Windows XP x32 eller x64? Ni kan väl bestämma åt mej :D

Permalänk

Windows XP x32 eller x64? Ni kan väl bestämma åt mej :D

ska jag köra på xp64 eller xp pro

enda ändring jag har nu i hårdvara är minnena, nu har jag ocz ddr 3200 400mhz platinum 2024

Permalänk
Medlem

xp64 är ju typ värdelöst.. eller va iaf..

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

kan du motivera det?

Permalänk
Permalänk

Säger inte mig så mycket, förklara gärna. är det xp pro som verkligen gäller?

Permalänk

XP64, såklart.

Permalänk

Windows XP x32 eller x64? Ni kan väl bestämma åt mej :D

Ska imorn bygga min nya dator. Har sedan tidigare Win XP Pro x32 och nu även Win XP Pro x64 som jag köpte med en fläkt (hårdvara ).

Men jag KAN inte bestämma mej. Har gruvat i månader nu. Så jag beslutade mig för att starta en omröstning här. Vad än svaret blir så kör jag på det för jag är helt fast själv.

Så snälla, ni som kan, bestäm åt mej och klicka i en röst.

System
DFI LanParty UT NF4 SLI-DR Expert
SeaSonic 600W
AMD X2 4400+
Gskill PC4000 2048 Gb RAM
2 x POV 7800GT SLI
Creative X-Fi Music
WD Raptor 74 Gb
WD Sata Disk 320 Gb

Tillgängliga OS
MicroSoft Windows XP Professional
MicroSoft Windows XP Professional x64
MicroSoft Windows 2000

Så vad tycker ni grabbz? Snälla hjälp en velig mupp som annars kommer att få ett bryt imorgon =/

Tack!

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

jaha.. varför inte gnu/linux?
och kom inte och påstå att det är svårt eller att du inte kan..
för då skulle du antagligen inte ha suttit vid en dator nu om du verkligen hadde den inställningen
jag skulle föreslå att dualboota mellan winxp(inte 64) och någon smak av gnu/linux

Permalänk
Gäst

Hade satsat på XP Pro.

Motivering.
Läser många trådar om x64 och diverse problem med mjuk/hårdvara ännu till detta OS.
Enkelt och kortfattat svar

Permalänk

Glöm inte å rösta tack. Lättar att se då

Eller röstade du fel?

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Gäst

Ordnat nu

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska ta XP64 såvida du inte har nån hårdvara eller något program som strular med det...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Om du ändå skall sitta på ett 32bitars os, kör 2k.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Oj, x32 leder =/

Jag som var lite nyfiken på x64. Aja kanske x64 folket sover nu.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker vi inte ska bestämma det. Jag tycker du (om du nu inte gjort det under alla dessa månader) kollar upp om det finns drivrutiner till all hårdvara du använder (och i så fall om den fungerar bra). Hittar du inte för någon specifik så kan du fråga här givetvis (eller kolla i äldre drivrutinstrådar).
När du hittat drivrutiner för all hårdvara du behöver så installerar du det och testar x86-64.
Finns det inte drivrutiner till t.ex. tv-kort om du har det och du vill använda det får du välja x86.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har drivers till all hårdvara. Dock är det andra chansartade faktorer som gör att jag ej kan bestämma.

1. Kommer software/drivers etc att utvecklas i rasande takt till XP x64 eller kommer de att inrikta sig på Vista x64?

2. Samma som ovan fast för spel

3. Kommer prestanda vinsten att bli större snart?

4. Om win x64 är snabbare än x32 i windows normalt (mappöppning, start, etc etc)

Ingen tycks ha bra svar på detta så därför så får man gå efter vad folk "tror". Och ju fler som tror en sak ju säkrare torde det vara

EDIT: x64 knapar igen lite nu. Nu ligger dom lika Heja Eslöv!

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar ihopslagna*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bachler
jaha.. varför inte gnu/linux?
och kom inte och påstå att det är svårt eller att du inte kan..
för då skulle du antagligen inte ha suttit vid en dator nu om du verkligen hadde den inställningen
jag skulle föreslå att dualboota mellan winxp(inte 64) och någon smak av gnu/linux

Det är väl klart att han kan skylla på att det är svårt, jag t.ex har inte energin att lära mig ett nytt OS ifrån grunden...

Är inte det en giltig anledning menar du?

Permalänk

testade x64 för ett tag sen kunde inte hitta ngn riktig fördel med det finns ingen anledning att köra på 64bits om man inte märker av d ändå kör du xp pro så slipper du hårdvarufelen som folk tydligen har haft ps linux är underbart

Visa signatur

VK

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Jag har drivers till all hårdvara. Dock är det andra chansartade faktorer som gör att jag ej kan bestämma.

1. Kommer software/drivers etc att utvecklas i rasande takt till XP x64 eller kommer de att inrikta sig på Vista x64?

2. Samma som ovan fast för spel

3. Kommer prestanda vinsten att bli större snart?

4. Om win x64 är snabbare än x32 i windows normalt (mappöppning, start, etc etc)

Ingen tycks ha bra svar på detta så därför så får man gå efter vad folk "tror". Och ju fler som tror en sak ju säkrare torde det vara

EDIT: x64 knapar igen lite nu. Nu ligger dom lika Heja Eslöv!

1. Menar du innan eller efter Vista x64 har släppts?
De flesta drivrutiner för windows XP fungerar i windows server 2003 och när longhorn alphan kom ut förut har jag för mig en del sådana drivrutiner också fungerade. Inte för osannorlikt att Vista x64 drivrutiner kommer att fungera fint. Om de utvecklar för XP x64 nu så kommer de troligen inte heller att ha några större problem att fixa över dem till Vista.
Så att drivrutiner ska sluta tillverkaras tror jag det inte är någon överhängande risk för.

2. Nya FPS verkar ju gilla x64. Farcry vet jag kom med en patch, UT2004 finns (dock för linux, men UT2007 måste komma till XP x64 annars är Epic konstiga) osv.
Spel som körs som 32-bitars fungerar väl ganska bra? Det är ju mer problem med program som vill vara mer hårdvarunära (kernel). Problem med 16-bitars eftersom inte windows XP x64 stödjer det (notera att processorn klarar 16 bitars kod när ett OS körs i 64).

3. Ingen aning. Beror ju på vad programmen gör. Program som behöver räkna med 64-bitars tal lär ju definitivt har en fördel.

4. Vet jag inte, men de som installerar det brukar säga så. Om det är för att det är en ren och fräsh installation, placeboeffekter eller på riktigt får man fundera på.

Nu när du skrivit att du hade drivrutiner så röstade jag iaf på x64. Det är vad jag skulle testat (om jag haft hårdvaran).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
testade x64 för ett tag sen kunde inte hitta ngn riktig fördel med det finns ingen anledning att köra på 64bits om man inte märker av d ändå kör du xp pro så slipper du hårdvarufelen som folk tydligen har haft ps linux är underbart

Hur kan det vara hårdvarufel i olika operativsystem? Är inte det ganska motsägelsefullt?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG