Permalänk
Medlem

Processorerna arbeta som en eller 2

Jag har en dator med två stycken pentium 4 processorer...
kikade runt litte i BIOS och såg att man kunde välja om processorerna skull arbeta som en enda stor enhet eller oberoenda av varandra... vilket är bäst sett till prestanda och pålitlighet och allt sånt som skulle kunna ha en viktig roll i detta

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

du har EN processor i din dator. HT gör att windows tror att du har två processorer i den. lämna den på, det blir ingen skillnad i enkeltrådade program, och om du ska köra något program i bakgrunden går det snabbare att "alt-tabba" mellan dem.

och läs på lite ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av symetric
du har EN processor i din dator. HT gör att windows tror att du har två processorer i den. lämna den på, det blir ingen skillnad i enkeltrådade program, och om du ska köra något program i bakgrunden går det snabbare att "alt-tabba" mellan dem.

och läs på lite ;P

[/QUOTE

bara för att en del har liv och inte tillbringar 80 procent av sitt liv med ett tangentbord framför sej behöver du ju inte lipa sönder så förbaskat...

dual core innebär juh dubbla kärnor.. och det är ju inte helt olikt dubbla processorer har jag inte rätt???

alla sitter inte och uppdaterar sig om det senaste
(inkluderat ämnet dual-processorer)

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

Du har inte 2 processorer och dessutom kan du inte ändra ett piss i din sketna dell dator, du kanske tror att du kan ändra det där i bios men så fort du startar om datorn så går alla inställningar till default igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScopeX

dual core innebär juh dubbla kärnor.. och det är ju inte helt olikt dubbla processorer har jag inte rätt???

Det finns inga Dual-core P4 på 3.8Ghz, du har bara en ensam kärna.

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Antielefant

Mmm.. Lugna ner sig lite, kanske.

Du har bara en processor i din dator, Dell har aldrig sålt en AMD och Intel har ingen Dual-Coreteknik för tillfället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Intel har ingen Dual-Coreteknik för tillfället.

God morgon!

Permalänk
Inaktiv

Håller med dundermuppen: God Morgon!
Intel har dual-core ute på marknaden, och har haft d i ett antal veckor nu, dessutom så ska intels nästa dual-core serie släppas redan i januari... Koll på läget?

men, men on topic:
som flera redan sagt så är det en single-core processor i din dator:
Pentium 4, 670 (möjligtvis 571), 3.8 GHz, HT, 2 MB L2-cache (1 MB på 571), EMT64(64-bits kompatibel)
Som flera också redan sagt så gör HT så att windows ser processorn som två separata processorer, men det är fortfarande bara en enda kärna som jobbar, men om man har HT aktiverat, med två saker samtidigt

Permalänk
Antielefant

Bah. God morgon indeed.

/bangheadonwall

Var fan fick jag det ifrån?
Helt rätt btw, 8xx-serien har dualcore, även om X2 presterar betydligt bättre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

speciellt eftersom processorerna i 8xx-serien dras med ca 50 buggar ^^ bugfixade prollar står i hyllorna till den 21 oktober

Permalänk
Antielefant

Det återstår väl iofs att se
Personligen favoriserar jag AMD, men tycker inte om att se Intel bugga sönder processorer i panik att släppa nya produkter.

Alltför mycket folk som köper dem i ovisshet och sedan klagar :/

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Du har inte 2 processorer och dessutom kan du inte ändra ett piss i din sketna dell dator, du kanske tror att du kan ändra det där i bios men så fort du startar om datorn så går alla inställningar till default igen.

Var har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScopeX
bara för att en del har liv och inte tillbringar 80 procent av sitt liv med ett tangentbord framför sej behöver du ju inte lipa sönder så förbaskat...

dual core innebär juh dubbla kärnor.. och det är ju inte helt olikt dubbla processorer har jag inte rätt???

alla sitter inte och uppdaterar sig om det senaste
(inkluderat ämnet dual-processorer)

ehm.. jag har datorer som en hobby. jag tillbringar verkligen inte ens i närheten av 80% av min tid vid datorer men om man ska köpa en dator anser jag att man ska kolla upp vad det är man köper. fast i och för sig. du köpte ju oem-dator. personer som gör det verkar ha lite svårt för att läsa på.

