Permalänk
Medlem

Ska köpa ny dator, HJÄLP! ;)

Hej, har en 3 år gammal 2Ghz som inte funkar längre... så jag tänkte köpa en helt ny burk. Har legat av mig me intresset så jag har ingen koll på grafikkort, processorer och minnen längre. Jag hade tänkt mig att allt skulle kosta max. 13000 gärna lite mindre Någon som har några tips? Sen undrar jag även var man ska köpa grejerna, och om man ska köpa det i delar eller allt från ett ställe? Ska man vänta till efter jul kan det tänkas att priserna går ner då? Är tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag brukar handla hos antingen datorbutiken.com eller webhallen.com. Bra butiker båda två enligt mig.

Jag tror inte att priserna kommer sjunka drastiskt när julen är över, köp datorn nu och ha kul nu istället.

Processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 - mycket bra till vanligt datorarbete, bra till spel. Kommer dock att stödja fler och fler spel så att de kan utnyttja båda kärnorna. Dubbelkärningt är framtiden.

Moderkort: Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX - baserad på chipsetet nforce4 ultra som är erkänt bra.

Ramminnen: Corsair Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5 - Har själv detta paket och är väldigt nöjd, klarar även lite överklockning utan problem.

Chassi med nätagg: Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W - Antec är ett känt kvalitétsmärke och detta är ett bra och prisvärt köp.

Hårddisk: Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA2 - Samsung gör bra och stabila hårddiskar.

DVD-brännare: NEC ND-3550 - Billigt och bra.

Grafikkort: MSI GeForce NX7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express - Väldigt bra kort till ett bra pris, har ett MSI-grafikkort själv och det klarar en del överklockning utan problem.

Totalt inklusive moms: 11 240kr

Länk till kundvagnen: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=157929

Lycka till!

EDIT: Om du vill ha en färdigbyggd dator kanske detta är något för dig: http://komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

ok ser kanon ut!

är det svårt att sätta ihop delarna om man köper det löst från datorbutiken?? har en del vana och har byggt datorer från grunden innan men det var några år sen, och det ser ju helt klart fördelaktigt ut att köpa lösa delar om man jämför priset med komplett.se:s färdigbyggda dator.

sen undrar ja om det räcker med 1024MB RAM eller om det är värt att köpa 1024 till, för ja tänkte spela en del spel. och jag har hört att man helst ska ha en Raptor hårddisk att köra operativsystemet på, är det stor skillnad eller funkar det bra med en eller två stora diskar?

sen såg jag att moderkortet hade S ATA och hårddisken var S ATA 2 ?? men det funkar ändå antar jag??

Tack för all din hjälp !!!

MVH Filip

EDIT: Skall jag köpa till några fläktar och isåfall vilka?
EDIT2: Har surfat runt här och sett att många säger att man ska ha en opteron processor, vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
är det svårt att sätta ihop delarna om man köper det löst från datorbutiken?? har en del vana och har byggt datorer från grunden innan men det var några år sen, och det ser ju helt klart fördelaktigt ut att köpa lösa delar om man jämför priset med komplett.se:s färdigbyggda dator.

Nej det är inte särskilt svårt, speciellt inte om du har gjort det förrut. Se till att ha ordentligt med tid, helst en hel dag. Läs alla manualer och gärna också guider (t.ex. denna: http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php ) innan du sätter igång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
sen undrar ja om det räcker med 1024MB RAM eller om det är värt att köpa 1024 till, för ja tänkte spela en del spel.

Ja det glömde jag, eftersom du har lite pengar kvar i budgeten så är det absolut smart att köpa 2gb minne, dessa rekommenderar jag: Corsair Value http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDRCV400...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
och jag har hört att man helst ska ha en Raptor hårddisk att köra operativsystemet på, är det stor skillnad eller funkar det bra med en eller två stora diskar?

Jag tycker personligen att Raptordiskar har för högt pris för att kunna motivera ett köp, även fast de är lite bättre prestandamässigt. Jobbar du väldigt mycket med hårddiskarna (flyttar stora filer etc) så kan det vara värt det, men generellt sett nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
sen såg jag att moderkortet hade S ATA och hårddisken var S ATA 2 ?? men det funkar ändå antar jag??

Ja det är jag 99% på (någon får gärna gärna fylla i den sista procenten).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
EDIT: Skall jag köpa till några fläktar och isåfall vilka?

