Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan någon förklara Debians olika "stadier" ?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara Debians olika "stadier" ?

Vilken rekommenderas för normala användare? Stable verkar ju säkrast men har den då färre paket? Har förstått att Debians stable inte är så himla uppdaterad när det kommer till just nya versioner av paket. Vilken av unstable och testing är den mest experimentiella (stavning)? Kan man köra en av dom utan problem, eller blir det massa konstigheter när man kör dom?

Ska kanske berätta att jag inte är intresserad av att köra ubuntu. Har testat det en gång och tyckte inte om det, gillade slackware bättre under den korta tid jag testade det.

En annan fundering är om stable just nu är rätt så uppdaterad i och med att Sarge blev stable? Kommer stable grenen att sakta men säkert bli mer och mer ouppdaterad? Kan man efter att ha gjort en installation av stable senare ändra sin sources.list till t.ex unstable och på något enkelt sätt ändra sin installation till den grenen istället?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Har sett den men om du läser mitt inlägg igen så ser du att det finns fler frågor inbakade i det än bara om stadierna. Bland annat om huruvida man kan blanda dem.

Jag undrar även om vilken av unstable och testing som är mest på experiment stadiet?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

FFS, hur svårt är det att surfa till debian.org och själv kolla? Enklare än att skriva två posts i en tråd på swec väl?

http://www.debian.org/releases/
http://www.debian.org/doc/FAQ/

W