Permalänk
Medlem

BYtt processor, nu fungerar ingenting

Tjena. Har precis bytt min processor för att den äldre sabbades då jag råkade bryta av 1 av pinnarna.
Datorn fungerade med 1 av pinnarna avbrutna men frös dock efter 5 min.
NU när jag installerat den nya CPU'n fungerar ingenting.
Bara ljuset och fläktarna är igång och jag blir snart galen på att ha väntat i 3 veckor på den och nu fungerar ingenting.
NÅGON HÄR som har en aning om vad jag ska göra för att fixa det?
Behöver man ta bort batteriet eller nåt sånt dylikt?
Kom inte med något dumt förslag om att jag ska kolla ifall processorn verkligen passar för det är klart den gör.

EDIT:::
Jag har provat att sätta i en jätte liten ståltrådsbit som ersättning för den pinnen som gått av och då fungerar allting. Datorn fryser dock vad jag märkt ett flertal gånger innan.
Kan det påverka den nya processorn om hålet där pinnen ska sitta har blivit en aningen större än de andra?

Behöver hjälp snarast möjligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmm..... 2 tips som det kan vara:

- kylflänsen felmonterad
- Minnena (om du inte får ett pip)

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Sätt i sladden till skärmen osv?

nej men skämt åt sido, det finns inget batteri i datorer, däremot nätaggregat... men är nog inte den som är problemet...

varför är det dumma förslag att kolla så att den passar, varför är det klart?
Vad för moderkort och processor är det?

kolla så den avbrytna pinnen inte ligger i ett av de hålen i sockeln som pinnarna ska in i...

Edit: Stebo: Om kylflänsen är felmonterad så ska väl den fortfarande starta, bara det att den blir väldigt varm?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Jag har redan tagit upp den gamla pinnen med ett sugrör ^^
CPU = 1024 kb Cache-minne med 2.4 ghz som passar till s754 med buss på 8000 eller nåt
Den jag hade innan hade 512 kb cache-minne med 2.2 ghz som passade till socket 754 och hade 8000 buss elelr nåt

Så jag vet nog om den passar eller inte. Men nu är ju frågan varför ingenting startas? Antagligen är det ju pga processorn och kan det ha med moderkortet att göra så den inte känner av processorn?
Har ju inte använt något statiskt skydd fast jag har ju inte rört något annat än processorn jag hållt i.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Nej asså jag har ju bytt kylare till Zalman 9500 så det e inget fel.
Sen fungerar alla fläktar och inget pip hör jag heller.
Kan ingen Moderator hjälpa mig?

bara för att man är moderator på forum så betyder det inte nödvändigtvis att man är bäst inom ett visst område...

vadå, bara för att du har 9500 så betyder ju det inte att det inte är något fel, du kan ha Monterat den fel! gör som jag skrev i posten före dig...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Ok om du HELT säker på att kylaren sitter som den ska, då är det antagligen problem med minnena....

1) Ta ur allt utom CPU, minne och gfx-kort.
2) Testa att ta ur minnena, sätt i ett och testa.
3) Funkar inte det, byt och prova med det andra....

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Men snälla jag vet väl hur man monterar en kylare? Det finns ju bara ett håll och antingen upp med fläkten eller ner med fläkten. Det fungerade ju innan ? SKärmen borde oxå ha kommit upp och sen hade en grå rök stigit upp från datorn om jag inte monterat den rätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Edit: Stebo: Om kylflänsen är felmonterad så ska väl den fortfarande starta, bara det att den blir väldigt varm?

Det är inte säkert, jag råkade ut för detta när jag vänt min Glacial fel....
Tempen går snabbt upp (1sek.) på CPU'n och moderkakan bryter strömmen direkt för att inte bränna proppen.....

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Men snälla jag vet väl hur man monterar en kylare? Det finns ju bara ett håll och antingen upp med fläkten eller ner med fläkten. Det fungerade ju innan ? SKärmen borde oxå ha kommit upp och sen hade en grå rök stigit upp från datorn om jag inte monterat den rätt

asså, vad är det med dig? man kan göra fel trots att man vet hur man gör saker...
fungerade inna ja, men du bytte ju CPU, alltås så avmonterade du CPUn och satte dit ny + kylare igen, lutar mest mot att du satt CPUn fel eller liknande, annars kan du göra som Stebo sade ang. minnena...

vad har du för moderkort och CPU? underlättar om man vet det så att man kan hjälpa dig..

Stebo: ahh okej

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Men snälla jag vet väl hur man monterar en kylare? Det finns ju bara ett håll och antingen upp med fläkten eller ner med fläkten. Det fungerade ju innan ? SKärmen borde oxå ha kommit upp och sen hade en grå rök stigit upp från datorn om jag inte monterat den rätt

Men snälla, bli inte bitch..... det kan bli fel ibland även om man vet hur man gör
Testa att köra utan minnen kan vara ett tips oxå!

