Dell™ UltraSharp 2405FPW (MiniRecension + Bilder)

Permalänk

Dell™ UltraSharp 2405FPW (MiniRecension + Bilder)

Dell™ UltraSharp 2405FPW

____________________
Minirecension av ·€ra•Ðiaz·
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

2405 Specs
Bildyta: 24 tum
Stöder: UltraSharp, Picture by picture, Picture in picture
Max upplösning: 1920x1200
Ljusstyrka: 500
Kontrast: 1000:1
Bildtyp: 16:10
Input: DVI, RGB, S-Video, Component video, Composite video
Färger: 24 bitars (16.7 milioner)
Drar: 80 Watt

Dell som inköpsställe
Det var med viss fundersamhet som jag beslutade mig för Dell. Deras monstruösa storlek gjorde det OK med hela internet grejen men det kändes fortfarande tråkigt att köpa en så pass dyr produkt utan att kunna studera den in i minsta detalj innan. En klen liten bild är allt man ser. Dock kombinerade jag denna bilden med typ 300 olika recensioner på nätet. Så efter lite om och men skickade jag beställningen.

Dagen efter var mitt konto registrerat och ordern bearbetad. Snabbt jobbat. Ytterligare lite senare hade ordern nått steg 5 och var nu på väg. Van att handla på discshop trodde jag att den skulle komma dagen därpå men snabbt insåg jag att det är skillnad på tre dvd skivor från mellan-sverige och en 24 tums LCD från norra england?. Schenker tutade dock på och fyra dagar senare var den här. Ett tips är att om ni kan hämta den själva så sparar ni en dag eftersom Dell´s lager tar ca en dag på sig att ta emot den från schenker, sortera samt skicka vidare med bil.

Hur som haver. Internet köpet var smidigt. Leveransen var snabb, och paketet var oskadat. heja Dell. Dock kunde man inte direkt följa paketet på schenkers hemsida eftersom det stod "calculating e.t.a" i fyra dagar och sedan "sverige" sista dagen. Det hela var mycket smidigt och mycket enkelt.

Ut ur lådan
Paketet var precis lagom i storlek för att lätt kunna bära det och pressa in det i baksätet på en SAAB 900S. Det gick även att få på bältet. När stunden väl kom för att öppna paketet fann man en mycket fiffigt inpackad skärm med tillhörande stativ. Behöver man någonsin returnera den blir det i en svart sopsäck då inga anvisningar medföljde till hur man får skiten tillbaks i lådan igen. Dock får man hoppas det aldrig händer. Trots att det såg lite lurigt ut vid första anblicken var stativet lika lätt att få på som ett par kalsonger. Ett litet klick och sen var det färdigt. Väl på skrivbordet bredvid min fula 19 tummare såg den monstruös ut. Vilken skärm. Med i paketet var diverse sladdar. DVI kabeln och strömkabeln kopplades in och efter detta fanns det ändå ett par sladdar kvar. Jag antar att detta är VGA kabel samt Kortläsar kabeln. Detta brydde jag mig dock inte om. CD skiva fanns även med fast till vilken nytta vet jag inte.

Bildkvalitet
Tyvärr kan man inte stoltsera med gedigna smaklökar vad beträffar bildkvalitet. Bredvid min urblekta 19 tummare hade en ritad teckning sett bra ut. Dock följde jag omedelbart rådet som FEvE eller Don_Tomatsås gav: Jag ställde in 50/50/50 samt gamma 0. Nog tyckte jag att detta blev bättre. Färgerna är klara och varma. Att skärmen skulle vara "för" ljusstark har jag inte märkt av. Gamma 0 ger perfekt ljus enligt mig. På med ClearType och allt blir lysande kristallklart. Enligt mina referenser kunde det inte bli bättre. Jag är dock ingen grafiker på elit nivå. Jag sysslar mycket med bild och spel. Spenderar kanske 4-8 timmar per dag framför skärmen. Den skillnad som jag märkte vid övergång från min CRT var markant. Det enda jag tänkte var: "varför har jag inte gjort detta tidigare?". Det jag alltså kan säga angående bildkvaliteten är att den är mycket bra. Färgerna att naturliga och har en mjukhet och "renhet" jag aldrig tidigare skådat på en CRT. Jag arbetar med LCD skärmar på mitt arbete (ca 4-5 olika modeller) och skillnaden är påtaglig. Det färgskalor jag studerat visar en mycket trogen återgivning och jag kan inte peka på en enda negativ aspekt. Det är som en fest på mina näthinnor och alla är inbjudna. Ett område 2405FPW dock inte regerar på är betraktningsvinkeln. Ganska snabbt ser man avvikelser om man flyttar sig i sidled. Antalet grader behöver dock vara så pass stort att du inte kommer att notera detta vid dagligt arbete (om du inte faller ur stolen). Dock kan kollegorna som smygläser dine E-mail se en antydan till fel. Dell:en kunde haft generösare vinkelspel. Men som sagt, för normalt arbete är det inga problem.

