Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bra videospelare sökes!

Det är nämligen så att det sista avsnittet (fint att det är just det sista som krånglar va?) av en serie jag har krånglar nått så in i helvete i vartenda spelare jag testar, men när jag sedan lät min syster testa den under Windows i tidernas bästa video-spelare, mediaplayer classic (som kom med ACE Mega Codec Pack), så funkade det helt felfritt.

Vidoen har två ljudspråk, två subtitlar och är av formatet "mkv".

Detta är de spelarna jag testat att spela med:
Xine (subtitlarna försvinner på vissa meningar och videon hackar något så innerligt)
mplayer (den stängde av sig efter en minut eller tre tag)
VLC (ljudet och subtitlarna funkar perfekt, men ca 5min in i avsnittet så hackar det något extremt, bilden frös helt vid ett tillfälle + att det småhackar lite hela tiden)
Totem Player (att jag en försökte, tror inte något funkade där)

Jag har installerat mina codecs och videospelare enligt http://ubuntuguide.org.
Codec-instruktioner:
http://ubuntuguide.org/#codecs

Den enda spelaren som inte är installerad enligt den sidan är VLC, den installerade jag genom wxvlc paketet på synaptic.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

hade liknande problem med matroska innan senaste versionen av VLC kom ut i OS X.. senaste klarar skiten felfritt. gillar inte formatet för 5 öre men det funkar smidigt.. så kolla om du har senaste VLC för då ska det tamigfan funka som det ska.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
hade liknande problem med matroska innan senaste versionen av VLC kom ut i OS X.. senaste klarar skiten felfritt. gillar inte formatet för 5 öre men det funkar smidigt.. så kolla om du har senaste VLC för då ska det tamigfan funka som det ska.

VLC 0.8.2 fixade mycket bättre stöd för matroska, tyvärr finns inte denna till Ubuntu 5.04 pga att den kräver wxwindows 2.6, vilket skulle paja massa andra grejer. Matroska är ett mycket bra format med stöd för typ alla codecs som finns, samt fler ljud- och subtitle-spår (självklart alla obskyra format som finns). Detta med en liten overlay.

Jag pröva med en .mkv-fil som jag hade liggandes (DivX 5.11, ogg och he-aac samt två textspår) och den var lite seg när man skulle spola i vlc 0.8.1, men funkade fint i mplayer 1.0.6 (typ).
Har du Win32codecs installerade? Sökte efter matroska i synaptic och hittade libmatroska-dev, kan ju vara värt att pröva också. Annars kanske filen är smått korrupt, och MPC i Windows klarar sådana bättre?

Permalänk
Medlem

Re: Bra videospelare sökes!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
EDIT: Satan, fel forum, om någon moderator ser detta innan jag hunnit kontakta er så flytta gärna till UNIX-forumet.

Det är nämligen så att det sista avsnittet (fint att det är just det sista som krånglar va?) av en serie jag har krånglar nått så in i helvete i vartenda spelare jag testar, men när jag sedan lät min syster testa den under Windows i tidernas bästa video-spelare, mediaplayer classic (som kom med ACE Mega Codec Pack), så funkade det helt felfritt.

Vidoen har två ljudspråk, två subtitlar och är av formatet "mkv".

Detta är de spelarna jag testat att spela med:
Xine (subtitlarna försvinner på vissa meningar och videon hackar något så innerligt)
mplayer (den stängde av sig efter en minut eller tre tag)
VLC (ljudet och subtitlarna funkar perfekt, men ca 5min in i avsnittet så hackar det något extremt, bilden frös helt vid ett tillfälle + att det småhackar lite hela tiden)
Totem Player (att jag en försökte, tror inte något funkade där)

Jag har installerat mina codecs och videospelare enligt http://ubuntuguide.org.
Codec-instruktioner:
http://ubuntuguide.org/#codecs

Den enda spelaren som inte är installerad enligt den sidan är VLC, den installerade jag genom wxvlc paketet på synaptic.

mplayer borde funka. Testa
mplayer -sid 0 -aid 0 fil.mkv
för att välja subtitle & audio track
Kolla om mlplayer spottar ut nåt felmeddelande i terminalen.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
VLC 0.8.2 fixade mycket bättre stöd för matroska, tyvärr finns inte denna till Ubuntu 5.04 pga att den kräver wxwindows 2.6, vilket skulle paja massa andra grejer. Matroska är ett mycket bra format med stöd för typ alla codecs som finns, samt fler ljud- och subtitle-spår (självklart alla obskyra format som finns). Detta med en liten overlay.

Jag pröva med en .mkv-fil som jag hade liggandes (DivX 5.11, ogg och he-aac samt två textspår) och den var lite seg när man skulle spola i vlc 0.8.1, men funkade fint i mplayer 1.0.6 (typ).
Har du Win32codecs installerade? Sökte efter matroska i synaptic och hittade libmatroska-dev, kan ju vara värt att pröva också. Annars kanske filen är smått korrupt, och MPC i Windows klarar sådana bättre?

det är så illa alltså?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jag tror att det var filen det var fel på för halva serien var i ogm och resten i mkv, och alla andra mkv funkade bra.

Efter att ha gått igenom en lång HOWTO med hur man fixar så mplayer kort sagt blir "skitbra" så funkar allting fin-fint. Lär väl byte ut skinnet till något som kan ändra subtitles och sånt så jag slipper "v + j eller b"-a fram subtitlarna... och kommandot för att byta audio kan jag inte ens.

Ett bättre GUI så har mplayer nog potential att gå förbi MPC som bra spelare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)