Permalänk
Medlem

is i reserator

tänkte då testa en gång om hur mkt tempskillnad de skulle bli med en skål med is i tanken... eller rättare sagt 16 st normalstora isbitar. här är en screenshot från everest home när den är idle.. bara lite småsaker igång som ni ser på startmenyn...
www.ryderman.se/is/1.jpg

här kommer en efter att jag kört super pi, 2 ggr med 2 mb per test...
www.ryderman.se/is/2.jpg

här kommer en när jag lagt i isen och när den når den lägsta tempen...
www.ryderman.se/is/3.jpg

ja kan ju säga såhär att det gjorde inte mycket skillnad... trodde skillnaden skulle vara mer än dubbla nästan men tänk va fel man hade.

det kanske hade gjort mera effekt om man tryckte ner isen eller liknande för jag trodde den hade nått botten när den låg på 31-32 men så stack ja ner handen o rörde om o tryckte ner isen en del o så sjönk de lite till...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Okay?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

om du har någon form av tillsats som sänker ytspänningen på vattnet ( en droppe eller 2 av YES eller nått annat flytande diskmedel kan funka här) kan ge lite bättre temperaturer....

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

tar man mycket får man istället en bubbelbadsmaskin!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
tar man mycket får man istället en bubbelbadsmaskin!

En egen jacuzzi
Ligger isbitarna på toppen av resoratorn eller ganska långt ner?

Permalänk
Medlem

jo de vore soft.. undrar hur bra de kyler då.. men borde de inte finnas ngt annat sätt man kan sänka tempen på reseratorn ytterligare? asså inge överkomplicerat som flytande kväve eller skit..

Visa signatur

:)

Permalänk

haha låter soft..
BTW Ryderman du har PM nu.. eller snart..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

säger bara: Kolsyreis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
En egen jacuzzi
Ligger isbitarna på toppen av resoratorn eller ganska långt ner?

flyter korkar?

Permalänk
Medlem

Hmm, antagligen alldeles för lite is för att göra någon skillnad, det lilla de kyler den mycket större mängden vatten gör nog inte så väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Hm nog för att min idé skulle ta upp en hel del platts men vore inte en begagnad såndär liten kyl man ofta har i sommarstugan uppskruvad på max med en alubehållare med lagom mycket is som enkelt kan fyllas på en god idé? Kylen håller vad den håller.. inte så dyra att köpa sådana kanske 500kr på blocket.. Fast det blir ju å andra sidan fult som stryk och tar platts.. som bonus kan man ju alltid kyla sin öl/läsk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brilglam
Hm nog för att min idé skulle ta upp en hel del platts men vore inte en begagnad såndär liten kyl man ofta har i sommarstugan uppskruvad på max med en alubehållare med lagom mycket is som enkelt kan fyllas på en god idé? Kylen håller vad den håller.. inte så dyra att köpa sådana kanske 500kr på blocket.. Fast det blir ju å andra sidan fult som stryk och tar platts.. som bonus kan man ju alltid kyla sin öl/läsk

Om du menar att man ska stoppa in datorn i kylen så är det nog ingen bra idé, blir ju kondens och skit i ett kylskåp.

Permalänk

Han kanske menar att man ska stoppa in Reseratorn i kylen?

Permalänk
Medlem

Då borde han bränt kylen rätt så snabb imed att den inte är gjord för att kyla ner föremål som utvecklar värme.. Kylen lär pajja på nån dag..

Edit: Har för mig att de va så iaf

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Det är reseratorn jag menar ja..

Man får nog tänka på att inte göra behållaren för stor heller så den hinner kylas ner.. Men med en lagom stor behållare och bra kylsystem i allmänhet och en duktigt kall kyl som förvisso kan dö när som helst pga överbelastning ( rena spekulationer nu ) men det borde ju inte göra något mer än att kylen just gått sönder och eventuella colan blivit ljummen..

Ser ingen anledning till varför det inte skulle funka förutom att en kyl är ful och tar platts.. Fast man kan ju alltid modda den lite också så den blir snygg och kan användas till mer?

Wigge mja tror faktiskt inte det i praktiken riktigt blir så, så förbaskat varmt blir ju inte vattnet med tillsattser och man kan ju alltid ordna så det kyls ner något på vägen in i behållaren i kylen.. Det är nog mera nått som HK tanterna predikat om för att man inte ska slänga in +70 gradiga räster i kylskåpet utan att låta det svalna..