2405FPW och film
Vill man titta på film är absolut 2405FPW duglig. Jag smällde på ett antal filmer som jag lusläste eftersom jag i ett internet test läst ganska så negativa saker om Dell´s film kvalitet. Dock fann jag inget av vad de anmärkte på. Bilden är snabb och mjuk. Färgerna återges på ett bra sätt och det finns inga synliga störningar. Kontrast och skärpa är fenomenal och det är en ren fröjd att se på film. Fenomenet Ghosting var inget jag kunde notera. Om det nu finns eftersläpningar (vilket många hävdar att det finns på 16ms skärmar) så är de försumbara. Vill du se på TV eller/och film kan 2405FPW varmt rekommenderas.

Vänner DVD: Spelar filmen med WinDVD 7.0 (fullskärmsläge). Då vänner är 4:3 placerar 2405 två stycken sidokanter för att göra filmen rättvisa. Inget konstigt här. Kvaliteten på vänner filmerna är inte den högsta. 2405 spelare upp dem så bra det bara går. Inga störningar, ingen ghosting. Det finns inte ens någon antydan till ghosting. Helt perfekt.

Final cut DVD: Spelar filmen med WinDVD 7.0 (fullskärmsläge). Denna film är heller inget referensmaterial vad bildkvalitet beträffar. Dock är den bättre än vänner skivorna. Bilden är alldeles utmärkt. Färger och kontrast är perfekt. Ljusstyrkan är även den helt utmärkt. Final cut är ingen "mörk" film men men det som visas, det visas perfekt. Åter igen ser jag ingen som helst antydan till ghosting. Ljuvligt.

På gränsen DVD: Spelar filmen med WinDVD 7.0 (fullskärmsläge). Skön film i utomhus alaska miljö. Färgerna är underbara. Inga störningar och hör och häpna.... ingen ghosting.

Konungens återkomst DVD: Spelar filmen med WinDVD 7.0 (fullskärmsläge). Referenskvalitet på bild. Jackssons mästerverk gör sig utomordentligt bra på 2405. Knivskarp bild och underbara färger. Kontrast, skärpa och ljus, allt är perfekt. Och som jag sagt tidigare, ingen ghosting.

Dell 2405FPW fick av en viss internet sida (föredrar att ej nämna vilken) ganska svidande kritik. De hackade speciellt på skärmens egenskaper vid filmvisning. Efter mina tester undrar jag onekligen om de verkligen använt en 2405FPW. De anmärker på störningar och ghosting vilket jag med bestämdhet måste dementera. Skärmen gör sig mycket bra till filmvisning. Den är rent ut sagt helt utmärkt. Antagligen har de tagit för mycket morgonmedicin vilket i många fall kan leda till en hel del ghosting. Eller så har de jämnfört Dell skärmen med ett fönster utan glas. Och visst, ingen skärm kan mäta sig med moder natur. Men om någon 9500 kroners skärm kan det, så är det Dell 2405FPW.

2405FPW och spel
Så till spelandet. Jag spenderar en stor del av tiden med RTCW: Enemy Territory. Detta är för de som inte vet ett snabbt FPS spel i krigsmiljö. Alla som undrar över tex ghosting undrar ofta samtidigt vilken nivå man är på. Eftersom många tycks känna till Efterlyst servern kan jag säga att jag är på den nivån som ofta ligger 1:a där. Nog om det. För mej gick det inte att lira ET på denna skärm. Dock kan jag inte säga fullt ut vad detta berodde på. Min dator kan på långa vägar inte driva ET i 1920x1200. Jag gjorde väldigt få försök att skala om storleken dock. Med väldigt få försök menar jag egentligen att jag gjorde inga försök. Därför kan jag inte uttala mig korrekt om detta. Det jag upplevde var klassisk hårdvaru lagg. Jag såg inga antydningar till ghosting men som sagt så måste jag göra mer försök. Ska prova att skala bilden till en mindre upplösning eller köra i fönster. Ska även prova att köra andra spel. Hade dessvärre match så jag kunde inte mixtra runt utan jag fick gå över till min 19 tummare. återkommer med mer fakta här.