snabbaste dualcoreprocessorn från intel ligger på 3.2GHz nu. du kanske har hört dell's catchfras: "blablabla... med en kraftfull intel pentiumfyraprocessor med hyperthreadingteknologi".

som jag skrev innan: hyperthreading innebär, som jag skrev innan, att processorn lurar windows att det är två processorer, fast det är en. dualcore är två processorkärnor i en "processor".

det kanske lät (eller såg?) lite illa ut när jag skrev att du skulle läsa på, men jag tycker verkligen att du ska läsa på. speciellt om din dator. och notera att det var en ";P" efter det hela. ta det inte så seriöst.

du verkar ha lite aggressionsproblem. slappna av och drick lite läsk i ett högt glas bredvid din dator.

och läs på lite ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd

Skaffa ett stort glas så du får plats på ett bekvämt sätt

Permalänk
Inaktiv

ha gärna en minikyl på andra halvan skrivbordet för att slippa resa på sej vid påfyllning

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ScopeX
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av symetric
du har EN processor i din dator. HT gör att windows tror att du har två processorer i den. lämna den på, det blir ingen skillnad i enkeltrådade program, och om du ska köra något program i bakgrunden går det snabbare att "alt-tabba" mellan dem.

och läs på lite ;P

[/QUOTE

bara för att en del har liv och inte tillbringar 80 procent av sitt liv med ett tangentbord framför sej behöver du ju inte lipa sönder så förbaskat...

dual core innebär juh dubbla kärnor.. och det är ju inte helt olikt dubbla processorer har jag inte rätt???

alla sitter inte och uppdaterar sig om det senaste
(inkluderat ämnet dual-processorer)

[/QUOTE]

Och jag tycker du inte har något liv som spenderar 80% av ditt liv åt vafan det du nu har som hobby.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Inaktiv

Hmm... personligen skulle jag också vara ganska retlig om jag hade en hobby på 80% av min tid... det skulle ge mej inte ens 5 timmars sömn per dygn jag har också datorer som hobby, men jag tillbringar ändå inte mer än ca 3 timmar per dygn framför tangentbordet (3 h/dygn = 12,5% av min tid) Finns viljan behövs d inte så mycke tid för att läsa på om saker allihopa ;P

EDIT: Kanske ska tillägga att hälften av tiden vid datorn består av lektion i "data" i skolan

Permalänk
Medlem

ScopeX, Du har inte ens 3.8Ghz du har 3.6Ghz . Visst den har HT men inte dual core. Den har inte heller 64bits så sluta skryt om något du inte har.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Var har du fått det ifrån?

Så är det på min dell dimension 5000 iaf vet inte hur det är med värsting modellerna men med denna så går det inte att ändra ett skit i bios....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceCoder
ScopeX, Du har inte ens 3.8Ghz du har 3.6Ghz . Visst den har HT men inte dual core. Den har inte heller 64bits så sluta skryt om något du inte har.

Moderkort:
BIOS typ Phoenix (05/24/05)
CPU typ Intel Pentium 4 670, 3800 MHz (19 x 200)
Moderkortschipset Intel Glenwood i955X
Moderkortsnamn Dell Dimension XPSGEN5
Systemminne 2048 MB (DDR2 SDRAM)

Bildskärm:
Grafikkort RADEON X850 Series - Secondary (256 MB)
Grafikkort RADEON X850 Series (256 MB)
3D accelerator ATI Radeon X850 XT Platinum (R480)
Bildskärm Dell 1905FP (Digital) [19" LCD] (W869755B08EA)

Multimedia:
Ljudkort Creative EMU10K2 Audigy / Audigy 2 Audio Processor

Lagring:
IDE Kontroller Intel(R) 82801GB Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
SCSI/RAID Kontroller A347SCSI SCSI Controller
SCSI/RAID Kontroller D347PRT SCSI Controller
SCSI/RAID Kontroller Intel(R) 82801GR/GH SATA RAID Controller
Diskettenhet Floppy disk drive
Hårddisk ARRAY (465 GB, IDE)
Optisk enhet AXV CD/DVD-ROM SCSI CdRom Device (Virtual DVD-ROM)
Optisk enhet AXV CD/DVD-ROM SCSI CdRom Device (Virtual DVD-ROM)
Optisk enhet PHILIPS DVD+-RW DVD8631 (DVD+R9:2.4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-ROM:16x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
Optisk enhet SONY DVD-ROM DDU1615
SMART Hårddiskstatus Okänd
476757 MB (197679 MB ledigt)
Nätverk:
Nätverkskort Broadcom NetXtreme 57xx Gigabit Controller
Nätverkskort WAN (PPP/SLIP) Interface
Modem Intel(R) 537EP V9x DF PCI Modem

