Ladda om HTML-sida i nytt fönster

Permalänk
Medlem

Ladda om HTML-sida i nytt fönster

Hur gör man om man vill ladda om en redan presenterad HTML-sida i ett nytt fönster i webläsaren?

Förutsättningar:
- Orginalsidan är dynamiskt skapad i jsp
- Nya sidan ska enbart vara en kopia av orginalsidan, inte skapas dynamiskt
- Nya sidan ska kunna läsas in med en ny style sheet

Permalänk
Medlem

Re: Ladda om HTML-sida i nytt fönster

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pich
Hur gör man om man vill ladda om en redan presenterad HTML-sida i ett nytt fönster i webläsaren?

Förutsättningar:
- Orginalsidan är dynamiskt skapad i jsp
- Nya sidan ska enbart vara en kopia av orginalsidan, inte skapas dynamiskt
- Nya sidan ska kunna läsas in med en ny style sheet

Du skulle ju kunna spara sidan till en fil och läsa. Annars kan man ju göra en fullösning:

. . . <body> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. <form target="_blank" method="post" action="test.jsp" onsubmit="document.getElementById('html').value = escape(document.getElementsByTagName('body')[0].innerHTML);"> <input type="hidden" name="html" id="html"> <input type="submit" value="Popup med samma bodyinnehåll"> </form> </body>

Tar allt inom bodyn och skickar till test.jsp där du bara hämtar med req.getParameter eller vad det är och sen urldecodar och skriver ut inom body-taggarna. Då kan du ju också ha ett annat stylesheet på test.jsp.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Jag vill även med JavaScript göra om länkar till vanlig text på den nya sidan.
Ex: <a href=xxx.html>Websida</a> ska göras om till enbart Websida.

Nån som har någon lösning som fungerar i både IE och Mozilla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pich
Tackar!

Jag vill även med JavaScript göra om länkar till vanlig text på den nya sidan.
Ex: <a href=xxx.html>Websida</a> ska göras om till enbart Websida.

Nån som har någon lösning som fungerar i både IE och Mozilla?

Jag är verkligen ingen regexp-kung, så jag kan inte fixa länkarna. Jag har testat i både IE och Firefox och koden funkar i båda. Vad fick du för fel?

Permalänk
Medlem

Är ingen javascript-kung men regexp-strängen borde se ut något liknande detta: "<a[^>]+>(.*?)<\/a>"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Är ingen javascript-kung men regexp-strängen borde se ut något liknande detta: "<a[^>]+>(.*?)<\/a>"

Verkar fungera. Ändra koden till:

Lorem ipsum <a href=xxx.html>Websida</a> dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. <script type="text/javascript"> function getHTML() { var html = document.getElementsByTagName('body')[0].innerHTML; re = /<a[^>]+>(.*?)<\/a>/g; html = html.replace(re,'$1'); document.getElementById('html').value = escape(html); } </script> <form target="_blank" method="post" action="test.php" onsubmit="getHTML();"> <input type="hidden" name="html" id="html"> <input type="submit" value="Popup med samma bodyinnehåll"> </form>