Permalänk
Medlem

Gpl

Detta kanske egentigen inte är rätta forumsdelen men jag tror ni här är mest haja på detta.

Om jag gör ett program under GPL och har öppen källkod och så förstås, kan nån annan snubbe rippa programmet helt och hållet förutom crediten vilket han ger till sig själv?

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så måste han berätta att det är du som gjort det. Dock så ska han säga vilka ändringar han har gjort på koden.

Tror jag, ska kolla upp.

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem

då skulle han/hon bryta mot licensen, men det är helt möjligt
fast licensen kan ses som ett kontrakt och då de bryts så kan man stämma dem för det om jag inte har fattat fel

kolla in http://gpl-violations.org/

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Släpper du dina program under en OSI-licens (www.opensource.org) så är det fullt möjligt att någon snor din kod rakt av.

Det får man leva med om man släpper under en OSI-licens.

Nu är alla licenser olika, men det finns två huvudspår som ser ut så här:

GPL-aktiga licenser:
Man får ändra på källkoden i ditt program hur man vill. Man får släppa det vidare efter man har ändrat det. Man får sälja det vidare. Bara man alltid tillhandahåller källkoden och släpper under samma licens.

BSD-aktiga licenser:
Man får ändra på källkoden i ditt program hur man vill. Man får släppa det vidare efter man har ändrat det. Man får sälja det vidare. Man behöver inte tillhandahålla källkoden om man inte vill det. Man får inte ändra licensen över just den koden som dom har tagit från dig, men man får kombinera med vilken annan licens man vill. Du måste uppge att upphovsrätten för koden du har lånat tillhör upphovsrättsinnehavaren för den koden.

Permalänk
Medlem

OK, för att jag gillar copyright på ett sätt. Jag tänker inte på att typ folk tankar och så men jag tänkar på crediten liksom. Det gäller inte bara program, det gäller musik också. Om jag och mitt band spelar in en asbra låt och sen snor nåt annat band låten och tjänar feta stålar på den så tycker jag det är orättvist. DÄRFÖR håller jag inte med "Piratbyrån". Fan vad Off-Topic.

Permalänk
Medlem

piratbyrån.org?

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av realnick
piratbyrån.org?

Ja, fast med a.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som frågar om mitt favoritämne!

Såhär fungerar det. Allt du gör har du upphovsrätt på - allt. Upphovsrätten innebär att du - och bara du - får bestämma vem som ska få använda programmet/låten/skoluppsatsen/mailet/etc, vem som ska få distribuera verket, vem som ska få kopiera det, och vem som ska få ändra på det.

GPL, BSDL osv är licenser (till skillnad från microsofts EULA, som är ett avtal som man inte har avtalat (jupp, det är knepigt)). De säger att du licensierar ut de här rättigheterna till Alla på hela jorden (GPL reserverar rätten att ta bort licensen från de som försöker bryta mot den). Det innebär att du ger alla som vill ha ditt verk rätt att ha det, samt rätt att utföra alla de saker jag skrev om i förra stycket.

Det finurliga är att upphovsrätten fortfarande är din - den blir du inte av med förräns 75 år efter din död - och de som använder verket får endast använda det på de vilkor du säger i din licens.

BSDL är ganska simpel - gör vad du vill om du berättar att jag har gjort verket. Det är bra pga att t ex Microsoft kan använda din kod utan att behöva bry sig om några runtlegaliteter, och därmed kan din kod spridas snabbt (se t ex TCP/IP-stacken i gamla windowsversioner).

GPL ställer betydligt flera krav på den som fått en kopia av programmet - förutom att berätta vem som skrivit programmet måste dessutom eventuella ändringar släppas under en GPL-kompatibel licens, och därmed måste den som använder din kod visa dig vad han/hon ändrat på, så att du kan dra fördel av dennes job, precis som denne dragit nytta av ditt jobb.

