Hämta ut pengar via Western Union Money Transfer Service?

Permalänk
Medlem

Hämta ut pengar via Western Union Money Transfer Service?

Fick ett mail från Tradera om en kille som ville köpa några saker av mig där. Jag sa att först ska jag ha pengerna, sedan skickar jag varan.
Han sa att det va ok och att det enda han ville ha va min adress så han visste var han skulle skicka pengerna, sedan skulle jag hämta ut dom via Western Union service grejen. Finns en butik i stan där jag kan hämta ut dom, har kollat upp det.

Undrar om nån varit med och hämtat ut penger såhär? Kostar det något? vill ju inte bli lurad direkt på några avgifter jag inte vet om.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Vila i frid

Skickar han en check?

Kan vara en bluff, då ha skickar "mer" pengar än vad du ska ha.
Sedan när du skickat varan vill han även ha tillbaka pengarna som blev över av checken.
Antagligen en falsk check. Så att han inte begår någe brott, men det gör däremot du som löser ut den.

Permalänk
Medlem

nope ingen check. han skulle skicka cash. ska fråga för säkerhets skull.
men han bor i cananda så jag förstår inte hur han skulle kunna kräva tillbax dessa den? jag sparar alla mail han skickar och där säger han hur mycket han ska skicka.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Vila i frid

Okey, men var försiktig.
Det är många som försöker blåsa folk.
Vad gör en kanadensare på Tradera? Trodde det va svenskar alternativt norden som använde den sidan.

Permalänk
Medlem

Undrar jag med vad han gör där, och hur han hittat auktionen. Och jepp, jag ska vara försiktigt. Har inte gått med på nåt än. Ska då absolut inte lämna ut nåt åt honom förutom adress då om det behövs. Är inte precis rädd att han ska hemsöka mig

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Du får pengar i handen från western union , Inga checkar eller liknande.
att han skickar via WU beror nog just pga att han bor i kananda , Det går ju inte direkt att skicka postförskott dit.

Permalänk
Medlem

Låter som en typisk internetblåsning. Akta sig...

Permalänk
Hedersmedlem

Man har ju hört om bedrägeri via Western Union där man skickat för mycke pengar o sedan vill ha tillbaks då o på nått sätt bouncar checken.
Tror de finns några trådar på swec om man söker på lite udda ord (Swecare som inte kan skapa topic)

Fast om du först hämtar ut pengarna och sedan skickar iväg prylen så borde de inte vara några problem. Du hör ju själv att de låter jävla skummt att någon från Kanada skulle köpa på en svensk auktionssite.

Permalänk
Medlem

jag tvivlar han hittat nåt på tradera som inte finns på världens största auktionssida - EBay - då är det garanterat en blåsning det är tal om.

Permalänk
Medlem

Om han får ut pengarna kontant vilket man får på WU så kan han ju inte bli blåst.

Permalänk
Vila i frid

Om detta va ett "vad" skulle jag sätta mina pengar på att han kommer blåsa dig.

För som Hazzard skrev, varför köper han någe på tradera?
När han antagligen kan få tag i det på ett lättare sett.

Får man fråga vad det är han ska köpa?
Och hur mycket pengar det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Det finns en del som använder WU för blåsningar, men det är ingen fara så länge pengarna går åt ditt håll. Sätter han in för mycket pengar så är det han som blir av med dom, inte du.

Blåsningen funkar som så att en säljare ber en skicka pengar via WU. De går så genom en affär där säljaren känner innehavaren som betalar ut pengarna men trollar bort mottagarens namn.

Check bedrägeriet är en annan sak, där köparen skickar en check på kanske tio gånger så mycket pengar, säger att det blivit ett misstag och ber säljaren lösa in checken och skicka de resterande pengarna tillbaka till köparen med varan.
Checken är då falsk eller utställd på ett hijackat konto, något som den utländska banken inte märker när de betalar ut pengarna. De som löser in en sån check gör sig då skyldig till checkbedrägeri medans den egentliga boven går fri.
Köparen är ju oftast som upplukad av marken efter han fått sina pengar.

Men många använder Western union för snabb betalning av pengar världen över, det är inget "bedrägeri-nätverk" som en del verkar tro.

Du kan nog lugnt sälja dina prylar.

Angående tradera så ser man nuförtiden många säljare från andra länder som säljer varor, Spanien, Turkiet, Tyskland och Belgien har jag stött på. Och de säljer mycket prylar och mest nöjda kunder.
Fast hopplösa att få tag i om det strular, tyvärr. Fast det är en del svenskar med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.