Permalänk
Medlem

ASrock 939 dual-sata2 bootar ej

Kör på:

Asrock 939 sual-sata2
AMD 64 3700+ San Diego
Kingston valueram 1024
Leadtek 6800GT AGP 8x

Kör med noname nätagg 400w

Problemet är att jag inte får någon bild alls, inget pipande från speakern, bara fläktarna som snurrar. Har testat det mesta; Bytt nätagg 3 ggr (har kopplat runt och testat med 4 pinarn som inte sitter på samma som 20 pins kontakten och tvärtom), testat med ett Geforce fx5700, bytt skärm, bytt minnen och plats på minnet.. får ingenting, inte ens nått pip när jag bara försöker boota med endast cpun inkopplad eller endast cpu + gfx.

Nu orkar jag inte googla mer och tänkte dra ett sista försök genom att posta här innan jag gör en RMA på detta, verkar i allmänhet vara ett kasst moderkort men va ska man göra när man har agp i dessa dagar :/

Permalänk
Medlem

Provat att ha både ATX kontakten (20 pinnarn) och 12 Volten (4 pinnarn) samtidigt?

Permalänk
Medlem

Fick precis mitt att boota efter en hel kvälls felsökande. Mitt Antec Smartpower 500W gillade den inte. Nu med ett 480W Tagan fungerar det perfekt. Det enda jag behöver nu är en diskett med sata-drivrutiner för XP-installationen. Behövde inte det till mitt A8N-SLI Deluxe så jag har ingen. Nån som har?

Eftersom du testat med tre olika nätagg antar jag att det inte kan vara problemet. Det kanske är trasigt helt enkelt Lycka till!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

johle, det följer ju med i paketet. alltså CD skivan.. läs i manual

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapio
johle, det följer ju med i paketet. alltså CD skivan.. läs i manual

Smart där. Jag kollade faktiskt på CDn men eftersom den vill ha en diskett vid installation av XP blev lite konfunderad. Tack ändå

Lycka till med ditt moderkort!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Johle!
finns inte dina drivisar på deras hemmsida?
du behöver inte någon sata diskett om du har en xp-skiva med sp2 tror jag iallfall.

jag funderar sjävl på att köpa ett dualsata 2.
har du nollställt cmos förrsten?

Permalänk

Re: ASrock 939 dual-sata2 bootar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiiT
Kör på:

Asrock 939 sual-sata2
AMD 64 3700+ San Diego
Kingston valueram 1024
Leadtek 6800GT AGP 8x

Kör med noname nätagg 400w

Problemet är att jag inte får någon bild alls, inget pipande från speakern, bara fläktarna som snurrar. Har testat det mesta; Bytt nätagg 3 ggr (har kopplat runt och testat med 4 pinarn som inte sitter på samma som 20 pins kontakten och tvärtom), testat med ett Geforce fx5700, bytt skärm, bytt minnen och plats på minnet.. får ingenting, inte ens nått pip när jag bara försöker boota med endast cpun inkopplad eller endast cpu + gfx.

Nu orkar jag inte googla mer och tänkte dra ett sista försök genom att posta här innan jag gör en RMA på detta, verkar i allmänhet vara ett kasst moderkort men va ska man göra när man har agp i dessa dagar :/

Vad är det för nätdelar du provat med?

Asrock kortet kräver även -5V, dennas spänning lämnar ine alla nätdelar. Nätdelar som följer standarden ATX 2.0 saknar -5V eftersom denna inte behövs enligt ATX-normerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
Johle!
finns inte dina drivisar på deras hemmsida?
du behöver inte någon sata diskett om du har en xp-skiva med sp2 tror jag iallfall.

jag funderar sjävl på att köpa ett dualsata 2.
har du nollställt cmos förrsten?

Nix, har XP med SP1. Länge sen jag köpte det. Version från 2002.
Allt fixade sig. Bootade via CDn, gjorde en diskett och använde i XP-installationen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

måste man ha en -5v för att kunna få igång ett dualsata2?
känns lite tråkigt när man pricis köpt ett nytt sunbeam.
jag tänkte köpa det kortet fast det får väl bli något annat nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
måste man ha en -5v för att kunna få igång ett dualsata2?
känns lite tråkigt när man pricis köpt ett nytt sunbeam.
jag tänkte köpa det kortet fast det får väl bli något annat nu.

Vad man läst och efter inrådan av Bogey så verkar det i stort sett bara vara Antec-aggregat som har problem med att funka tillsammans med asrock dualkortet. Är det någon som haft problem med annat märke så skriv gärna det !
Själv ska jag köpa ett FSP 400 och asrockkortet, får väl se om det funkar....Bör göra det i alla fall.

Permalänk
Avstängd

jag har ju ett 400w med -5v,fast kan inte det vara lite för klent?
ska man ta en 3200+ eller ska man vänta på en opteron?

Permalänk
Medlem

Re: Re: ASrock 939 dual-sata2 bootar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Asrock kortet kräver även -5V, dennas spänning lämnar ine alla nätdelar. Nätdelar som följer standarden ATX 2.0 saknar -5V eftersom denna inte behövs enligt ATX-normerna.

Vad lallar du om då? Det kräver inte alls -5V, funkar finfint för många (inklusive mig) utan den spänningen. Har du ens provat kortet?

Permalänk

Japp funkar fint med med ATX 2.0 nätagg. Bara Antec som verkar strula.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Det verkar som om alla sladdar inte är anslutna precis som Xhit är inne på. Stod själv och kliade mig i skallen när fläktarna gick men skiten ville inte starta vid ett tillfälle. Såg sen att jag missat 4-pins kontakten till CPUn

Duedate