effektiva fläktar eller byt ut diskarna till större, tystare och svalare.

Googla på T7K250 efter tester.

Permalänk

I min polares bios finns det möjlighet att sänka varvtalet på hårddiskarna.
så dra in i bios å kika.

Visa signatur

AMD athlonXP 3000+ . ASRock K7NF2-RAID. 512 MB ddr 333Mhz. Asus 6800XT 12/6 385/890 MHz. 1 st hitatchi 120 GB 1 st Segate Baracuda. Coller master 450W PSU(Sleevat) Chassi: Antec Super LANboy
#RIMY @ Qnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sproudish
I min polares bios finns det möjlighet att sänka varvtalet på hårddiskarna.
så dra in i bios å kika.

Nej det går inte, diskar är antingen on/off. Du kanske menar diverse fläktar som ofta går att styra i bios.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

2. Prestandan försämras!

På en filserver är det inte alltid nödvändigt med 7200rpm.
T.ex. i de fall då man kör enbart 100Mbit (vilket antagligen är i de flesta fall).

5400rpm är definitivt att föredra om man vill ha en tyst burk som inte kräver väldig prestanda.

Permalänk
Citat:

1. Det går inte!

På min filserver (FC3, 2.6.10-1.770_FC3, hdparm 5.7)
>man hdparm

HDPARM(8) HDPARM(8) NAME hdparm - get/set hard disk parameters SYNOPSIS hdparm [ flags ] [device] .. ...... -M Get/set Automatic Acoustic Management (AAM) setting. Most modern harddisk drives have the ability to speed down the head move- ments to reduce their noise output. The possible values are between 0 and 254. 128 is the most quiet (and therefore slowest) setting and 254 the fastest (and loudest). Some drives have only two levels (quiet / fast), while others may have different lev- els between 128 and 254. THIS FEATURE IS EXPERIMENTAL AND NOT WELL TESTED. USE AT YOUR OWN RISK. ......

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Citat:

1. Det går inte!
2. Prestandan försämras!

Köp nytt chassi med 12cm tysta effektiva fläktar eller byt ut diskarna till större, tystare och svalare.

Googla på T7K250 efter tester.

jag kan ändra hastigheten mellan 5400 och 7200 i Hdparm och lämplig växel. Ganska bra om man till exempel lämnar datorn på över natten

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Observera att Acoustic Management ej sänker rotationshastigheten på magnetskivorna i hårddisken utan vad som händer är att läs/skrivhuvudet jobbar långsammare när den färdas över magnetskivorna vilket innebär att hårddisken låter mindre då den läser/skriver.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Låter lite smått korkat att ändra rotationshastigheten på hårddisken då detta skulle slita mer på motorn än om den håller en konstant rotationshastighet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Nej, du är rätt ute, som det står i manualbladet:

Citat:

speed down the head movements to reduce their noise output

Men som du säger, man vill nog inte sänka själva rotationshastigheten på disken. Jag kör med hdparm -M 128 och det räcker för mig (iaf ljudmässigt, hur det ser ut med värmen vet jag inte för jag har ingen sensor på diskarna).

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Diskens hastighet ska inte vara styrbar, eftersom resten av hårdvaran räknar med ett visst antal rotationer / sek för att allting ska fungera tillfredställande... Bland annat så är läshuvudena till 5400rpm, och 7200 olika utformade för att inte de ska hamna på fel höjd över skivorna. Huvudena lyfts upp av luftkudden som bildas när skivan roterar, olika hastighet skulle med samma huvud ge olika lyftkraft, och därmed olika höjd över skivan, med otilförlitlig läsning som resultat. Sänkt varv skulle av samma anledning få läshuvudet att tillslut ta i skivan och repa den till skrottvärdet är allt som återstår.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar. Verkar som att jag får leva med oljudet tills jag flyttar och kan sätta servern i ett förråd....

/Tobbe