Jag utgår från hur verkligheten antagligen är, inte vad man får fram med matteformer..

Permalänk
Medlem

Kör med 40% glykol och 60% isbitar, grattis, underkylt vatten! Härligt att köra flytande -10gradigt vatten rakt genom alla komponenter

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Man får se upp med kondens och frost vid så låga temperaturer.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Kör med 40% glykol och 60% isbitar, grattis, underkylt vatten! Härligt att köra flytande -10gradigt vatten rakt genom alla komponenter

blanda vodka och bobs lingondricka bland isbitarna istället, lägg sedan i en skivad citron och bjud till kalas!

edit:
med tanke på värmeutvecklingen kanske man ska köra med punsch/glögg...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

man får änna testa kolsyreis ngn gång se hur de går...

jag kan ju säga en sak som ja såg när jag exprimenterade me reseratorn.. hade dagen innan detta testat att ta en sån där stor fläkt som man har på sommaren o rikta den mot reseratorn och så sedan även ta en värmeblås (ingen sådan man har till håret utan sån som står på golvet) o drog igång den på max fast med värmeaggregatet avstängt.. jag fick ner tempen på cpu o gpu över 3 grader lägre än av ja fick här med isen.. hade samma temperaturer vid start på de experimentet med..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
blanda vodka och bobs lingondricka bland isbitarna istället, lägg sedan i en skivad citron och bjud till kalas!

edit:
med tanke på värmeutvecklingen kanske man ska köra med punsch/glögg...?

Men ett fint portvin sitter ju aldrig fel. Mycket låg viskositet och hög värmeledningsförmåga bäddar för ett nytt OC WR...

Ett annat tips är att göra vodkamelon, du tar en melon och skär bitar av den, och lägger bitarna i tankgrejjen, som du sen fyller med vodka. Inte lika bra som punsch/glögg/portvin men om du inte sätter ett nytt OC WR så kan du fiska upp melonen med en liten håv och äta.

Du kan också använda torpeden (eller reseratorn eller vad den heter) till att koka korv på festen. Sätt Vcore på 240V och vänta på att vattnet kokar, och sen kastar du i korvarna. Det kan vara bra att skära små snitt i dom så att dom inte spricker sådär fult. Ett par minuter blir bra, eller längre om korvarna är djupfrysta.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Krossa isen lite och lägg i salt. Så får du vatten som ligger på max 0 grader. Även ett bra sätt att kyla öl på. En rumstempererad öl kyls till ca 6 grader på 1min om man gör så i en hink

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk

Hur reagerar saltet med kopparen i vattenblocken?

Permalänk
Medlem

gör såhär:
1: töm reseratorn.
2: fyll den till hälften med vatten och lägg i frys rakt så att det fryser.
3: borra med borrmaskin hål genom isen ner till inlopp och utlopp ur reseratorn.
4: häll i vatten i reseratorn.
5: kör!

då kommer vattnet pumpas igenom ett rör vars "väggar" är helt i is. fast pumpen kanske fryser då?

och sen gäller det att hitta en borrmaskin med tillräckligt långt borr så att man når ner. + att man inte vill skada reseratorn genom att borra för långt.

Permalänk

eller så ser man till o göra sin en kompressorkylning.
ett gammalt kylskåp, en svets och lite allmänna kylteknik kunskaper från gymnasiet kommer man långt med.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Kan du inte filma när du startar datorn, sätter igång typ Prime 95 och sen när processorn börjar närma sej bristningsgränsen så pytsar du i 20 isbitar och zoomar in på processorn. Jag har alltid undrat hur en köldschock ser ut på riktigt

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Avstängd

30liters alu-hink med glukol och vatten och in i en frysbox, just det jag gjorde med min gamla AMD1200 som jag kom till runt 1600MHz med (inte Windows)...(moderkortet stödjer upp till 1800MHz)

Men det var en tidigt försök och man glömmer lite saker, saker som att isolera slangar och block
Yep den dog efter 4tim av kortis.

Vätskan kyldes ner till -25°C, pumpen lät lite extra men höll.

Det är inget jag vill skryta om precis då jag straffades med att köra en sketen dator med Celeron700 och TNT2 i 2 månader efter olykan

EDIT: är inte säker alls med hastigheten, kan ha blandat ihop något.
Men en sak är jag helt hundra på, RAM stickan var på 128MB och den fungera jävligt bra i 180MHz FSB, inte illa för en SDR minne

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Eller så öppnar man fönstret.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)