Permalänk

Glocalnet och deras 24mbit...

Har precis fått tillbaka uppkopplingen, då jag har flyttat till en annan
stad. Nu upptäckte jag till min förvåning att hastigheten hade sjunkigt markant till ca 11 Mbit. Jag bor inom 3 km ifrån telestationen så det
borde inte vara något problem. Ringde naturligtvis och klagade till Glocalnet men där var det en besservisser som hänvisade till Glocalnets hemsida där det står "Upp till 24 Mbit". Med andra ord så skiter de i om man har lägre, eftersom de inte har lovat någon snabb hastighet. Mitt tips är att byta ifrån Glocalnet till någon annan operatör. (Man får vara glad om man kommer fram på deras supportlinjer...)
Glömde tillägga att jag varnade supporten att om de inte skärper sig så kommer de att förlora kunder. Supporten sa: Visst...
Med andra ord så trodde han mig inte. Hoppas att en del av er byter operatör, det ska jag i alla fall göra!

Permalänk
Medlem

Om du bor 3 kilometer från telestationen så kan du nog inte förvänta dig mer än 11 mbit.

Permalänk
Medlem

...du fick iallafall tala med en livs levande människa, var nöjd med det i alla fall! Gräset är sällan grönare på andra sidan staketet!

Just nu är DSL marknaden rena vilda västern och våra kära leverantörer har som mål att överglänsa varandra i ironi, arrogans och total likgiltighet!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Skaffa Telia. Stabilt, snabbt och bra i spel osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skg
Om du bor 3 kilometer från telestationen så kan du nog inte förvänta dig mer än 11 mbit.

Word...

Permalänk
Medlem

Jag vet ingen som fått över 15 Mbit med olika leverantörer..
Det är nog inte så värst vanligt att få nära 24 Mbit, Telia verkar ligga rätt bra till där iallafall..
Man får vad man betalar för!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

ja får ut 23.6Mbit med BBB iaf..

Permalänk
Medlem

Jag bor ~300 meter från telestationen, och jag får ut 20 mbit. (Telia)

Permalänk
Medlem

Jag har uttaget i min lägenhet och får ca 30... Med BBB´s 100/10 då då...

Skit? Javisst!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag har 60m å får ut 20 med telia

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Jag har uttaget i min lägenhet och får ca 30... Med BBB´s 100/10 då då...

Skit? Javisst!

Haha, det är du som är skit. Inser du inte det själv så tycker jag synd om dig.

Permalänk
Medlem

Jag har 1300m (kablelängd till station) och får ut 5,2/0,4 med glocalnets 24Mbits..

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
...du fick iallafall tala med en livs levande människa, var nöjd med det i alla fall! Gräset är sällan grönare på andra sidan staketet!

Just nu är DSL marknaden rena vilda västern och våra kära leverantörer har som mål att överglänsa varandra i ironi, arrogans och total likgiltighet!

Haha kunde inte sagt det bättre själv.

Klockren kommentar. DSL-leverantörerna verkar ju tillsynes inte ha några som helst krav på sig att uppfylla vad man marknadsför. Den som uppfann uttrycket "upp till" 24Mb borde avlivas.

"Köp våran bil, den har upp till 200 hästkrafter. Det är ingen garanti men om du är pissnödig, har hemlängtan och medvind så ska du nog komma upp i det."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Får 18mbit med telia.

Varför väljer inte alla telia? Det är värt det dyrare priset.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Bor 682 meter ifrån och får 19-20 mbit med telia.

Jag tycker att du ska vara glad när du får ut hela 11mbit med det avståndet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Jag har uttaget i min lägenhet och får ca 30... Med BBB´s 100/10 då då...

Skit? Javisst!

Det är inte så att du har någon pissig hemma-gateway mellan datorn och nätverksuttaget?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det är inte så att du har någon pissig hemma-gateway mellan datorn och nätverksuttaget?

Nope, en endast en switch...

Hade dock 10/10 som var just 10/10 och sedan 100/100 som var precis 100/100.

Sedan lanserades 100/10 till alla och sedan dess är nätet låt oss säga... Överbelastat?!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag har glocalnet 24 mbit, får ut ca 13.
Dock är det mer än jag behöver och väldigt billigt så jag klagar inte, trots att glocalnet har sämsta supporten jag varit med om.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Nope, en endast en switch...

Hade dock 10/10 som var just 10/10 och sedan 100/100 som var precis 100/100.

Sedan lanserades 100/10 till alla och sedan dess är nätet låt oss säga... Överbelastat?!

Fixa signaturen.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Glocalnet 24mbit

Jag bor 2.2km ifrån stationen och jag laddar ner 1.7mb/s när jag maxar..

Visa signatur

Nolife is good life..

Permalänk

Ingen aning om hur långt ifrån stationer jag bor, men jag bor ca 100 meter från en polare med glocalnet, han kommer upp i sina 8 mbit, medan jag, som har telia, kommer upp i 2 av 8 mbit om jag har tur, förutom när jag tankar med bittorrent från riktigt fina trackers, då kommer jag upp i alla 8. Riktigt mystiskt. Ska nog byta till glocalnet och se hur det går då.

Permalänk
Medlem

Har haft enorma problem med min uppgradering från 8 till 24 från Glocalnet. Bor ca 2500m från stationen, och modemet vägrade synka upp i mer än 8mbit. Testade tre olika modem, olika splitters, allt!

Under de två-tre veckor som jag felsökte allt jag kunde, hade jag kontakt med en tekniker på Glocalnet som ringde upp mig med jämna mellanrum och tipsade om vad jag kunde göra. Till slut kom vi fram till att jag hade testat allt som gick att göra, och att jag inte kunde göra mer. Glocalnets leverantör i mitt fall är Song Networks, som hela tiden hävdade att det var hos mig felet låg, och minsann inte i deras utrustning i telestationen.

