Permalänk

blinkande lysdiod....

hej....jo asså jag har kollat här i forumet efter hur man får en diod att blinka....

men det folket skrev fungerar inte för mig.... dom snackade nått om en kondensator som skulle laddas upp och ge ut ström " blinkandes " ...

.kan ingen skriva vad man behöver och RITA UPP ETT KOPPLINGSSCHEMA till mig?? snälla

Permalänk
Medlem

Bara ta en 555:a och lite motstånd.

Länk till sidan med schema

Klicka på mig

Permalänk

555:a? vaffan e de?:S:S e de ett relä eller? tack så mkt:D

Permalänk
Medlem

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf

Har du datablad till en 555:a som är en timer krets

EDIT:
Ska se om jag orkar rita ett litet schema så man får två dioder att blinka varannan däremot kanske inte motstånden och kondensatorerna stämmer, tar det ifrån en kurs vi hade på gymnasiet i ettan och vet ingen data om dom två lysdioderna

EDIT2:
Ritat klart nu men vet inte till 100% om det är rätt
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/schema_diod_b...
Där är det iaf, ska kolla upp det imorgon. Alla trekanterna sitter i en och samma kapsel vid namn HEF4069UBP (står även C8164PS och Hnn9944 3 på den), iaf så har jag en sådan på kretskortet här hemma men det kanske finns någon liknande vid annat namn. Någon annan som är bättre kan ju kompletera eller nått

Permalänk
Medlem

Seriekoppla med HDDLED

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

vill du bara ha en lysdiod som blinkar så finns det sådana man kan köpa färdiga. blinkar med nån hetz när den får ström..

dock kan man inte styra frekvensen så det är allmänt trågikt.. men blinkar gör de

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

jockeman << man brukar kunna reglera blinkfrekvensen men vilken spänning man matar LEDen med

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av melphist
jockeman << man brukar kunna reglera blinkfrekvensen men vilken spänning man matar LEDen med

Svarar eftersom jag också heter jocke... =o)

Inte speciellt mycket... En lysdiod fungerar bara bra i ett visst litet spänningsintervall så det går inte att reglera på det viset.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...