sugen på ny tv (men har lite beslutsångest)

Permalänk
Medlem

sugen på ny tv (men har lite beslutsångest)

har jobbat o sparat ihop en del pengar nu o har tänkt att köpa en ny tv men vet inte ricktigt hur ja ska göra.. sitter o tittar på endel plasma tv'n o man ä ju sugen alltså (en för max 14 - 15 tusen typ) , men så ä det ju allt det där med HD tv o bla bla så enklast kanske ä att köpa en vanlig tv trots allt, har tittat endel på " PANASONIC TX36PL35F " en 36" på elgiganten, vad tror ni om den? lr ska man köpa en plasma ändå ...
tack för svar o råd

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

jag tror du blir besviken på plasma tv:s , men läs på denna länken och vänta med att köpa tv till nästa år:
http://video.ldc.lu.se/TV-koprad.html

Kommer ett nytt tv format som heter "SED" plus att fler och fler apparater kommer med HDTV formatet ...
själv är jag ganska intresserad av att köpa Samsungs 32" LCD som netonnet har , den är klar för HDTV, men efter att ha läst på den hemsidan så tror jag att jag väntar.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

En billig plasma eller billig LCD är inget att ha, en billig plasma klarar inte att visa HDTV i HDTV-upplösning och LCDs klarar oftast bara 720p som mest utan omskalning eller har någon udda upplösning så den behöver skala om 720p, men har tillräcklig upplösning för att kunna visa alla pixlar.
Billiga plamsor har i allmänhet NTSC-EDTV upplösning, dvs 852x480 som inte ens matchar progressive PAL DVD på 576p. Idag finns även endel Direct View CRT-tvs, men deras dotpitch är för låg för att visa alla information från HDTV-upplösningarna den stödjer utan konvertering, men kan fortfarande vara något att titta på.

Permalänk
Medlem

oki tack för info, det ä en j*vla djungel det här, men vad tror ni om 36 tummaren då?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Jag stod och tittade på lite nya lcd tv:s på elgiganten för
någon dag sen... det slog mig hur otroligt kass bilden är.

De som hade en bra bild kostade alldeles för mycket och de som det
var iallfall rimligt pris på kunde inte ens visa vanlig tv utan att se
pixliga ut... Skulle jag köpa nya Tv idagens läge skulle det bli antingen
en bakprojektionstv eller en större "vanlig" med bildrör...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

36"

den ä det ja mena, va o titta på den för några dar sen o ä lite sugen faktiskt..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

står ju itne sådär himmla mycket om den....
närmare bestämmt nästan inget alls... men panasonic
brukar göra bra TV:s så så till vida skall det nog inte
vara ett dåligt val...

letade lite på panasonics hemsida men hittade inte modellen dock...
här hittade jag...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=14771

den verkar ju fått bra omdömmen också så.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

köpte en begagnad Sony Trinitron 32" med helt plant bildrör för 3lök för några veckor sedan (hade en sleten 28" 4:3TV från innan kriget innan) och jag kan bara säga WOW! den är så jävla go Bra pris också.

Jag skulle nog vänta med att köpa plasma TV då jag tror att priset kommer sjunka som på DVDspelare och kvalitén öka!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror såhär, att köpa LCD/plasma idag, då behöver man köpa ny TV igenom 1-2 år, och dom flesta idag ( normal inkomsttagare ) köper inte ny tv på många många år. Plus att Bilden på dessa TV apparater är väldigt dålig om du inte kommer upp i priser runt 15-20.000:- .... ( för en 32"lcd" )
Att köpa en sådan TV bara för den är billig är inte kul, då kvaliten skilljer sig sjukt mycket. Det många även glömmer är ljusstyrckan.
De flesta brukar ha 800:1 eller något sånt, medans de lite dyrare har 2000: eller 3000:1 ... det är med en viktig sak att tänka på

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk

BildrörsTV (CRT) har den bästa bilden men kan vara lite störande på vissa sätt. Dels i vita partier brukar det vara pixlikt och allmänt dassigt och även lite flimmrigt, framförallti ljusare partier. Nu snackar jag 100hz för 50hz kan jag inte ens titta på utan att få huvudvärk :S Det är ingen stor skillnad mellan märken utan bara ju dyrar desto bättre tills man kommer upp i kanske 8000 för en 32". Philips ska dock vara lite sämre så jag skulle kört på en sony då de är bra.

Ska man köpa 42" plasma ska man ge 25-30 000 spänn och givetvis skaffa HDTV-ready. Många plasmor har stora pixlar med breda mellanrum så att hela bilden ser yut att vara rutig. Inte bra! Var uppmärksam på det i affären.

