Permalänk
Medlem

Skapa textfil med javascript

Jag håller på med ett litet javascript som jag vill ska kunna skriva en .txt fil med datan som scriptet samlar in.

Om jag söker på internet står det bara att man inte kan skapa filer på clientens dator om man har javascript i en hemsida.

Skillnaden mellan alla deras fall och mitt är att i mitt fall har jag en .js fil på min egen dator som ska skapa en .txt fil på min egen dator.

Går detta? Hur gör man?

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte helt säker på om det går att göra med Javascript iochmed att det (såvitt jag vet) är ett klient språk, det vill säga, det körs på användarens dator.
Isåfall skulle du bli tvungen att öppna en anslutning mot din egen server, att du har .js filen på din egen dator hjälper inte mer än att du har en .html fil där, det laddas ändå över till klienten.
Om du vill ha ett snabbt sätt att göra det på så kan du försöka hitta färdiga lösningar i något server språk alternativt Java Applet.
Kanske någon annan har en något mer konkret idé än jag iochmed att det är väldigt många tveksamheter i mitt inlägg ^^

Och jag kan tillägga att även om du kör det mot din egen dator(tex. 127.0.0.1) så tillämpas samma säkerhetsåtgärder som annars.

Permalänk
Medlem

Du kan inte få ett javascript att påverka serverdatorn nej....

Om din server klarar serverspråk som t.ex ASP / PHP så löser sig detta enkelt.

Permalänk

Nej, med javascript kan du bara skapa en cookie i så fall. Använd VBScript, där kan du skapa filer med hjälp av FSO (File scripting object).

Förutsätter förstås att du tar bort all säkerhet ur din webb läsare.

Du kan "blanda" javascript och vbscript i din sida så att alla andra functioner är javascript, endast den som ska skapa filen är vbscript... typ...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Så det finns alltså inte något sätt att skapa en fil om jag dubbelklickar på en .js fil på min dator???

I så fall (om man inte kan skapa filer) så har jag sett något om funktionen write(). Skulle jag då med hjälp av javascriptet kunna skriva till en textfil som redan finns. Huvudsaken med mitt scrip är att få in data i ett textdokument, sedan scriptet skapar det själv eller om det bara skriver över ett befintligt är inte så viktigt.

btw så håller jag faktiskt inte på med en hemsida

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk

Svar: Nej!

Det går inte med JavaScript!

Däremot går det ypperligt att göra med VBScript, förutsatt att det är Windows du använder förstås... Du döper VBScript filen till ".vbs" så är det bara att dubbelklicka på den så drar det igång.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...