Jag skulle ha köpt en till chassifläkt, t.ex. ADDA ( http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ADDA120 ), då det endast medföljer en och det finns 2 x 120mm ställen att sätta fläktar på. Du kan även köpa annan grafikkorts- och/eller processorfläkt men det tycker jag endast är motiverat om du ska överklocka mycket eller om du är väldigt kräsen för ljudnivån. Känner man sig lite osäker på datorbyggandet också så blir det extra jobbigt om du måste använda andra fläktar än original på processor och grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4 EDIT2: Har surfat runt här och sett att många säger att man ska ha en opteron processor, vad är skillnaden?

Opteron har bra s.k. stepping som gör att man kan överklocka den. En enkelkärnig opteron är inte så dyr men den går att överklocka till väldigt bra prestanda, de har även i vissa fall mer cache vilket är positivt för prestandan. Jag tycker dock att du ska satsa på den dubbelkärniga processor som jag har föreslagit, visst finns även opteron i dubbelkärnigt utförande men eftersom det är brist på opteronprocessorer så är de svåra att få tag i och om du inte tänker överklocka väldigt mycket så tycker jag inte att det är värt det.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

ok tack så mycke för all hjälp!

jag har funderat lite och kommit fram till att jag ska nog köpa en lite modifierad Komplett Gamer a20! De tillägg jag skall göra är: 1GB extra RAM och en SATA2 disk istället för SATA. Sedan står jag och väger mellan en Athlon 3800+ 1MB eller en Athlon 4400+ 2MB! Det skiljer ändå 1700 kr i pris och jag ska främst spela spel och titta på film med datorn, så jag vet inte om det är värt de extra pengarna?

Funderar också på vilket grafikkort jag skall ha, MSI 7800GT eller XFX 7800GT eXtreme (vilket bara kostar 100kr mer så det spelar ingen roll vilket jag tar). Förresten, inget av korten man kan välja är RETAIL, vad innebär det? Jag antar att GTX korten inte är speciellt prisvärda?

MVH

Permalänk
Medlem

GTX-korten är inte direkt prisvärda enligt mig, men det kostar ju att ligga på topp...

Att ingen av korten är "retail" betyder att de inte levereras med t.ex. de spel som kommer med när man köper dem separat (i retailförpackningen).

Jag skulle välja xtremeversionen, den är överklockat från fabrik vilket betyder extra prestanda samtidigt som du har garantin kvar!

Däremot skulle jag nog hålla mig till den billigare processorn, 1700kr extra tycker jag är för mycket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

ok!

nu är jag rätt säker, det får bli en sådan dator. priset hamnade på 14000~ låter för mig rätt lite för en sådan bra dator!

tack så mycke för din hjälp har varit till enomt stor nytta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
ok!

nu är jag rätt säker, det får bli en sådan dator. priset hamnade på 14000~ låter för mig rätt lite för en sådan bra dator!

tack så mycke för din hjälp har varit till enomt stor nytta!

Kul att man kunde hjälpa, ha kul med den nya datorn

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bollen4
ok tack så mycke för all hjälp!

jag har funderat lite och kommit fram till att jag ska nog köpa en lite modifierad Komplett Gamer a20! De tillägg jag skall göra är: 1GB extra RAM och en SATA2 disk istället för SATA. Sedan står jag och väger mellan en Athlon 3800+ 1MB eller en Athlon 4400+ 2MB! Det skiljer ändå 1700 kr i pris och jag ska främst spela spel och titta på film med datorn, så jag vet inte om det är värt de extra pengarna?

Funderar också på vilket grafikkort jag skall ha, MSI 7800GT eller XFX 7800GT eXtreme (vilket bara kostar 100kr mer så det spelar ingen roll vilket jag tar). Förresten, inget av korten man kan välja är RETAIL, vad innebär det? Jag antar att GTX korten inte är speciellt prisvärda?

MVH

Jag skulle också ha valt 3800+. Vill du ha snabbare så köp ett lite bätter minne och klocka upp den lite, det blir billigare.

Permalänk
Medlem

japp precis! fråga angående minne:

har just nu valt 2st av dessa i min kundvagn:
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

kan även ändra till 2st:
Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs
vilket kostar 300-400kr mer per 1024MB.

eller 1st:
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB. som också blir lite dyrare.

va tycker ni?

Permalänk
Medlem

Alternativ nr tre, 2 stycken 1024mb corsair value stickor. Då har du två fack lediga sedan om det skulle behövas mer minne i framtiden. Jag har själv corsair value minnen i burken och är väldigt nöjd. Mkt bra pris/prestanda på de minnena.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.