LCD ska man ge en 5-10 000 mer för än plasma och de har mycket mindre och fler pixlar och även en bild som påminner om ett fotografi för den är helt stilla. Dock "smetar" billiga LCDer (rörliga föremål lämnar spår) men man tittar ju på det i affären med. Både plasma och lcdskärmar har OFTA för få gråskalor (lr ngt) för min smak vilket yttrar sig så att bilden ser ut att vara målad med kritor. DVS den har ingen mjuk toning från tex ljusbrunt till mörkbrunt.

Backprojektors suger allmänt då de har projektorbild fast med sämre ljusstyrka och dessutom ingen betraktningsvinkel utom rakt framifrån. Ush och fy!

Sen är det kanske inte helt fel att kolla på projektorer för jag tror man får en rätt fin för 15 papp. Jag är dock inte uppdaterad på den fronten men jag tycker du ska kolla upp dem om du har plats. Tillkommer ju iof 5 lakan för en bra duk med...

Slutligen vill jag uppmana att inte köpa från Siba lr elgiganten, det är tomteaffärer! Det är dessutom svårt att avgöra om skärmar är bra där inne för klantarna konfigurerar dem fel och sådant! Tele-Hå har jag större förtroende för.

Edit: En sak man kan titta på som i regel gäller för alla skärmar är färgen på den då den är avstängd. Ju svartare desto bättre gäller där.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

Passar något bättre i kringutrustning.

*tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Beror ju mycket på vad du vill ha också.

Vill du ha stor bild kan du nog nästan kolla på projektor istället.
Vill du ha platt TV kan du kolla på en LCD/TFT med lite mindre bild och dyrare modell med högre kvalité (självklart kolla på några i butik först, helst en ordentlig sådan).
Vill du ha en stor CRT-TV för att kolla på TV och film på där du tittar mycket på DVD kan du kolla på någon med stöd för progressiv upplösning och komponentingång eftersom man måste ha en ingång som stödjer progressive också. Samt köpa en lite dyrare DVD-spelare med stöd för progressiv bild och komponentutgång.

I sista kategorin passar t ex panasonicen du nämnde in eller Samsung WS-32Z308 som även tar 1080i (HDTV, dock inte 720p) via komponentingången och är en sk tunn CRT-tv. Alla CRT-TVs har dock för låg dot pitch för att kunna visa all information vid hög upplösning, detta gäller även studiomonitorer för HDTV, du kanske får en effektiv bild motsvarande 800x400, men kvalitén är oftast avsevärt mycket bättre än plasma och LCD displayer på 852x480 och 1280x720 enligt många iaf, men det är ju du som ska kolla på TVn så det är du som bestämmer, kolla först som sagt. När det gäller progressiv PAL DVD så tror jag en CRT-TV med komponentingång och progressivt stöd passar bättre än en billig plasma med 852x480 som måste skala om bilden och ger dåliga färger och kontrast.

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk sågar plasm tv: s.. Den jag kollar på har helt perfekt bild och absolut inget att klaga på. Btw.. är ganska kräsen när det gäller bild.

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frolic
förstår inte varför folk sågar plasm tv: s.. Den jag kollar på har helt perfekt bild och absolut inget att klaga på. Btw.. är ganska kräsen när det gäller bild.

Många plasmor i lagom prisklass har idag riktigt bra bild, men så länge de inte stödjer minst 1280*720 och allra helst 1920*1080 så känns det som ett onödigt köp IMO.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

plasma i låg prisklass tycker jag har kass bild... är ju helt pixlig och korrnig

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk

Jag har en billig 32" LCD, och märker stor skillnad i bild beroende på vilka kanaler jag ser på. Vissa kanaler har riktigt bra bild, men på vissa blir det eftersläppningar i ansikten och så. Jobbigt. Dock beror det ju inte på TVn.. Så se till att du har en bra signal in innan du köper LCD. Har man kass signal så blir det ingen kul upplevelse.

Edit: Har en DiBoss http://diboss.backspinn.com/pages/product.asp?artID=6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag stod och tittade på lite nya lcd tv:s på elgiganten för
någon dag sen... det slog mig hur otroligt kass bilden är.

De som hade en bra bild kostade alldeles för mycket och de som det
var iallfall rimligt pris på kunde inte ens visa vanlig tv utan att se
pixliga ut... Skulle jag köpa nya Tv idagens läge skulle det bli antingen
en bakprojektionstv eller en större "vanlig" med bildrör...

ja, det är inte så konstigt då de matar sina tv apparater med vanlig analog signal. Analog ser rätt dåligt ut på en _digital_ tv, gå in och kika på en riktig hifi butik som tillexempel reference audio så ska du se hur det ska se ut. Att kolla på hd upplösta filmer ser ruskigt bra ut, och sen fördelen att man kan använda en nyare lcd som datorskärm är även det skönt.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Om du är illa tvungen att ha en plasma, köp den här

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112610

Men jag rekommenderar dig starkt att vänta ett par år.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju andra VIKTIGA faktorer i tvapparater.