WarCraft III: Har nu testat WarCraft III i helskärm. Initial reflektion får nog vara... wow. Bilden är en fröjd att se på. Färger och kontrast är underbara. Känns som man sitter på ett moln och tittar ner. Man ser ju nästan en hel bana för tusan. Det är så stort. Bildkvaliteten är toppen och återigen ingen ghosting. Alla gubbarna springer omkring för glatta livet utan ett spöke efter sig. WarCraft III är visserligen inget snabbt FPS spel men dock. Efter detta initiala test känns det som om man skulle vilja spela om alla sina spel på den nya skärmen. Känns som ett helt nytt spel.

RTCW: Enemy Territory: Så var det klart. Har nu äntligen testat ET under lite vettiga förhållande. Så vad kan man säga? Kan man spela snabba FPS på denna eller inte? Tja, svaret är dubbelt, både ja och nej. Hur menar jag då? Att spela snabba spel på stora eller slöa TFT skärmar har alltid sagts generera ghosting som ska göra spelet oanvändbart. Detta håller jag inte med om. Jag har testat 2405:an i flera olika lägen och inte lyckats prestera någon störande ghosting. Så ur denna synvinkel går skärmen att spela på. Dock finns det ett annat fenomen närvarnade som gör det hela lite mer komplicerat. Och det är inget mindre än det vi kallar "sense". Här gick det inte så bra. Det känns lite som att spela med honung på musmattan. Slött och indirekt. Om detta helt kan förklaras med förhållandet mellan spelets FPS <---> skärmens HZ <---> musens DPI, vet jag ej men fenomenet är närvarnade och effekten mycket påtaglig. Tex mätte jag sträckan på min musmatta som olicka rörelser krävde. Låt oss säga att jag framför mej har tre fiendesoldater. Om det på min CRT krävdes 5 cm vardera för att flytta mitt sikte från huvud A till B till C så krävdes det på TFT kanske 10 cm om tiden = 5 sekunder. Ökade jag dessutom hastigheten på rörelsen så att tiden max får bli 3 sekunder ökar jag sträckan på TFT skärmen till kanske 12-13 cm osv osv. Detta var gjort med 60 HZ.

Om man dock ändrar till 75 HZ på TFT kanske man får andra resultat. Jag har dock inte lyckats hitta info om detta stöds. Spel som bygger på Q3 motorn har ett magiskt FPS nummer vid FPS=76. Så om man kunde utnyttja 75 HZ på skärmen kanske man hade sluppit denna "sense-killer". Ska testa detta lite mer.

Battlefield 2: Kör nu detta i 1920x1200 med allting på high samt 4xAA/16xAF. Bilden är helt otrolig. Knivskarpa detaljer och ett djup som nästan får en att vilja krypa in i skärmen. Skärmen klarar galant detta spel och det finns ingen antydan till ghosting. Det är som om de var gjorda för varandra. Hade jag bara haft en tillräckligt långt förlängningssladd så hade jag sovit med skärmen i sängen med Angelina Jolie som wallpaper. Superbt.

Så, är skärmen värdelös till snabba FPS spel? Svaret får bli nej. Jag kan absolut tänka mej att feta igenom DOOM III eller F.E.A.R eller Q4 på denna skärm. Det skulle vara skit häftigt. Men att tävla i ET eller CS kan nog bli problematiskt, iallafall i början. Allting går att vänja sig vid, men A och O vid denna typ av spel är just ett exakt sammspel mellan musrörelse och vad som händer på skärmen. Kanske räcker det att köra skärmen i 75 HZ men jag tvivlar på det eftersom du måste kunna uttnyttja effekten fullt ut och inte bara på pappret. Men som sagt, återkommer med detta.

Då undrar vissa kanske följande..... Är jag besviken? Utan tvekan svarar jag .....inte alls. Dels hade jag mina aningar från början. Dels tycker jag inte att de få som tävlar med E-sporter inom FPS utgör en tillräckligt stor grupp. 99.9% skulle säkert njuta av att lira ET på denna skärm. Men det finns alltin folk som vill maxa allting.

Dock får jag säga att vad FPS spel beträffar så behåller jag min CRT tillsvidare. Dock beror inte detta på skärmen utan på min dator. Den dagen (snart ) som jag kan köra spelen i 1920x1200 utan problem, den dagen ryker CRT:n all världens väg. Och även om det är små skillnader i sensen så får jag helt enkelt lära mig att spela på den, för när allting kommer omkring så är fördelarna låååångt fler än nackdelarna. Jag kan ta en lite sopigare sens om jag får spela Q4 i 1920x1200 på en 24 tums Widescreen.