För musik passar inte GPL. Då är det bättre att använda CreativeCommons.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Äntligen någon som frågar om mitt favoritämne!

Såhär fungerar det. Allt du gör har du upphovsrätt på - allt. Upphovsrätten innebär att du - och bara du - får bestämma vem som ska få använda programmet/låten/skoluppsatsen/mailet/etc, vem som ska få distribuera verket, vem som ska få kopiera det, och vem som ska få ändra på det.

GPL, BSDL osv är licenser (till skillnad från microsofts EULA, som är ett avtal som man inte har avtalat (jupp, det är knepigt)). De säger att du licensierar ut de här rättigheterna till Alla på hela jorden (GPL reserverar rätten att ta bort licensen från de som försöker bryta mot den). Det innebär att du ger alla som vill ha ditt verk rätt att ha det, samt rätt att utföra alla de saker jag skrev om i förra stycket.

Det finurliga är att upphovsrätten fortfarande är din - den blir du inte av med förräns 75 år efter din död - och de som använder verket får endast använda det på de vilkor du säger i din licens.

BSDL är ganska simpel - gör vad du vill om du berättar att jag har gjort verket. Det är bra pga att t ex Microsoft kan använda din kod utan att behöva bry sig om några runtlegaliteter, och därmed kan din kod spridas snabbt (se t ex TCP/IP-stacken i gamla windowsversioner).

GPL ställer betydligt flera krav på den som fått en kopia av programmet - förutom att berätta vem som skrivit programmet måste dessutom eventuella ändringar släppas under en GPL-kompatibel licens, och därmed måste den som använder din kod visa dig vad han/hon ändrat på, så att du kan dra fördel av dennes job, precis som denne dragit nytta av ditt jobb.

För musik passar inte GPL. Då är det bättre att använda CreativeCommons.

Tack för det extremt braiga svaret. Men EN fråga till. Jag kan ingenting om upphovsrätt eller så men asså kan man bara göra ett program som man lägger upp på en webbsida och sen skriver man att det är under GPL så är den det eller vadå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Tack för det extremt braiga svaret. Men EN fråga till. Jag kan ingenting om upphovsrätt eller så men asså kan man bara göra ett program som man lägger upp på en webbsida och sen skriver man att det är under GPL så är den det eller vadå?

Du äger den kod du själv tillverkat - du bestämmer licensen.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
OK, för att jag gillar copyright på ett sätt. Jag tänker inte på att typ folk tankar och så men jag tänkar på crediten liksom. Det gäller inte bara program, det gäller musik också. Om jag och mitt band spelar in en asbra låt och sen snor nåt annat band låten och tjänar feta stålar på den så tycker jag det är orättvist. DÄRFÖR håller jag inte med "Piratbyrån". Fan vad Off-Topic.

Jag tror att antingen du eller jag har missförstått något. När du skriver att ett annat band "snor" din låt, menar du då att någon annan sätter sitt eget namn som upphovsman till låten? Det är nämligen inte tillåtet och jag vågar påstå att relativt få människor propagerar för att det borde vara tillåtet. När du skapar ett verk som uppnår en viss "verkshöjd" blir du automatiskt upphovsrättsinnehavare till verket. Upphovsrätten är delad i en ekonomisk och ideell del. Den ekonomiska upphovsrätten kan du överlåta godtyckligt, medan den ideella är din för evigt. Om något annat band vill spela in din låt, måste de ange Xuwqyz som kompositör. Om du innehar den ekonomiska upphovsrätten, äger du rätt till en ersättning, men om du har överlåtit den till någon annan, går ersättningen till denne istället. Hursomhelst är det du som ska ha "credz" för låten.

