Permalänk
Medlem

Hjälp med att bygga en Grafikdator?

Hej!

Jag skall bygga en dator åt min bror och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med vilka delar som är bäst.
Datorn skall mest användas till att jobba med grafik då han läser en animering & illustrations utbildning. Han har ca 12-13000 till sitt förfogande.

Skall vi satsa på en P4 eller en AMD 64?
Är det stor skillnad på DDR och DDR2, kommer att köpa 2gb.
Jag hade tänkt mig ett GeForce 6600 med 256mb minne, hur mycket påverkar det renderingstider mm vilket grafikkort man har. Är det processorn eller grafikkortet som jobbar mest?
Spelar hårddisken in något eller kan man köpa vad som?

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på vad animering & illustration betyder riktigt. Men om det rör sig om 3d-program (Maya, 3ds max etc) så vill man ha mycket minne, snabb processor och ett passande grafikkort framförallt. Om det rör sig om tung bildbehandling (Photoshop t ex) så vill man ha mycket minne, snabb processor och eventuellt snabb hårddisk. Är det videoredigering så gäller samma som 3d, fast eventuellt behöver hårddisken vara större.
Vid alla alternativen så ska man ha en stor och bra skärm. Denna kommer äta en stor del av budgeten om han inte redan har en?

Vet att vissa grafikkort gick att flasha om till de dyrare Workstation-varianterna. Kommer tyvärr inte ihåg vilka det gäller och om det går med några nyare? Någon annan får gärna hjälpa till här.

Dual-core-processorer (AMD A64 X2, Intel Pentium-D) passar alldeles utmärkt till alla alternativen, men om skärm ska med i budgeten så går den före (blir kanske trångt att få det att räcka till båda?)

Raptor är snabbaste hårddisken, men den är ganska dyr per MB.

DDR vs DDR2 är inte en relevant fråga, du väljer processor först och sen köper du minne till den. Köper du P4 så är det DDR2 den ska ha (nya P4 är sån), är det Athlon så kör den på DDR. AMD Athlon64 anses väl ofta vara det bästa valet idag, mycket svalare och generellt sett bättre prestanda.