Permalänk
Medlem

Hur får jag ut mer ur min dator?

Hej. Det är så att jag vill clocka min dator och få ut all must som går ur datorn. Och för några dagar sen så började jag lite småt med att höja Cpu frequensy(jepp, jag vet inte hur det stavas;) )
från 200mhz till 210mhz. Sedan provade jag gå up till 11mhz sedan på 12 och efter så fick jag bluescreen efter ett tag och efter 15 fick jag bluescreen direkt. Så nu har jag satt den på 210mhz@4800+ 2520mhz och det tycker jag är extremt lite så jag undrar vad ska jag göra för att få mer av min cpu och vad kan jag clocka mer:D;)

Datorn:
Amd athlon 64 X2 4800+
2x Winfast 7800gt 256.
Och resten av delarna finns där väll ingen möjlighet att clocka?

Permalänk
Medlem

Sök!

Vet att det är lite speciellt med A64 då HTT finns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns MILJARDER trådar om att klocka burken! Det är du som gör fel antagligen!

orkar inte förklara vad du ska göra för det finns så många som har gjort den förklaringen innan!

DVS SÖK!!!

---edit lite hjälp ---
210 x 5 = 1050
215 x 5 = 1075

ska inte ha den över 1000 mer än detta kan leda till mycket olika stabilitetsproblem.. SÄNK multipeln! där har du felet antagligen, men sök snälla!!

--Edit 2 --

Måste fråga dig varför du har 2 bra graffekort med vill ha 2 st lite bättre ?? finns det någon anledning eller vill du bara ha bäst saker för tillfället

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
Finns MILJARDER trådar om att klocka burken! Det är du som gör fel antagligen!

orkar inte förklara vad du ska göra för det finns så många som har gjort den förklaringen innan!

DVS SÖK!!!

---edit lite hjälp ---
210 x 5 = 1050
215 x 5 = 1075

ska inte ha den över 1000 mer än detta kan leda till mycket olika stabilitetsproblem.. SÄNK multipeln! där har du felet antagligen, men sök snälla!!

--Edit 2 --

Måste fråga dig varför du har 2 bra graffekort med vill ha 2 st lite bättre ?? finns det någon anledning eller vill du bara ha bäst saker för tillfället

Ok men jag hittar inget vettigt alls när jag söker,;) Och var sänker man multipeln och vad är det till att börja med och varför har du skrivigt gånger 5? Och ja jag är riktig nybörjare på att klocka men man måste lära sig nån gång;). Och varför jag har köpt nya kort? Först och främst var ajg inte nöjd med 2 stycken 7800gt och sen måste man skryta lite extra;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar. Här verkar stå bra saker. Föresten är mitt moderkort bra för clocknig?

EDIT: Fick up den mer genom att höja Cpu volten. Ser detta ok ut?

Permalänk
Medlem

jo fast du bör nog fortfarande sänka HTT till typ 3 så ser du vad cpun klarar, sen så hur mycket du än säger att du söker så finns det faktiskt svar om du gör det, lathet är nog snarare problemet.
Att bara klocka efter vad folk säger är ju inte särkskilt intressant utan du kommer ju tycka det är roligare om du har förståelse för vad du faktiskt gör, för detta krävs en hel del förklaringar som folk tröttnat på att skriva eftersom detta är den klart vanligaste frågan efter "vilken kylare ska jag köpa?"....så börja med att läsa Faq:en om överklockning så kommer en del att klarna... grunderna är dom samma för alla cpus

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Lathet? Knappast jag har ängnat dom två senste dagarna på att söka och testa lite olika saker och ja jag har även lsät Faq här men fattar inte ett jota och jag nästa skiter i vad jag gör bara den går snabbt och stabilt;)

Permalänk

Om det inte är lathet måste det vara inkompetens.
Du kanske borde lägga ned det där med överklockning, om du inte fattar ett endaste dugg av den kompetenta FAQ:en. Ge dig inte in och försök klocka om du inte ens lärt dig de grundläggande termerna och vad de innebär.

Permalänk
Medlem

Hittade lite bättre guider nu på google, så jag förstår vad jag har gjort ännså länge och guiden om termerna inom cloknig är ochså välldigt bra och har hjälpt mig lite på vägen.