Problem med min Nec 3540A

Permalänk
Medlem

Problem med min Nec 3540A

Jag har ett problem när jag skall bärnna dvd skivor med min NEC 3540

Jag kan bränna dvd+skivor (fujifilm) utan några problem, när jag prövar mina memorex så funkar det när man bara bränner filer, inte när man bränner Image filer.. Jag läste på Nec's hemsida att det kan ha å göra med att det är dålig kvalite på skivorna, jag köpte då Verbatim skivor som rekomenderats till Nec brännare. Nu när jag försökte bränna en Image fil så stod det "Power Callibartion problem" eller något liknande.. Både Verbatim och Memorex skivorna är dvd-, men det skall väll inte spela någon roll för brännaren kan bränna +/-. Jag har även prövat olika hastigheter, vad tror ni problemet är?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Ifall trådskaparen kommer på en bättre topic är han välkommen att PM:a den till mig så öppnar jag tråden igen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd upplåst

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Låter som en trasig brännare, alternativt trasiga filer.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det inte är en trasig brännare, har tappat bort garanti kvittot!!

Kan jag pröva med någon ny firmwire? Vilken skall jag isåfall ta?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Finns det ens nyare firmware än det som sitter i?

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

nope, men det finns andra modifierade firmwires

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Men då gäller inte garantin längre, men det kvittar förstås om kvittot är borta.

Permalänk
Medlem

Precis, så det är en sista lösning.. Får kanske ta och leta efter kvittot igen, fan va dum jag är.. Har tappat bort det två gånger nu!!

OT: Är Liggy's och Dee's firmwires bra? Har inte Harrie eller vad han nu hette släppt också?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Tror det finns på www.rpc1.com de hade några bra firmwares till min gamla pioneer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag bygger på tråden lite...
Jag har nämligen köpt en NEC 3540A härom dagen och är nöjd hittills i alla fall, bränner fint och problemfritt. Det är bara det att efter installationen känns datorn som sirap ibland, ikonerna i windows tar 5 sek innan de ploppar upp osv, det hände ju efter installationen så jag antar att det är nån inställning som inte är korrekt. Är det nån som har en susning om vad det kan va ???

Permalänk
Medlem

Har samma brännare och allt funkar fint för mig. Förutom en detalj som jag stör mig på... När den läser/bränner så lyser inte bara lampan på brännaren utan hårddisklampan också! Vafalls... har tomtarna på NEC misstagit vissa kopplingar med en hårddisk? :-/

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Har samma brännare och allt funkar fint för mig. Förutom en detalj som jag stör mig på... När den läser/bränner så lyser inte bara lampan på brännaren utan hårddisklampan också! Vafalls... har tomtarna på NEC misstagit vissa kopplingar med en hårddisk? :-/

Bränner du filer från hårddisken eller läser filer till hårddisken?
Annars beror det väl mest på moderkortet om hårddisklampan tänds när CD/DVD används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Bränner du filer från hårddisken eller läser filer till hårddisken?
Annars beror det väl mest på moderkortet om hårddisklampan tänds när CD/DVD används.

Det spelar ingen roll vad jag gör med den. Så fort NECen läser eller bränner och lampan på den lyser, så lyser hårddisklampan också.
Jag har en annan vanlig DVD-läsare i samma dator på samma IDE-kanal men där funkar det "normalt".
Jag har en kompis som har samma brännare som jag, och det är likadant för honom.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag kör med Traxdata dvd-r 8x till min 3540 o det funkar fin fint!!!
Finns ingen firmware till denna modell än på Necs hemsida, bara
rekomenderande medialist.

Visa signatur

*** Intel Core i5 2500K@4,3ghz, Antec KÜHLER H2O 920, Asus P8P67 Pro rev B3, G.Skill Sniper Edition 1600Mhz 8GB, Asus R9 280x DC2T 3GB, SSD Samsung 840 Pro , Seagate Barracuda Green 2TB, Corsair AX 750W 80+ Gold, Corsair Obsidian 650D, LG W2363D-PF 23" LCD 120 Hz ***

Permalänk
Medlem

alla minha nec på alla mina datorer så lyser hd lampan när necen lyser

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz