Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk

Igår när jag tänkte spela upp en film, rättare sagt Madagascar på min HTPC med ett nvidia geforce 2 mx så hackade den lite då och då. Spelade även filmen Batman begins utan en enda bugg/hack någonstans. Funderade då på om det var codecen som var fel eller och det var för jobbigt för grafikkortet med Madagascars 3d-grafik... Tror ni det kan vara så?
Detta är ju inget DX9 kort och vad blir skillnaden med/utan ett DX9 kort när man spelar film?

Tänkte då om jag skulle köpa ett Radeon om det nu var detta felet... är det någon som kan bekräfta detta?

Räcker det med ett sånt här kort: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010071900

Vad är skillnaden mellan det och dessa två:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010072292
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010075499

Eller vilket bör jag välja? Max 450 kr säger jag....!

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Inte uppdateringsfrekvenserna som spökar? Testa ReClock.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag har ju tidigare tagit några bilder med kameran direkt på TV:n för att jämföra mellan s-video och Vga>Scart kabeln.

Då hade jag inte exakt samma upplösning och eftersom det uppenbarligen fortfarande finns de som tvivlar på att Vga>Scart kabeln ger en bättre bild, så gjorde jag om bilderna idag med "rätt" upplösning:

S-video upplösning: 720x576

Vga>Scart upplösning 720x576

Bilderna är tagna med kameran på stativ med samma avstånd, samma exponerng, samma fokus etc.

Som synes är texten på vga-scart bilden lite större - det är pga vga-scart lösningen ger en större bild med mycket overscan som följd.

S-video upplösning: 720x576

Vga>Scart upplösning 720x576

I film-bilderna använder jag ett overscan-korrigerat program så proportionerna ska stämma (ungefär)

Bilderna ser ju lite "dassiga" ut i färgerna - men det är pga att det är svårt att fotografera av en TV-bild.

I verkligen ser allting mycket klarare ut

Permalänk
Medlem

Pulver: Är det ok om jag snor de där bilderna? Skulle vara bra att lägga in i guiden...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt

Permalänk
Hedersmedlem

Man ser verkligen stor skillnad i kontrasten är mellan vanliga tv-utgången och vga-kabeln i filmdumpen.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

kan man inte köpa en färdig kabel någonstans?

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk
Medlem

Efter många försök har jag nu få till stabil och bra bild i min TV, Philips 32" widescreen. Även text på internetsidor är läsbar, mycket bättre än via S-video. Har även sett film via SF-anytime med superbild och ljud (har fibernät 10 Mbit/s). Jag har modifierat kabeln enligt Puccos schema: http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/VGA-SCART.pdf . Utan dessa avstörningar var det inte möjligt att växla till TV-program utan en massa störningar när datorkabel var inkopplad.
Men givetvis så finns det återstående problem:

Jag har provat med båda upplösningarna 720 x 576 och 1024 x 576. Internetsidor tycker jag blir skapligt rätt i båda fallen.
För TV-kortet, Nebula DigiTv, verkar det vara 720 x 576 som ger mest tätt utom när det är bredbild i sändningen, bilden blir för bred. Med 1024 x 576 blir allt fel som kommer från TV-kortet 4:3 sändningar blir ungefär 4:4 på TV:n.
Att visa film från DVD-spelaren i datorn funkar inte heller, formaten är tveksamma och med ZoomPlayer blir det ingen bild alls i TV:n bara svart ruta.

Är det någon som kan ge lite tips?

Visa signatur

harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Man ser verkligen stor skillnad i kontrasten är mellan vanliga tv-utgången och vga-kabeln i filmdumpen.

Jepp s-video hanterar inte riktigt kontrast-omfånget - ljusa partier blir för ljusa och mörka partier blir för mörka.

När jag tog bilderna tyckte jag först inte att skillnaden var så stor - men ju mer jag tittar på dom nu i efterhand, dessto fler skillnader ser jag

Framförallt ser man skillnad i russel:s pupiller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapio
kan man inte köpa en färdig kabel någonstans?

Någon tipsade om denna sida tidigare i tråden - det är det enda stället jag sett som säljer "rätt" kabel.

Men jag vet inte om någon i denna tråd har handlat därifrån.

Annars kan du eventuellt PM:a mr.Jonas som har tillverkat kablar till en del personer (bla mig )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sticken
Är det någon som kan ge lite tips?

Jag använder själv Meedio både för att titta på TV och DVD.

Gratisalternativet Mediaportal är bra även det.

Det som är väldigt bekvämt i dessa program är att man kan ställa in kompensation för overscan så att man får bilden precis som man vill ha den.

Man kan även ställa in aspect ration för olika källor, jag kör med upplösningen 1024x576 på min TV och formatet är oftast rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte lite på det här med upplösningar och Aspect Ratios. Jag vill ställa in i powerstrip så att jag får så lite overscan som möjligt och så korrekt bild som möjligt.
720x576 ger ju Aspect Ratio på 1.25.
En film med upplösningen 640x480 ger ju AS 1.33.
Min mediaspelare töjer ju ut bilden till 720x576 när jag kör helskärm. Blir inte filmen visad i fel AS då?

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Mjo man kan köra 768x576 istället och få 4:3, pröva med det.

Permalänk

Hej igen!
Har bytt från GeForce3 till GeForce4 nu och allt blev mycket bättre. Men...

Någon som vet varför min muspekare inte stämmer överens med TV-bilden?
Själva pekaren är utdagen och har jag den högst upp på skärmen så stämmer den med skrivbordet och ju mer ner jag drar den, så hamnar den mer och mer "ur fas".
Måste använda VNC för att överhuvudtaget kunna använda musen.
Det mesta fungerar bra annars, förutom att jag inte kan se på film (bilden halv och utragen).
DVD går bra.

Korrekt musposition:
ftp://tordyvel.mine.nu/VNC-mus_rätt.jpg

Felaktig musposition:
ftp://tordyvel.mine.nu/TV-mus_fel.jpg

Mvh Magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Mjo man kan köra 768x576 istället och få 4:3, pröva med det.

Eftersom jag kör DVI->RGB, så funkar inte den upplösningen. Det blir 640x480 i PowerStrip istället. Likaså för 1024x576.
Problemet med 720x576 är att få bort overscannen i ovankant och underkant.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få till det. Får fram fladdrig bild i några sekunder, sen verkar det som Tv:n slår ifrån på nått vänster, och det blir bara blått. Har mätt upp kabeln och den är rätt. Någon som har något förslag om vad det kan vara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrragge
Lyckas inte få till det. Får fram fladdrig bild i några sekunder, sen verkar det som Tv:n slår ifrån på nått vänster, och det blir bara blått. Har mätt upp kabeln och den är rätt. Någon som har något förslag om vad det kan vara?

Tvapparaten brukar slå om till blå bild om den inte får någon signal. Kolla om du kan slå av den funktionen i menyn på tvn. Annar blir det svårt :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tordyvel78
Tvapparaten brukar slå om till blå bild om den inte får någon signal. Kolla om du kan slå av den funktionen i menyn på tvn. Annar blir det svårt :/

Lyckades få till det lite, får fram något som ser ut och kunna va rätt. Men bilden blir väldigt flimmrig, Stänger jag av "Interlaced" För jag bild som går att uttyda, men då är bilden "delad" på mitten.

Edit: Fick bild på tv:n nu, men bara med 256färger.
Läste att det va någon som hade det felet innan. Ska bara hitta det :-/ Tråden är rätt så stor nu...

Permalänk
Medlem

mrragge: Tv:n visar blå bild antingen om den inte får någon signal, eller när den får en signal den inte gillar. Detta för att inte bildröret ska utsättas för onödiga påfrestningar.

Tyvärr tror jag inte att det står om någon lösning på 256-färgersproblemet i just den här tråden. Du kan ju kolla (i så fall minst 10 sidor tillbaka), men jag har för mig att det står något om problemet på Minhembio.com:s forum.
Du borde dock kunna se film i True Color.

Flimret kan du tyvärr aldrig helt komma ifrån, att din tv-bild är interlaced går inte att ändra på. Vissa Powerstrip-inställningar är flimrigare än andra, så det hjälper ibland att finjustera lite.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
mrragge: Tv:n visar blå bild antingen om den inte får någon signal, eller när den får en signal den inte gillar. Detta för att inte bildröret ska utsättas för onödiga påfrestningar.

Tyvärr tror jag inte att det står om någon lösning på 256-färgersproblemet i just den här tråden. Du kan ju kolla (i så fall minst 10 sidor tillbaka), men jag har för mig att det står något om problemet på Minhembio.com:s forum.
Du borde dock kunna se film i True Color.

Flimret kan du tyvärr aldrig helt komma ifrån, att din tv-bild är interlaced går inte att ändra på. Vissa Powerstrip-inställningar är flimrigare än andra, så det hjälper ibland att finjustera lite.

Tack för svaret, problemet redan löst.. Stängde av "tiling" och då funkar det fint.
Enda nu är att finjustera, bilden är rätt så skakig. Några tipps på vad man kan göra åt detta?
Sen ser man inte heller 100% av bilden,, kanterna liksom saknas, men det går att leva med..

Permalänk
Medlem

Ibland är jag rätt förvirrad, lösningen stod ju klart och tydligt i min FAQ.

Skakigheten får du leva med. Men, om du störs av skakningar och onormalt flimmer när du kollar på film så är det troligen fel någonstans. Bilden ska som sagt bli lika bra som en RGB-kopplad stationär DVD-spelare.

Visa signatur

...

