Permalänk

512Mb Grafikkort?

hejsan har funderat på att skaffa en ny dator länge och jag har postat någon tråd ang detta för inte så länge sen ialf har jag funderat på denna då jag tycker att priset låter skapligt
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PCDELA9
nu är det så att jag har sett att det har börjat säljas 512Mb grafik kort också dock lite dyra för tillfället när tror ni dom kommer att sjunka till lite mer humana priser som ett 256mb kort nu typ?
kommer det ske efter jul, till sommaren, nästa vinter?..
bör jag vänta på att köpa 'för att det kommer grymma grejer i januari' eller spelar det ingen större roll om jag köper den idag eller om 1månad tänkte byta om en relativt snar framtid men inte jätte behov av det ska jag vänta eller beställa ialf?

Permalänk
Medlem

Köp inte ett grafikkort för att det har 512MB minne. De enda spel/inställningar som drar nytta av det extra minnet är allt för krävande för att det ska flyta på riktigt bra, och då är det värstingkorten. Hittar du ett budgetkort med 512MB (finns vissa sådana desvärre) så är det bara att vända blicken direkt, det är endast ett PR-knep och ger inte ett smack extra prestanda.

Permalänk
Medlem

vissa kort har det som kallas hypermemory (rätta mig om jag har fel) o då tas en del det av ramminnet vilket man ju inte vill

Permalänk
Medlem

Det du menar heter "HyperMemory" (ati) eller "TurboCache"(nvidia)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Re: 512Mb Grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Angelkiller
hejsan har funderat på att skaffa en ny dator länge och jag har postat någon tråd ang detta för inte så länge sen ialf har jag funderat på denna då jag tycker att priset låter skapligt
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PCDELA9
nu är det så att jag har sett att det har börjat säljas 512Mb grafik kort också dock lite dyra för tillfället när tror ni dom kommer att sjunka till lite mer humana priser som ett 256mb kort nu typ?
kommer det ske efter jul, till sommaren, nästa vinter?..
bör jag vänta på att köpa 'för att det kommer grymma grejer i januari' eller spelar det ingen större roll om jag köper den idag eller om 1månad tänkte byta om en relativt snar framtid men inte jätte behov av det ska jag vänta eller beställa ialf?

Stirra dig inte blind på minnesstorleken, det behövs ett rätt så kraftigt grafikkort (bra GPU) för att använda sig av så mycket minne. Dessutom har de flesta kort bara en 128 eller 256KB minnesbuss, vilket gör att det kan bli en flaskhals för prestandan. De kort som riktigt drar nytta av 512MB är egentligen bara high-end korten X1800XT och 7800GTX. Dessutom får man kolla upp så att det är snabbt minne som sitter på kortet också, långsamt minne sänker prestandan.

Ett vanligt sätt att sälja budgetkort som inte sålt så bra är att smäcka på en massa långsamt DDR-minne (till skillnad från snabbt DDR3 minne) på kortet, höja priset lite och sälja det som spelkort. Tyvärr går folk på det och sitter sedan med ett kort med långsamt minne och dessutom en GPU som inte kan utnyttja minnet. Jag har sett att det finns 6600 kort med 512MB DDR - minne, men i 9 fall av 10 så är ett 6600GT 128MB DDR3 - kort snabbare i applikationer och spel (och förmodligen lika dyrt eller billigare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ok tackar för mycket bra information, nu förstår jag problematiken så jag kommer köra på 256mb...
en liten fråga till när ni ändå är här :)...
är datorn som datorbutiken har i paketet som jag skrev i första inlägget något att ha eller är det ett dumt köp?
bör man vänta på andra komponenter att sjunka i pris, eller ha datorbutiken mellan dags rea eller liknande nån som vet?