//info EVEREST Home Edition

Sen har jag aldrig påstått att jag tillbringar 80 procent av min tid med nån hobby...
Jag fräter inte bort mina tänder med cola i ett stort glas breve pc:n... ja dricker mjölk (inte breve datorn nej)... som ja sagt förut= palla lipa sönder å samman...

//intel å AMD samarbetar delvis så intel har helt sonika kopierat AMD:s prollar och kallar det EMT64...

Och jag tycker du inte har något liv som spenderar 80% av ditt liv åt vafan det du nu har som hobby.

hobby = Motor, chixs ,Fester (kan väl inte helt utesluta PC då!)... dvs uteliv, man brukar oftast träffa folk då så jag troor og att jag har att liv ja...

Ursprungligen skrivet av Mazda
ha gärna en minikyl på andra halvan skrivbordet för att slippa resa på sej vid påfyllning

Nu vet ju inte jag hur du har det men jag har inga problem med att resa mig upp och knalla iväg....

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Så är det på min dell dimension 5000 iaf vet inte hur det är med värsting modellerna men med denna så går det inte att ändra ett skit i bios....

Jag kan ändra en massa i min gammla 4500..

Permalänk
Inaktiv

men erkänn att du inte e så sugen på att springa iväg för att hämta mer cola mitt i en film? eller låta flaskan stå bredvid så den blir pissljummen?
Fast du kanske har skaffat ett hemmabiosystem, men ändå ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

hobby = Motor, chixs ,Fester (kan väl inte helt utesluta PC då!)... dvs uteliv, man brukar oftast träffa folk då så jag troor og att jag har att liv ja...

Och jag tycker du inte har ett liv då du håller på med sådana absurda saker som "chixs och Fester".

Som sagt vi alla är olika och spenderar olika lång tid åt olika saker. Att börja kalla någon för att inte ha ett liv bara för att denne spenderar mycket tid åt en speciell sak oavsett om det är datorer eller flickor är därför väldigt dumt.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis

Och jag tycker du inte har ett liv då du håller på med sådana absurda saker som "chixs och Fester".

Som sagt vi alla är olika och spenderar olika lång tid åt olika saker. Att börja kalla någon för att inte ha ett liv bara för att denne spenderar mycket tid åt en speciell sak oavsett om det är datorer eller flickor är därför väldigt dumt.

ja ja får faktiskt erkänna att de var litte dumt...

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScopeX

hobby = Motor, chixs ,Fester (kan väl inte helt utesluta PC då!)... dvs uteliv, man brukar oftast träffa folk då så jag troor og att jag har att liv ja...

hahaha , vilket gott skratt ja fick!
hur gammal är killen?
aja , hursomhelst ha det så kul med din dell.

Permalänk
Medlem

Du kan alltså välja om du vill använda hyperthreading eller inte.
Hyperthreading gör så att det ser ut som två processorer i Windows men det är bara virtuella processorer. Det är ett sätt att försöka få samtidig körning av flera processortrådar att flyta lite bättre och det tjänar man på vid multitasking och t.ex. videokomprimering. Men jag har hört att en del program kan gå långsammare med denna teknik. Du får väl prova båda alternativen och se vilket som ger dig bäst prestanda i de program som du brukar köra i datorn.

Permalänk
Medlem

tack... äntligen ett bra svar på frågan.... bästa hittills :D:D:D

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

ScopeX, precis det jag skrev i mina tidigare inlägg ;P fast du kanske valde att bara se det andra som stod där.

lämna hyperthreading på. det är en av de få saker intel har gjort bra i p4-an

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

jojo men det var en djupare förklaring i det sista inlägget...
;P

du förstår HT e aningen nytt för mej... har levt på en p3a @ 1GHz tills för 3-4 månader sen...

;P

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Frågan har fått ett svar och tråden har spårat ur på ytterligare ett av många sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||