Stoppa länkar öpnnas med FireFox istället för IE6?

Permalänk
Medlem

Stoppa länkar öpnnas med FireFox istället för IE6?

Sen jag installerat FireFox så öppnas en del länkar "inne" i program, Outlook o.s.v med firefox istället vanliga IE6.
Men det vill jag inte det ska vara, så hur disablar man det utan behöva avinstallera FireFox och i fortsättningen ska alla länkar i XP, program, Outlook o.s.v öppnas med IE6 endast?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det går inte vad jag vet, tacka Microsoft för det.

Permalänk
Medlem

'Om han vill öppna länkarna i IE och de istället öppnas i firefox så är väl det inte microsofts fel?

Permalänk
Medlem

Göra IE till default browser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
'Om han vill öppna länkarna i IE och de istället öppnas i firefox så är väl det inte microsofts fel?

Korrekt, snarare FireFox fel.

Citat:

Göra IE till default browser?

IE har alltid varit standard browser.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

varför har du firefox installerat när du vill använda IE?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI

Tacka Microsoft för att du inte vet?

IE kan inte vara standardläsaren, annars hade länkarna inte öppnats i IE. Hur kan du vara säker på att den är det? Står det förkryssat i internetalternativen för IE att den ska kontrollera om IE står som defaultbrowser?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI

Tala innan du tänker magistern, det är tidens melodi!

Control panel -> Add or remove programs -> Set program access and defaults.

Där ställer man in vilka program som skall vara default webläsare, mailklient m.m.
Dessutom har alla nu levande webbläsare en egen inställning för om de skall göra sig till default-läsare eller inte. Dessutom frågar de dig första gången de startas om du vill att det skall skötas automatiskt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tacka Microsoft för att du inte vet?

IE kan inte vara standardläsaren, annars hade länkarna inte öppnats i IE. Hur kan du vara säker på att den är det? Står det förkryssat i internetalternativen för IE att den ska kontrollera om IE står som defaultbrowser?

Du hade rätt, har gått till den "fliken" varje gång för checka, kommer ihåg nu att det var "greyed" out hela tiden, eftersom jag hade klickat på Ja innan att IE ska vara standard vid förfrågan när startade IE då installerade FireFox, men förmodligen ändrade den aldrig till det och tänkte inte på det mera. Men din fråga om det igen fick mig tänka extra noga varför det var greyed out.

Tror anledningen den var "greyed" out är förmodligen jag uncheckade i FireFox att den ska inte fråga om FireFox ska vara standard browser. Men nu är allt till rätta igen!

Visa signatur