Efter mycket påtryckningar från "min" tekniker på Glocalnet så gick Song med på att byta ut "mitt" linjekort i telestationen. Det skulle dock ta en vecka ungefär, så döm om min förvåning när Glocalnet-teknikern ringer upp nästa dag och säger att nu synkar mitt modem upp i 18mbit!

Vad var felet då?

Jo, hela tiden var det Song som hade konfigurerat linjekortet på fel port eller hur det var, det var iaf inget varken jag eller Glocalnet kunde gjort något åt.

Så all heder åt Glocalnet i mitt fall, som lade ner mycket tid för att få det att funka. Som en bonus fick jag kompensation genom lite gratis bredband, telefoni och biobiljetter.

Det kan också tilläggas att Dlink DSL-300T inte funkar det minsta med 24mbit. Inte mitt iaf trots de uppgraderingar som ska göras och kontakt med deras support. Köpte ett Alcatel 516 istället, funkar kalas.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Får 18mbit med telia.

Varför väljer inte alla telia? Det är värt det dyrare priset.

Jag har 11 ner och 8 upp genom telejacket och jag vet varför jag inte väljer Telia....

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Jag har 11 ner och 8 upp genom telejacket och jag vet varför jag inte väljer Telia....

Vad har du i ping då?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på hastighet på 24 och har 3km till telestationen kan sluta klaga. eran hastighet beror helt klart på avståndet till telestationen och det spelar ingen roll vilken operatör ni väljer.. ni kommer inte att komma upp högre. sen alla som klagar på glocalnet/spray/bredbandsbolaget och tycker att ni ska byta till någon annan, Tänk på att dom flesta leverantörer idag använder samma underleverantörer.. glocalnet/spray/bbb använder telenor t.ex så byte mellan dessa operatörer kommer enbart påverka erat pris.

Ja jag vet att dom har fler underleverantörer också men till huvudsak så är det telenor som sitter bakom ratten.

spray använder sig av Skanova och Telenor
BBB använder sig av eget nät och Telenor
Glocalnet använder sig av Telenor/song/skanova
Telia använder sig av Skanova (doh! samma bolag)
tdc använder sig av tdc song (doh igen)
adamo (nu tdc) se ovan

sen finns det självklart flera men så ligger det till.. om du inte har under 1km till stationen så kan du inte vänta dig mer än 10-15 mb på en 24 lina.. (i vissa undantagsfall så kanske det går högre)

Permalänk
Medlem

Pastorn, jag tror du snurrat till det lite.

Bredbandsbolaget ägs av Telenor, men inte mycket av nätet de använder ägs av Telenor. Vad utrustningen i telestationerna beträffar så är det lika dant. Det mesta där ägs av Bredbandsbolaget.

De som har haft ADSL från telenor har endast på senare tid kunnat skaffa sig Adsl2+, och endast vid ett fåtal stationer. BBB var en av de första leverantörerna av Adsl2+.

I övrigt så har jag inte något att anmärka på, så där har du säkert rätt

För övrigt så räknar man med ca. 11Mbps på mellan 2500 och 3000 meter. Om man får mer så får man tacka sin kvalité på kopparledningarna.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
DSL-leverantörerna verkar ju tillsynes inte ha några som helst krav på sig att uppfylla vad man marknadsför. Den som uppfann uttrycket "upp till" 24Mb borde avlivas.

ADSL-tjänsten är beroende av kvalitet på kopparledningarna och avstånd, som du vet. Senast jag kollade är ISPernas mål att sälja bredbandstjänster, inte att utbilda svenska folket i ADSL-teknik. Klart som fan de marknadsför tjänstens maxkapacitet, om kunden sen är så urbota korkad att inte ta reda på vilka förutsättningar som gäller får denne skylla sig själv.

För att återigen använda bilmetaforen: Köper du en bil och glömmer kolla hur långt den gått, vilken typ av bensin den går på, fråga gamle ägaren om regbeviset... då anses du ha gjort något rätt dumt.

Tycker inte ISPerna sköter sin bit så snyggt alla gånger, men de har kunder vars genomsnittskompetens är skrämmande låg. De köper utan att blinka något de hört från en kompis ska vara bra och sedan gnäller de ifall det inte funkar som förväntat.

För övrigt är 11Mbit på 3000m helt ok, du kan få marginell förbättring eller försämring om du byter ISP. Skulle inte rekommendera ett byte. Att försöka slå i mig att glocalnet lurat dig, nädu. Det är du som lurat dig själv genom att inte veta något om tekniken eller det avtal du skrivit på. dessutom kunde det vart BRA mycket värre, säg 5000m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JowTow
Skaffa Telia. Stabilt, snabbt och bra i spel osv.

Precis!!! Man får vad man betalar för!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skg
Jag bor ~300 meter från telestationen, och jag får ut 20 mbit. (Telia)

Jag har med telia och Jag får typ17-18 Det beror på gammla ledningar i kåken och bor 1024meter från telestationen!!!!

Visa signatur

Moziz här vem anars

Permalänk

Skaffade Telia 24mbit för några dagar sedan och fick det nya modemet igår
och kan säga att jag är nöjd! Bra stabilitet, bra ping i spel och bra nedladdnings
hastigheter 2mb/s som bäst hittils. Gjorde ett snabbt test med TPtest och fick 19/1.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn

sen finns det självklart flera men så ligger det till.. om du inte har under 1km till stationen så kan du inte vänta dig mer än 10-15 mb på en 24 lina.. (i vissa undantagsfall så kanske det går högre)

Eh? 1137 meter till stationen och har ca. 17-19.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518