Fler tester kommer senare.

2405FPW och windows
Så till windows. Att det i ett operativsystem skulle finnas något som kan besvära en skärm tror väl ingen. Nej det gör inte jag heller. Dell är underbar att jobba med i det dagliga arbetet. Färger, nyanser, kontrast och ljusstyrka är perfekt. Tillsammans med windows ClearType blir texten perfekt. Allt är lätt att läsa och knivskarpt. Jag testade även att dra runt lite olika objekt på jakt efter ghosting men i de fall jag anade ghosting så kunde jag nästan även ana ghosting på min CRT. Att man behöver dra runt klumpar där enkelfärgat går mot detaljrikt i klara färger för att försöka hitta ghosting tar jag som ett tecken att tillverkaren gjort en bra skärm. Internet, word eller harpan. Vad det än må vara så är det en fröjd med Dell´s 2405FPW.

Känsla och kvalitet
Skärmen ger ett mycket stabilt och rent intryck. Visst är det plastic fantastic men den är stilren och vacker att se på. Jag älskar svart och detaljen att den är gjord av plast tycker jag inte stör. Jag, kanske till skillnad från andra, tänker titta på min skärm. Inte kasta runt den vilket kanske de som föredrar aluminium gör. Knapparna är små och rena vilket adderar till känslan att det är en dyr pro-skärm. Inga störiga blink-blink eller fula klistermärken. Ett svagt LED ljus utsöndras från Power knappen samt från den siffran som anger vilken anslutning som används. På mitten syns Dell logotypen med det stroke-drabbade E:et. Stilrent och snyggt.

Foten står stadigt och bastant. Det finns ingen antydan till instabilitet och den framtunghet som någon annan medlem angav kan jag tyvärr inte hålla med om. Visst, om den nu måste falla så faller den nog framåt, men att kalla den framtung är inte riktigt riktigt. Uttangen sitter väl placerade ur kabeldragnings-synpunkt då de är riktade neråt och inte rakt bak som på äldre CRT skärmar. Tydligen är det enligt CRT standard förbjudet att skulla placera sin CRT mot en vägg, vilket nu resulterat i en mysigt instabil VGA port på nokian. Dock är det lite lustigt att stoppa i kabeln i Dell:en, men det går. Skärmen står stabilt i alla lägen. Den tiltar inte och justerings kraften som behövs är precis lagom. Som synes på bilden står min precis vid bordskanten. Men risken att den glider ner, knuffas eller faller finns inte (om jag nu inte puttar ner den med vilje, men den effekten recenseras inte här). Har även kontrollerat fästet och jag måste säga att skärmen sitter som berget (kan jag nästan garantera. skulle den dock släppa kan ni ganska omgående läsa om det på aftonbladet.se under rubriken "lokal byfåne löper amok i lägenhet"). Tummen upp för Dell i avsnittet kvalitet.

Inga avvikande färgnyanser syns heller. Färgerna är lika trogna hela vägen ut i kanterna. Inget skimmer och inga störningar. Ren och fin bild. Såg på några andra ställen att folk haft problem med gardiner, störande linjer vid filmvisning samt färgavvikelser i hörnen. Detta har jag hittills inte sett antydan till. Jag kan även meddela att skärmen levereras med 0 döda pixlar. I allafall till mig. Hurra.

TFT vs CRT
Tänkte inte gå in på djupet här utan bara nämna en sak jag sett folk prata om. CRT leder hos många till huvudvärk. Många har svårt att skaffa en flimmerfri bild pga låg Hz bla. TFT däremot ger inte samma fenomen. TFT är mycket skönare att titta på. Dock känner jag det vissa andra skrivit att TFT ger ett visst obehag i ögonen efter lång tids bruk. Det kan närmast beskrivas som en känsla av att ögonen blir torra. Men till skillnad från CRT skärmens huvudvärk så släpper denna känslan i ögonen efter några minuter borta från skärmen. Vidare måste jag även säga att "djupet" är otroligt annorlunda. tidigare har jag aldrig använt wallpapers (förutom med nakna damer) eftersom jag ansett att bilderna inte givit mig något. Nu däremot kommer jag garanterat att ha det alltid. Känns som man sitter vid ett fönster och tittar ut.