Det finns en del människor som är för avskaffandet av den ekonomiska upphovsrätten helt och hållet och det är kanske det du syftar på när du skriver att du inte håller med Piratbyrån.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tror att antingen du eller jag har missförstått något. När du skriver att ett annat band "snor" din låt, menar du då att någon annan sätter sitt eget namn som upphovsman till låten? Det är nämligen inte tillåtet och jag vågar påstå att relativt få människor propagerar för att det borde vara tillåtet. När du skapar ett verk som uppnår en viss "verkshöjd" blir du automatiskt upphovsrättsinnehavare till verket. Upphovsrätten är delad i en ekonomisk och ideell del. Den ekonomiska upphovsrätten kan du överlåta godtyckligt, medan den ideella är din för evigt. Om något annat band vill spela in din låt, måste de ange Xuwqyz som kompositör. Om du innehar den ekonomiska upphovsrätten, äger du rätt till en ersättning, men om du har överlåtit den till någon annan, går ersättningen till denne istället. Hursomhelst är det du som ska ha "credz" för låten.

Det finns en del människor som är för avskaffandet av den ekonomiska upphovsrätten helt och hållet och det är kanske det du syftar på när du skriver att du inte håller med Piratbyrån.

Ja, exakt. Det är bra som det är nu men Piratbyrån vill avskaffa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Ja, exakt. Det är bra som det är nu men Piratbyrån vill avskaffa det.

Vad jag ännu än gång vill poängtera, om det på något sätt var oklart innan, är att avskaffandet av den ekonomiska upphovsrätten inte på något sätt påverkar vem som har rätten att kalla sig upphovsmakare till verket. Om den ekonomiska upphovsrätten skulle komma att avskaffas, har jag väldigt svårt att se hur något band skulle kunna bli rika genom att spela in din låt. Idag kan man ju spela in någon annans låt och man äger åtminstone rättigheterna till inspelningen, medan det inte skulle vara möjligt om de rättigheterna inte existerade. Vidare tror jag att Priatbyrån agerar som extrem motkraft till mediaindustins extremt orimliga agenda.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad jag ännu än gång vill poängtera, om det på något sätt var oklart innan, är att avskaffandet av den ekonomiska upphovsrätten inte på något sätt påverkar vem som har rätten att kalla sig upphovsmakare till verket. Om den ekonomiska upphovsrätten skulle komma att avskaffas, har jag väldigt svårt att se hur något band skulle kunna bli rika genom att spela in din låt. Idag kan man ju spela in någon annans låt och man äger åtminstone rättigheterna till inspelningen, medan det inte skulle vara möjligt om de rättigheterna inte existerade. Vidare tror jag att Priatbyrån agerar som extrem motkraft till mediaindustins extremt orimliga agenda.

Hur som helst så är jag emot då man inte får credz även fast man förtjänar det och då nån annan snor ens arbete och tjänar fett mycket pengar på det utan tillåtelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Hur som helst så är jag emot då man inte får credz även fast man förtjänar det och då nån annan snor ens arbete och tjänar fett mycket pengar på det utan tillåtelse.

Nu menar du rent generellt, eller? Annars kan jag försöka förklara det en gång till, ifall du (eller någon annan) inte riktigt är med ännu.

Du har skrivit en låt och ett band vill spela in din låt och bli rika och berömda på kuppen.

Vem får credz för låten?
Med materiell upphovsrätt: Xuwqyz
Utan materiell upphovsrätt: Xuwqyz

Vem blir rik om låten säljer bra?
Med materiell upphovsrätt: Både Xuwqyz, som äger rättigheterna till låten och bandet som äger rättigheterna till inspelningen.
Utan materiell upphovsrätt: Oklart, men bandet lär inte tjäna mer pengar än om materiell upphovsrätt hade funnits och de hade haft ensamrätten till inspelningen.

Kan någon sno din låt och hävda att han själv skrivit den?
Med materiell upphovsrätt: Det kan hända om du har otur och upphovsrätten lär inte hjälpa dig, för den tillhör personen som snott din låt.
Utan materiell upphovsrätt: Det kan hända om du har otur.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com