Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

vilket pris gäller?

Permalänk
Medlem

vilket pris gäller?

hejsan, beställde ett moderkort och en processor tidigare idag, totalpriset på dom skulle bli "Att betala: 2909.00" som det stog i mailet, nu kollade jag hur mkt det skulle kosta från hemsidan, då har dom höjt priset på båda produkterna, så vilket pris är det som jag ska betala? det aktuella priset på hemsidan eller priset som det var när jag beställde?

EDIT: har beställt från datorbutiken

/Undrande Dennis

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Hedersmedlem

Re: vilket pris gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
hejsan, beställde ett moderkort och en processor tidigare idag, totalpriset på dom skulle bli "Att betala: 2909.00" som det stog i mailet, nu kollade jag hur mkt det skulle kosta från hemsidan, då har dom höjt priset på båda produkterna, så vilket pris är det som jag ska betala? det aktuella priset på hemsidan eller priset som det var när jag beställde?

EDIT: har beställt från datorbutiken

/Undrande Dennis

Du har aldrig funderat på vad "Köpvilkor" är för nått? Sånt som brukar stå på hemsidan till dom flesta butiker?

Permalänk
Medlem

Re: vilket pris gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
hejsan, beställde ett moderkort och en processor tidigare idag, totalpriset på dom skulle bli "Att betala: 2909.00" som det stog i mailet, nu kollade jag hur mkt det skulle kosta från hemsidan, då har dom höjt priset på båda produkterna, så vilket pris är det som jag ska betala? det aktuella priset på hemsidan eller priset som det var när jag beställde?

EDIT: har beställt från datorbutiken

/Undrande Dennis

Vi kan säga såhär.

Om jag köper 100st husvagnar av en säljare. Ni kommer överens och skriver på att du ska betala 100 000:- för detta.

En dag efter kontraktet höjer han priset på samma husvagnar, till 110 000:- kr.

Vad ska du betala? Det avtal du just accepterat, eller något annat som du kanske inte ens visste om?

Permalänk
Inaktiv

Kanske bara upprepning men du betalar som sagt det priset som stod när du beställde om det inte är uppenbart felaktigt.

Permalänk
Medlem

Kanske bara upprepning men du betalar som sagt det priset som stod när du beställde om det inte är uppenbart felaktigt.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt. FRÅGA BUTIKEN. RING DEM! Maila dem.
eller läs under deras FAQ. Du lär få ett bra svar.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Pris sätts inte förrens betalningen sker, Om det står att något kostar 10kr så går jag till kassan och då vill dom ha 12kr för det måste jag betala 12kr eller gå därifrån.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Pris sätts inte förrens betalningen sker, Om det står att något kostar 10kr så går jag till kassan och då vill dom ha 12kr för det måste jag betala 12kr eller gå därifrån.

Och du ser inte att det är en liten skillnad mellan det och att ingå ett avtal innan du går till kassan som i detta fall?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ett pris i en affär är ett anbud (ej bindande) medan ett pris på en orderbekräftelse är ett avtal, såvida det inte är uppenbart fel.

Permalänk
Medlem

Antar att du har fått en orderbekräftelse med belopp osv via mail vid det här laget? Priset som står i mailet är det som gäller. Inget att diskutera.

Permalänk
Medlem

Re: Re: vilket pris gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcclinic
Vi kan säga såhär.

Om jag köper 100st husvagnar av en säljare. Ni kommer överens och skriver på att du ska betala 100 000:- för detta.

En dag efter kontraktet höjer han priset på samma husvagnar, till 110 000:- kr.

Vad ska du betala? Det avtal du just accepterat, eller något annat som du kanske inte ens visste om?

Tror fanken han vill höja priset.
Säljer han husvagnar för 1000:- styck är han rubbad.

Permalänk
Medlem

Är han mindre rubbad om han säljer för 1100kr?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

självklart, det är ju ett 10% högre pris

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Om det är en orderbekräftelse du har fått efter beställning med pris i så gäller det priset, om inte det varit uppenbart felaktigt så du borde ha mräkt det ( exempelk en processor för 500 som egentligen borde kosta 4500) då är skulle det vara så att du borde ha märkt att priset inte är rimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulldog76
Om det är en orderbekräftelse du har fått efter beställning med pris i så gäller det priset, om inte det varit uppenbart felaktigt så du borde ha mräkt det ( exempelk en processor för 500 som egentligen borde kosta 4500) då är skulle det vara så att du borde ha märkt att priset inte är rimligt.

Så funkar det

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Ett pris i en affär är ett anbud (ej bindande) medan ett pris på en orderbekräftelse är ett avtal, såvida det inte är uppenbart fel.

Jag har för mig att prislappen i en butik är hyfsat bindande, såvida det inte är helt uppåt väggarna galet. DVS. förlorar inte butiken något på det och priset är rimligt för en sådan produkt så skall det vara giltigt för de kunder som handlat det. Sen är det upp till butiken att ändra prislappen.

Samma har jag för mig är det med reklamutskick. Är priset rimligt och inom rimliga gränser så skall det gälla.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Jag har för mig att prislappen i en butik är hyfsat bindande, såvida det inte är helt uppåt väggarna galet. DVS. förlorar inte butiken något på det och priset är rimligt för en sådan produkt så skall det vara giltigt för de kunder som handlat det. Sen är det upp till butiken att ändra prislappen.

Samma har jag för mig är det med reklamutskick. Är priset rimligt och inom rimliga gränser så skall det gälla.

"Hyfsat bindande" i den mån att det inte alls är bindande.
När kunden kommer till kassan blir han upplyst om vilket pris som gäller och sedan är det "take it or leave it".
Om kunden redan har betalat mer än vad som stod på prislappen (men betalat rätt summa), har kunden rätt att lämna igen varan och få pengarna tillbaka. Butiken har ingen skyldighet att sälja varan till det billigare priset.
Givetvis har butikerna individuella förhållningssätt vid dessa situationer men ej juridiskt sett .

Att medvetet skicka ut reklam som är missvisande går dock under falsk marknadsföring.
I fall det är omedvetet går det dock inte att göra något.

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Pris sätts inte förrens betalningen sker, Om det står att något kostar 10kr så går jag till kassan och då vill dom ha 12kr för det måste jag betala 12kr eller gå därifrån.

det kanske var en PET-flaska med 2kr pant på.
o du kanske missade räkna in panten

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

om man skulle få betala priset som höjs efter man beställer så skulle man ju kunna "chockhöja" priset ala aftonbladet och lura folk på så sätt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aelrik
"Hyfsat bindande" i den mån att det inte alls är bindande.
När kunden kommer till kassan blir han upplyst om vilket pris som gäller och sedan är det "take it or leave it"...........

....skicka ut reklam som är missvisande ....I fall det är omedvetet går det dock inte att göra något.

Ja, så är det nog i Sverige..... Tacka vet jag Finland, är det billigare på hyllkanten så får du det till det priset. (ifall priset är rimligt)

Däremot går det visst att göra något åt missvisande reklam. Har man inte fått korrigerade uppgifter snarast så har annonsören varit oaktsam, då får man rätt till både det ena å det andra. Har man åkt till butiken och upptäckt felet först där så har man rätt till ersättning för tidsspillet och resan.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!