Slutsats och summering
Att införskaffa en ny 10.000 kroners produkt kan för många vara förenat med grav ångest. Är denna rätt? Passar den mej? Finns det bättre? Hur bra är den på X och hur bra är den på Y? Etc etc. Jag tillhör den kategorin som behöver medicineras med starkt lugnande innan jag bestämmer vilken burgare jag ska köpa på McDonalds. Därefter tar det mig ändå ca 40 minuter att bestämma mig. Det är därför mitt LCD köp började för ca 4 månader sedan. Och tro mig, jag har inte väntat på nya modeller. Nej, jag har lusläst vartenda test jag har kunnat hitta. Jag har pratat med folk, jag har frågat på forum etc etc. Allt för att kunna bestämma mig för vilken skärm jag ska välja. Mina förhoppningar är att någon som är i samma sits kan slippa delar av detta genom att läsa denna recension. För summan av det hela är som följer. För 9000 kroner hittar man i dagsläget ingen bättre 24 tums widescreen. Denna slutsatsen har jag dragit med hjälp av otaliga recensioner samt forumtrådar. Denna skärm är absolut inte den "bästa" skärmen på spel, eller den "bästa" skärmen på bildkvalitet. Men för 9000 får man nog inte något som är så pass bra på så pass mycket samt så STORT.... förutom då denna. Jag är helnöjd. Hade jag gjort om valet idag hade det blivit samma utan en sekunds tvekan. Och då ska man tänka på att detta har jag kommit fram till utan att ha kunnat testa skärmens spelegenskaper mer än mycket ytligt. Jag saknar inget. Storleken är överväldigande, bildkvaliteten håller mycket hög klass, jag ser ingen ghosting etc etc. Den inbyggda kortläsaren är givetvis en liten bonus. Dock kan jag inte riktigt förstå konceptet bakom en kortläsare inbyggd i en LCD skärm. Visst är integrerade grejor bra men dels så ligger de så långt ifrån varandra användningsmässigt, och dels kostar en bra kortläsare typ 100 spänn. Men visst, en kortläsare är ju bättre än ett tomt hål i chassit.

Men som sagt, jag ska testa skärmen ytterligare i spel samt film och därefter uppdatera recensionen. Spel har jag knappt testat alls. Däremot är det jag hittills sett bara finfint. Hoppas att denna lilla recension kan hjälpa någon. Jag kan inte annat än helhjärtat rekommendera denna kärm. Den är underbar.

Det är bara en sak jag ångrar..... att jag inte köpte den tidigare.

Betyg Bild: 9/10
Betyg Film: 8/10
Betyg Spel: 8/10
Betyg Skal: 9/10

Betyg Helhet: 9/10

Till sist lite bilder på underverket. För större bild klicka på de små bilderna härunder. Notera att skärmen bredvid inte är en 14 tummare vilket man lätt tror. Det är en 19 tummare.

____________________
Minirecension av ·€ra•Ðiaz·
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Uppdatering 050917: Vissa stavfel rättade, strö-text tillaggd, styckeordningen ändrad.

Uppdatering 050921: Nya filmtester samt speltester adderade.

Uppdatering 051224: BF2 recension adderad under spel.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk

Mycket bra recension

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Bra och välskriven recension. Under tiden jag väntar på din uppdatering av spel delen ska jag gå och köpa mig en triss så jag kanske jag testa det själv istället

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Gäst

Bra recension

Får göra som Kalerov , springa ner och köpa ett gäng triss.

Permalänk
Medlem

skitbra skrivet! skärmen verkar finfin

Permalänk

Hur mkt kostar en sån skärm och vilken responstid har den? Hinner inte läsa... det kanske står?

Permalänk
Medlem

Får jag låna den?
Kommer över med knäskydd och ett glatt humör om du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Hur mkt kostar en sån skärm och vilken responstid har den? Hinner inte läsa... det kanske står?

Just nu kostar den 13300kr (http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=3...), men ska du köpa den gör du nog bäst i att vänta på erbjudande och rabatter då det sprutar sådant ur öronen på Dell. Responstiden är lite diffus, Samsung säger 8ms (de har tillverkat panelen) och Dell säger 12/16ms (12: grå-grå, 16: svart-vit).

Mycket fin recension.
Vill bara rätta till en sak, för 9000kr hittar du _ingen_ annan 24" Widescreen TFT.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet. Fantastisk skärm
Har själv 2x20" Dell lcd nu men skulle gärna komplettera med en 24" för att ha mellan dem.

Kanske dags för ett matchande tangentbord nu med?

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik_e
Kanske dags för ett matchande tangentbord nu med?