Edit: Vad menar du med detta förresten:
"ett håll och antingen upp med fläkten eller ner med fläkten"

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Du kan ju alltid kolla specen på moderkortet också.
Min gamla IBM med socket 478 stödde bara max 512kb cache, inte den nya Prescott processorn med 1MB cache. (Typiskt märkesdator )

Jag vet inte om det är ett specifikt IBM eller Intel-problem, men det finns ju en liten risk att ditt mobo också har en begränsning på hur stort cache som processorn får ha. (Det är ju i stort sett enda skillnaden mellan din gamla och nya processor, förutom en något högre klockfrekvens)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ok. Vet ni om det finns någon i Göteborg som kan fixa sånt här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om inte ditt moderkort stödjer processorn du har köpt så är det bara att bita i det sura äpplet. Det går inte att fixa

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem

Men ingen här fattar ju. Den stödjer ju allting det e bara ni som som tror att den inte gör det. Jag har tillomed ringt in o frågat

EDIT// jag tar bort Noob o sätter in "Ni" låter det bättre? T_T

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skärpning. Din attityd gör ju så att man får lust att spy.
Vad grundar du förövrigt din uppfattning av oss som noobs på? Skulle vara ganska intressant att höra då jag vet att flera av de som svarat ovan tidigare har visat sig vara mycket kompetenta.
Att trycka ner andra folk kommer aldrig hjälpa dig att bli hjälpt...

edit// rapporterad!

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem

Jag lägger ner pga dålig attityd!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Men ingen här fattar ju. Den stödjer ju allting det e bara noobsen som tror att den inte gör det. Jag har tillomed ringt in o frågat

Med den attityden kommer du ej att få mkt hjälp här på forumet!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det?
Om den gamla prollen funkar så säger det självt att det är din nya processor som krångar/sönder/felmonterad osvosv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Men ingen här fattar ju. Den stödjer ju allting det e bara noobsen som tror att den inte gör det. Jag har tillomed ringt in o frågat

Vem ringde du, affären? DOm kanske inte har kolla på allt, och kanske ljög för att slippa ta tillbaks processorn.

Kan du inte bara säga vilken processor du köpt och vilket moderkort du har, allt blir lättare då.

//Tommy

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej men att tro att minnet är fel när jag inte rört det och att också tro att det är fel processor. Jag har kollat upp allt och nu märker jag tillomed att inte internet har någon koppling med moderkortets LAN uttag.
Men om ni vill banna mig gör det. Jag bryr mig ändå inte längre.
Suttit här o hjälpt många personer i flera veckors medlemskap och nu när man får hjälp av de så kallade "experterna" som varit medlemmar flera år?
Då blir det bara sånt som är helt orimmligt.

EDIT// rapporterade dig för du rapporterade mig...
D sant jag kommer bli bannad nu

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Sätt i sladden till skärmen osv?

nej men skämt åt sido, det finns inget batteri i datorer, däremot nätaggregat... men är nog inte den som är problemet...

Edit: Stebo: Om kylflänsen är felmonterad så ska väl den fortfarande starta, bara det att den blir väldigt varm?

Sen NÄR finns det inget batteri i datorer?

Har haft det på alla mina 6 stycken..

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

Ja du kommer nog bli bannad. Tråkigt. Men hjälpsamm som vi "experter" är så låter det absolut som ditt moderkort är pajj. Det finns stor risk att man pajjar det om man är oförsiktig. MEn vi har inte riktigt påstått att du har köpt något som inte passar, men de kan vara bra att veta, förstår du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

haha jag undrar oxå vad han menar.

Jo men ok. Jag e förbannad på allt o drar ut det på er. Brukar vanligtvis... vara jättesnäll faktiskt.
Det första är:
Dreamhack sket sig då prollen pajja. Jag klantade mig o råkade bryta en av pinnarna då jag försökte räta upp den efter att den blev böjd av nån anledning.

Det andra är: Orkar inte med simpla skämt och dumma kommentarer som tex: Sätt in sladden till skärmen eller att ta bort minnena osv. Blir bara så sur när allt detta händer på samma gång.

Det tredje är: Morsan o farsan payade 2000 kr för en ny processor och jag fixar det ändå inte. Då vill de att jag ska lämna in den för typ 3000 kr hos någon som kan laga datorer och detta skulle jag betala hälften själv vilket jag får vänta i 2 månader på.

Jag kan inte lira Source eller wc3, hur ska jag klara mig ='(

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Då lugnar vi ner oss några hekto, vill inte se mer tjafs.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, idioti, förtroendet förbrukat, tråden låst!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X