1. Hur snabb den är på att byta kanal. (Finns dom som tar 1 sek lr mer.. ush.)
2. Om den har en störande volymbar så fort man ändrar ljudet som inte går att ta bort (stör mej iaff).
3. Vad för slags in och utgångar det finns.
4. Hur lång uppstart det är. ..(mindre viktigt.)

gl

Permalänk
Medlem

okey tackar för infon mm..Men är ganska säker på att ja köper den där 36" på elgiganten...ska bara vänta till den 25e, ush för att vänta...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Verkar finnas den hel del kunnigt folk här när det gäller tv. Finns det någon platt-tv som klarar upplösningar upp mot 1600x1200? Något i den stilen iaf, gärna under 32".

Permalänk
Medlem

Sitter på Panasonic's 36".. Är hur nöjd som helst. Tycker inte bilden i de flesta plasma lcd har någon chans alls faktiskt. Och är ganska kräsen vad gäller bild då jag står och kollar på ett antal platta tv's om dagarna, jobbar i en Expert butik och köpte min TV där. Läste nåt om att priset var 9995:-. Köp!! Dom tillverkas inte längre.. allt för dyra att göra. Gav 11500:- för min, med bänk. Tror ordinarie pris var 16995:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Verkar finnas den hel del kunnigt folk här när det gäller tv. Finns det någon platt-tv som klarar upplösningar upp mot 1600x1200? Något i den stilen iaf, gärna under 32".

Nja, finns väl tv-apparater som stödjer 1920*1080 men då snackar vi 40" tum och uppåt. De flesta bättre apparater stödjer i dagsläget 1366*768, vilket får ses som helt klart godkänt. Använder faktiskt numera min lcd-tv som primär monitor, min 19" tft står oanvänd för tillfället. När man en gång vant sig vid storleken vill man inte gå tillbaka

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Sitter precis som Interceptor på en billig lcd tv på 32 tum. Min har 1280x768 (WXGA) upplösning, men betyder det då att den klarar HDTV sändning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Sitter precis som Interceptor på en billig lcd tv på 32 tum. Min har 1280x768 (WXGA) upplösning, men betyder det då att den klarar HDTV sändning?

Den klarar den ena versionen av HDTV, 720(p?).

Provat köra en del HD-kortfilmer från Apple på min TV (via DVI). Löjligt bra bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Verkar finnas den hel del kunnigt folk här när det gäller tv. Finns det någon platt-tv som klarar upplösningar upp mot 1600x1200? Något i den stilen iaf, gärna under 32".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Nja, finns väl tv-apparater som stödjer 1920*1080 men då snackar vi 40" tum och uppåt. De flesta bättre apparater stödjer i dagsläget 1366*768, vilket får ses som helt klart godkänt. Använder faktiskt numera min lcd-tv som primär monitor, min 19" tft står oanvänd för tillfället. När man en gång vant sig vid storleken vill man inte gå tillbaka

Nej, billigaste LCD-TVn som klarar 1920x1080 och jag hittar kostar 67.4k och är 45" där scalern gör så man ändå inte kan visa 1920x1080 i full upplösning. Billigaste plasman som klarar 1920x1080 som hittades var en LG 71" för 500k:-.
CRTs med dotpitch låg nog för 1920x1080 i full kvalité så är det bara high end WS datormonitorer som klarar det, studiomonitorerna som används av TV och digital film-produktion kan inte visa alla detaljer heller, även fast de klarar att rita upp bilden hur fint som helst eller så finns det CRT-projektorer som klarar att visa det i full detalj.

CRT-projektor är det som gäller om man ska köra 1080 utan omskalning skulle jag säga, det klarar även lite billigare beg. Annars är äkta HDTV inte värt priset när det gäller tv-displayer. En direct view CRT-TV är inte dyr idagsläget som klarar 1080i, men med så hög dotpitch som dom har så får man ut mindre upplösnings/detaljmässigt än en 720p LCD/plasma, fast kan ändå vara något att använda om man gillar CRT. Bak proj. som klarar 1080 har jag inte sett någon säljas.

Permalänk
Medlem

får öppna den här tråden igen, löning imorn och panasonicen vart såld förra veckan , men elgiganten har en Sony 36" ... 12000:- ska dom ha för den,
den kostar runt 20000:- ny, kan det va nått? , lr ska man köpa nån billig 32" istället o vänta på plasma/lcd ?
***
http://www.kelkoo.se/b/a/ps_9239128/127401.html

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

alltså, vad är det som är så himla bra med hdtv??
Kommer det inte gå att se på tv ifall man inte har hdtv eller? Det sa ju alla om digital tv också har jag för mig. Men jag ser fortfarande alla vanliga kanaler jag vill se via kabel tv . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera samsungs slimfit crt 32" för ca 7200kr, underbar tv och inte så djup som en vanlig crt.

Jag har bilder på min här:
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=dhanjel