Jag bytte från ett Keytronic som trådskaparen har till ett Logitech UltraX Flat av den anledningen

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag ger DELL`s skärm 7.5/10 poäng, alltså 24:an.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Avstängd

fint tangentbord du hade

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem

Blir man inte bred i huvet av den skärmen? ja hade iaf fått huvudvärk;)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
Blir man inte bred i huvet av den skärmen? ja hade iaf fått huvudvärk;)

Snarare är det så att den är bättre då widescreen täcker mer av vårt synfält, 4:3-formatet är ganska dumt egentligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Re: Dell™ UltraSharp 2405FPW -=( MiniRecension + Bilder)=-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Dell som inköpsställe
Dagen efter var mitt konto registrerat och ordern bearbetad. Snabbt jobbat. Ytterligare lite senare hade ordern nått steg 5 och var nu på väg. Van att handla på discshop trodde jag att den skulle komma dagen därpå men snabbt insåg jag att det är skillnad på tre dvd skivor från mellan-sverige och en 24 tums LCD från norra england?. Schenker tutade dock på och fyra dagar senare var den här. Ett tips är att om ni kan hämta den själva så sparar ni en dag eftersom Dell´s lager tar ca en dag på sig att ta emot den från schenker, sortera samt skicka vidare med bil.

Hur som haver. Internet köpet var smidigt. Leveransen var snabb, och paketet var oskadat. heja Dell. Dock kunde man inte direkt följa paketet på schenkers hemsida eftersom det stod "calculating e.t.a" i fyra dagar och sedan "sverige" sista dagen. Det hela var mycket smidigt och mycket enkelt.

Kan då som motpol inte alls hålla med i riktigt allt du skriver.

Internetköpet var INTE smidigt
Leveransen var absolut INTE snabbt
Paketet var oskadat ja men det förutsatte jag när jag beställde.

Först och främst så är det helt uruselt av ett företag som säljer utrustning till privatpersoner över hela värden att inte kunna erbjuda fler betalsätt än, förskottsbetalning med kreditkort eller med Internetbank.
Om man bort ser från detta så kommer nästa problem. När de nu stoltserar med att man ska betala med kreditkort via deras hemsida så fungerade självklart inte detta (av någon anledning) så man fick iaf ringa till en säljare och registrera sin order där.
När detta är klart så förväntar man sej en bekräftelse på ordern man lagt (vilket helt normalt). Men varken via mail eller vanlig post kommer det något. Har man lagt ut ett par tusen i FÖRSKOTT så vill man gärna ha någon slags indikation på att man har lagt ordern så att man att allt är schyst. Ordern lades den 050812
Efter att ha väntat dells standard 5 dagar för orderbekräftelse (vilket i sej är helt oacceptabelt det tar inte många sek att hiva iväg ett mail eller max någon dag att få iväg ett vanligt brev) och inte fått någon bekräftelse så får man sätta sej i telefon igen och ringa till jeppen som man pratade med för att försöka få ur honom kundnummer och ordernummer. Wiehoo nu kan man iaf se var grejerna håller hus. Beräknad leverensdag ( på eller framför den här datum ) 050822 enl dells orderstatus. Aaa och det fanns inga i lager så de skulle bygga och skeppa upp skärmen från Holland så 10 dagar var helt ok. Efter att ha kollat statusen en gång om dagen och sett att det preliminära datumet ändras ungefär lika ofta som man själv äter så ilsknar man till ganska snart. Som sagts ovan så var det beräknade leverensdagen 050822…. *trumvirvel* faktiskt skeppningsdatum: 050901. Det vill säga att det från den 050812 till den 050901 hade de byggt och paketerat skärmen inte direkt imponerande. 050901 började den långa transporten från Holland till lilla Sverige. Själv tycker man inte det kan ta så lång tid att skeppa upp något som ligger i Europa men det tog till 050908 innan paketet var i Sverige för utkörning. En vecka mmm aa det kan väll gå men det var ju inte blixten som satt bakom ratten direkt. Sen kommer vi till nästa helt idiotiska sak, leveransen. Dell har av någon anledning (iaf i mitt fall) anlitat UPS som fraktföretag vilket i sej inte är något fel på förut om att UPSs policy är att leverera mellan klockan 9-17 på vardagar. ???? Hur kan ett företag som dell som säljer saker till privatpersoner anlita ett fraktföretag som kör ut deras produkter på arbetstid ????? De kunde ju inte specificera NÄR de kom och skulle lämna paketet. Är tanken att jag ska sitta hemma på en vardag mellan kl 9 och 17 och rulla tummarna för att få ett litet paket. Visst betalar Dell min lön den dagen så gör jag gärna det men det kan man ju inte förvänta sej. Det hela kunde gått mycket smidigare om chauffören ringde mej 20 min innan så jag kan bara sätta mej i bilen och åka hem, men det gick inte för chaufförerna hade inga mobiltelefoner….. Vad är det för idioti.
Ringer man till UPS och förklarar situationen så frågar det bara: ”Men är du inte hemma den dagen då paketet kommer så kommer vi dagen efter”. Är det onormalt att man jobbar 5 dagar i veckan eller??? ”Om du vill kan du få hämta paketet i Bromma”. Har jag betalat för att de ska frakta paketet hem till mej tänker jag inte sätta mej och åka till Bromma.
Det hela slutade med att jag fick ändra adressen så att jag fick paketet till mitt jobb vilket medförde att jag fick paketet en dag senare.

