Permalänk
Medlem

Portproblem

Har en liten fundering när det gäller min smoothwall eller för den delen öppnandet av portar generellt.
Har idag 4 datorer kopplade till en hub som sedan är kopplad till min smoothwall, som har kontakten utåt.
Häromdagen när jag av olika anledningar ville tillåta en annan dator i nätet komma åt DC++ aktivt så öppnade jag port 1412 för den och allt var frid och fröjd. När jag sedan skulle gå in på DC++ på den dator som normalt har tillstånd för detta så gick det inte att ladda ned från ngn. Efter litet funderingar och litet pill med inställningarna i DC++ tröttnade jag till slut och valde att öppna en annan port för denna dator och då fungerade allt normalt igen.
Min fråga blir då, varför var jag tvungen att byta port för att få det att fungera?
Spelar det någon roll om fler datorer har samma port öppen i DC++?
Vore trevligt om ngn kunde svara. Känner mig litet lost i nätverks- routerfrågor (bl a).

Visa signatur

It is nice to be important, but it is more important to be nice

Permalänk
Hedersmedlem

Det är fullt möjligt att din ISP blockerar port 1412, eftersom det är en känd fildelningsport.
Du kan bara forwarda en port till en dator i taget. skall du göra samma sak för en till dator får du alltså välja en ny port.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Aha, då klarnar läget.
Men hur kan man ta reda på vilka portar olika ISP:er blockar?
Antar att jag ska Googla litet innan jag ställer frågan men...
Hursomhelst tack för svaret Aphex.

Visa signatur

It is nice to be important, but it is more important to be nice

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobber
Aha, då klarnar läget.
Men hur kan man ta reda på vilka portar olika ISP:er blockar?
Antar att jag ska Googla litet innan jag ställer frågan men...
Hursomhelst tack för svaret Aphex.

Detta borde din ISP klargöra i något kontrakt eller via information på hemsidan kanske. Annars kan du maila/ringa dem och fråga.

Visa signatur