Permalänk

Någon som har lösningen på mitt problem?
Alla filmer förutom DVD är halva och utdragna. Även muspekarens position är helt åt $@!{€ (kolla bilderna längre upp).
Skrivbordet och allt annat är kanonbra.

Förtydligande: Muspekaren är (ska vara?) på samma ställe på båda bilderna.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt ohändig och funderade på att köpa en kabel från Av-connection. Tycker dock att det blir lite väl dyrt eftersom jag behöver c:a 10 meter. Kan man inte köpa en sådan som är 1 meter och sedan förlänga antingen VGA eller Scartdelen efter behov? Funkar det ens och blir bilden påverkad i så fall?

Permalänk

Blir det någon skillnad på kvalite mellan "puccos" schema och ditt "orginal"?? alltså bildkvalite

Permalänk
Medlem

hej..
jag har nu lödat om denna kabel tre gånger.. det fungerar fortfarande inte. Jag har ett Radeon 9800pro och en technica 28" tv.. hade en samsung 21" innan. Det enda jag lyckats åstadkomma är en vit bild med väldigt svaga konturer... Nån som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Medlem

Grimmy: Det borde fungera, om du använder rätt förlängningskabel förstås. Läs pezmannens inlägg på förra sidan så ser du att du kan få problem, speciellt om du försöker förlänga på VGA-sidan.
Med en scart-förlängare borde du dock inte ha några som helst problem.

Optimizer: Det är ingen skillnad alls faktiskt, jag har lött på båda sätten. Den viktigaste skillnaden mellan mitt och Puccos schema är de två kondensatorerna som tar hand om vissa störningar från datorn. Har man en tv som inte "isolerar" RGB-signalen på rätt sätt så kan man behöva dessa för att det inte ska bli störningar på de vanliga tv-kanalerna.

Visa signatur

...

Permalänk

kalas... jag har redan gjort kabel på "ditt" sätt och den funkar bra, men man vill ju alltid "optimera" till det bästa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epix
hej..
jag har nu lödat om denna kabel tre gånger.. det fungerar fortfarande inte. Jag har ett Radeon 9800pro och en technica 28" tv.. hade en samsung 21" innan. Det enda jag lyckats åstadkomma är en vit bild med väldigt svaga konturer... Nån som vet vad som kan vara fel?

Fick liknande fenomen när jag använde fel scartingång på tvn. Vet inte varför, men kolla så att tvn pallar RGB-in.

Permalänk
Medlem

Har nästan gjort klart allt nu. Fick allt förrutom 100ohms-motståndet. Så det får jag vänta på verkar det som.
Någon som vet något annat ställe man kan köpa motstånd på? Bor i Motala så Stockholm blabla är inget alternativ. Så antingen internet eller nån av dom vanligaste affärerna som finns i de flesta städerna kan funka.

En fråga bara. Skärmningen i kabeln lödde jag fast i metallhöljet genom att tvinna ihop "väven" till en kabel och lödde fast den. Har jag gjort rätt då?

edit: Har fått svar från Elfa nu och dom har tydligen gjort fel med min order så den har legat hos dom en vecka nu. Han skickade iväg det nyss så jag borde nog få det imorrn allafall om jag har tur. Tråkigt när jag har haft resten av kabeln klar ett tag nu... Sugen på att koppla in ju!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Har nästan gjort klart allt nu. Fick allt förrutom 100ohms-motståndet. Så det får jag vänta på verkar det som.
Någon som vet något annat ställe man kan köpa motstånd på? Bor i Motala så Stockholm blabla är inget alternativ. Så antingen internet eller nån av dom vanligaste affärerna som finns i de flesta städerna kan funka.

En fråga bara. Skärmningen i kabeln lödde jag fast i metallhöljet genom att tvinna ihop "väven" till en kabel och lödde fast den. Har jag gjort rätt då?

edit: Har fått svar från Elfa nu och dom har tydligen gjort fel med min order så den har legat hos dom en vecka nu. Han skickade iväg det nyss så jag borde nog få det imorrn allafall om jag har tur. Tråkigt när jag har haft resten av kabeln klar ett tag nu... Sugen på att koppla in ju!

ELFA i Linköping har sånt. Du kan både beställa och hämta ut i affär. e ju bara 4 mil från motala.

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=DoBBeR=-
ELFA i Linköping har sånt. Du kan både beställa och hämta ut i affär. e ju bara 4 mil från motala.

Tack! Visste inte ens att ELFA fanns i lkpg Men det är ju löst nu som tur är.

Edit: när jag ändå är igång och förbereder mig... har en 28" widescreen. Funkar det att köra 1024*576? Kan jag ställa in det med Rage3d? Har inte fått igång rage3d tweak heller med catalyst 5.11. Kanske får köra på 5.10 till riktiga updaten kommer.

Permalänk

Någon som testat hur den funkar på ett nvidia 6800gt?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2