Det tog alltså en månad att få grejerna.
Orderdatum: 2005-08-12
Beräknad leverensdag ( på eller framför den här datum ) 2005-08-22
Faktiskt skeppningsdatum: 2005-09-01
Fick 2005-09-09

Om man bortser från allt detta så håller jag med att skärmen i sej är helt underbar på alla sätt och vis. Något som jag inte riktigt fattar är varför Dell inte skriver något om PIP-funktionen (Picture in Picture) på sin hemsida men det var ju en glad överraskning.

Jag har varit skeptisk mot Dell förut men nu är det ännu värre så jag rekommenderar INTE mina kunder att köpa något från dem.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra skrivet! Jag har stor respekt för dem som verkligen tar sig tid att skriva en vettig recension.

Permalänk

Jävla bra skärm i jämnföra med, som att sätta en 740 mot en S70R o sen ge betyg i jämnförelse.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Jävla bra skärm i jämnföra med, som att sätta en 740 mot en S70R o sen ge betyg i jämnförelse.

Passande för mig iallafall, jag hade en 19" CRT innan jag bytte till denna. Lite svårt också för ·€ra•Ðiaz· att jämföra med annat om han inte har haft någon annan skärm.

Permalänk

Re: Dell™ UltraSharp 2405FPW -=( MiniRecension + Bilder)=-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Ett område 2405FPW dock inte regerar på är betraktningsvinkeln. Ganska snabbt ser man avvikelser om man flyttar sig i sidled.

Blir det ljus-/färgförändringar om du sitter ca 0,5 m från skärmen och har huvudet placerat såhär:

__ ____(__)____ <-- Skärm __ / \ <-- Huvud \___/

Funderar nämligen på att köpa två st, men är betraktningsvinkeln för dålig går det ju inte.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dell™ UltraSharp 2405FPW -=( MiniRecension + Bilder)=-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Blir det ljus-/färgförändringar om du sitter ca 0,5 m från skärmen och har huvudet placerat såhär:

__ ____(__)____ <-- Skärm __ / \ <-- Huvud \___/

Funderar nämligen på att köpa två st, men är betraktningsvinkeln för dålig går det ju inte.

tvivlar på att du skulle få förändringar... men varför inte bara vinkla in skärmarna ??

mina står hm lite svårt att visa men överdrivet:

__1__ 2/ \3 O <-- jag

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Re: Re: Re: Dell™ UltraSharp 2405FPW -=( MiniRecension + Bilder)=-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
tvivlar på att du skulle få förändringar... men varför inte bara vinkla in skärmarna ??

mina står hm lite svårt att visa men överdrivet:

__1__ 2/ \3 O <-- jag

Hade tänkt göra precis så som din bild visar: Två 2405FPW i mitten (ej vinklade) och två st Samsung 193P på sidorna lätt vinklade mot mig. Men sitter man nära ställer det höga krav på betraktningsviklarna hos dellskärmarna. Samsungskärmarna har bättre betraktningsvinkel än min gamla 17" CRT-skärm, så där är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dell™ UltraSharp 2405FPW -=( MiniRecension + Bilder)=-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Blir det ljus-/färgförändringar om du sitter ca 0,5 m från skärmen och har huvudet placerat såhär:

__ ____(__)____ <-- Skärm __ / \ <-- Huvud \___/

Funderar nämligen på att köpa två st, men är betraktningsvinkeln för dålig går det ju inte.

Sitter du så nära och huvudet är kant i kant med skärmen, så blir det gul nyans på andra sidan skärmen. Men att sitta så nära är över mitt förstånd då det inte går att få någon översikt.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se på den bilden (exakt) men va min erfarenhet säger skulle detta inte vara några problem. Dock håller jag med Don_Tomaso att 50cm är alldeles för nära (men det är ju inte upp till mig att bestämma )

De skiftningar jag kan se är så små vid den lilla vinkel du beskriver att jag tvivlar på att du skulle notera det.

