Permalänk
Medlem

Ang. luftgenomströmning.

I och med att varm luft stiger så borde väl utblåsfläkten sitta högt upp i chassit? Men på mitt chassi sitter den fläkten som insug, borde jag vända på den?

Permalänk
Medlem

chassietillverkaren vet förmodligen vad dom gör...låt fläkten sitta...skulle tippa på att de tblir bäst då

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

det tror jag inte på, varför ska man behöva såga ut en 120 mm fläktplats när det redan sitter en 80 mm, när det får plats 120 mm? så jag tror inte chassitillverkarna vet vad som snackar om, lägg in lite bilder så ska vi se om det ska vara så eller inte...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

om du har byggt datorn själv, har någon kompis som byggt den åt dig, eller köpt av någon mindre datorbyggarfirma som inte har så bra koll bör du vända på den.

det bör du göra annars också testa i alla fall. det kan ju inte bli sämre än att du får vända tillbaka den

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

hur många fläktplatser har du? Försökt att få en som insug lågt ner i fronten och en som utsug högre upp där bak. Då blir det optimalt.

Permalänk
Medlem

Datorn är byggd av högdata, ganska stort vad jag vet. Har bara den fläkten och så nätaggs fläkten. Inga fler. Alltsammans sitter i ett noname chassi.

Permalänk
Medlem

Så luften går in där bak och ut genom nätaggregatet som också sitter bak?
Det låter inte så bra i mina öron.

Beroende på om du vill kyla hårddisken eller omkring processor/moderkort kan du antingen sätta fläkten fram eller vända på den.

Visa gärna en bild på hur det ser ut.

edit: En bild på hur det gärna ska se ut

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Insug i fronten eventuellt i sidan och utblås i toppen och där bak och även insug i botten, en enkel regel att gå efter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Har som sagt var bara en fläkt i baken på lådan och nätaggs fläkten, finns inga fler fläktplatser.

Permalänk
Medlem

men båda dom är väl utblås? eller är nätaggsfläkten insug?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nepp. Nätagget blåser ut, och fläkten som sitter precis under agget suger.

Permalänk
Medlem

Blir inte mycket till genomströmning då, in genom fläkten och ut genom nätagget. Stillastående luft i resten av lådan typ.

Vänd på den, så sugs luft in genom diverse lufthål som lådan säkert har och ut där bak genom fläkten + agget.

Permalänk

precis, och dubbelkolla att det inte finns plats för en fläkt i fronten, för det skulle hjälpa mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat både en och femton ggr, finns bara 1 plats, och det är den under nätagget. Men ska testa och vända på den och se om det blir någon tempskillnad.

Permalänk
Medlem

---->sug in fram ---->utblås bak!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
---->sug in fram ---->utblås bak!

True, att bygga datorn som en vindtunnel är det smidigaste, att köra CSpojke_13 varianten med en massa fläktar lite överallt som blåser åt olika håll är inte så smart, bara ineffektivt och onödigt.

Ska man däremot kyla datorn passivt bör man se till att datorn tar in luft underifrån och släpper ut värmen uppe men att chassits sidor är kvar så det blir ett självsug som i en skorsten.

Visa signatur

Kan inget om mycket