Oavsett hur pass bra vinkel skärmen klarar är det ju ändå bekvämast att sitta ordentligt rakt framför. Folk som tar hänsyn till vinkel vid köp av LCD borde mer vara typ personer som ska visa saker på skärmen med 3-5 personer runt om eller andra liknande. För en vanlig användare som ska sitta själv och jobba vid skärmen borde detta inte spela så stor roll. Se istället till att ordna uppställningen av skärmarna så att de står korrekt.

typ:
........................./........\

.............................O

Svårt att visa, men du förstår kanske. Vinkla dina skärmar lite och sitt ca 1-2 meter från dem.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

I vanliga fall sitter man naturligtvis längre bort än 50 cm om man har så stora skärmar, men jag vill ha bra bild även om jag sitter framåtlutad och vilar över bordet. Höga krav helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
I vanliga fall sitter man naturligtvis längre bort än 50 cm om man har så stora skärmar, men jag vill ha bra bild även om jag sitter framåtlutad och vilar över bordet. Höga krav helt enkelt.

Vid vanlig användning är det ingenting man tänker på. Det enda som gjorde mig besviken var att jag inte kunde spela spel med skärmen, får fortsätta att spela på min gamla CRT.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Är det verkligen nödvändigt med 4 skärmar till 1 dator.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Håller lite med Mr Lazy. Jag beställde lillebror.. alltså Dell 2005FP /20.1" 1680x1050) när de hade 25% rabatt, dvs 5300:- ink frakt.. Så priset var det inget fel på. Men sen började problemen.. Jag la min order den 27 juli, beräknad leverans 5-7 arbetsdagar... helt okej tyckte jag.. Den sjunde kom... ingen skärm.. Gick in på Dells sida för att kolla status.. JAHA! Nytt skeppningsdatum.. den 16:e! Ringde och gnällde.. fattades delar.. MEN!

Den 16:e kom.. ingen skeppning, ingen skärm... Ringde igen.. skrek lite mer. Inget ordentligt besked. Men den verkade kunna skeppas inom något dygn. Rätt så..Den 18:e skeppades skärmen.. Kom till shenkerterminalen den 23:e. Ringde och bad att få hämta den...inga problem, annars hade jag fått vänta tills dagen efter...

Men skärmen är fin och inga trasiga pixlar var det heller. Så ja, orkar man med att vänta ett tag (om man har otur) så funkar Dell, dessutom var det ju ett bra pris på den..

Visa signatur

Livet är för kort för att gå omkring och reta sig på folk... Ignorera dem istället - det gör jag.

ASUS A8V-DLX | AMD X2 3800+ | 2048MB Corsair TwinX XMS | Sapphire 9600XT 256MB | 2x250GB S-ATA | Dell 20.1" 2005FP Wide | And then some..

Permalänk
Medlem

Tydligen finns det 2 sidor av dell, riktigt bra samt riktigt dåligt. Dom verkar inte ha något mellanting.

Nixus säger att du inte kunde spela på den... =/ Får man vara så fräck att fråga vad du spelar? För 90% av alla spelare går det nog alldeles utmärkt men för de resterande finns det kanske störande element. Dock tror jag bara att ghosting sätter käppar i hjulet för ca 1%, dvs elite gamers. Resten som klagar över ghosting har nog bara en laggig dator

Capitátus, jag vet va du menar. Man vill ju kunna använda sin skärm även när man är bakfull och inte kan hålla huvudet uppe Dock tror jag att det värsta bekymmret med att sitta <50cm från skärmen, EJ är de eventuella färgavvikelserna utan påfrestningen på ögonen samt dess muskulkatur. Efter 10 minuter kommer du ändå inte att se färgavvikelserna eftersom dina uttröttade ögon bara kommer att ha ett effektivt synfält på ca 20 grader.

PS: Tangentbordet regerar

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Dell&#8482; UltraSharp 2405FPW -=( MiniRecension + Bilder)=-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Med i paketet var diverse sladdar. DVI kabeln och strömkabeln kopplades in och efter detta fanns det ändå ett par sladdar kvar. Jag antar att detta är VGA kabel samt Kortläsar kabeln. Detta brydde jag mig dock inte om.

"Kortläsar-kabeln" är även kabeln till USB-hubben. Även om man inte har nytta av kortläsaren kanske USB-hubben kan vara av intresse. Bara att avaktivera kortläsaren i enhetshanteraren om man inte vill ha en massa onödiga enhetsbeteckningar skräpandes.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

någon som vet om dell kommer ha ett sånt erbjudande snart som dom hade sist aså med 25% billigare?

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900