Permalänk
Medlem

Ny dator på G!!

- - - nu ligger detta system på is pga att det antagligen kmr bli en nvidia graffe istället - - -

Så, nu har man äntligen fått ihop lådan och ska snart beställas.
Tror du duger ett bra tag iaf

Bara att läsa o njuta

AMD Athlon 64 X2 4400+
- Zalman CNPS 9500-LED
LanParty UT NF4 SLI-DR Expert
XFX GeForce 7800GTX 512MB GDDR3 XXX
Tagan 580W, Easyconnect-series
Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
Western Digital Caviar 200Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM
NEC DVD-brännare ND-3550 IDE dual Layer

Permalänk
Medlem

Mmm dreglar lite

Det ser bra ut, och den borde fungera i minst 2 år frammåt...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Mmm dreglar lite

Det ser bra ut, och den borde fungera i minst 2 år frammåt...

köper man vattenkylning efter 2 år så klarar den ytterligen 1½ år till

Permalänk

Jag hade inte tagit ett PowerColor Radeon X1800XT 512MB utan satsat på ett geforce 7800gtx "antingen 256,512 eller sli (2x256)"
Hört mycket mer posetivt med geforce värstingkort, än ATI:s!!

Sen hade jag ändrat HIper mot ett Tagan, hört att tagan är lite tystare än Hiper,!!
Aiight!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Jag hade inte tagit ett PowerColor Radeon X1800XT 512MB utan satsat på ett geforce 7800gtx "antingen 256,512 eller sli (2x256)"
Hört mycket mer posetivt med geforce värstingkort, än ATI:s!!

Sen hade jag ändrat HIper mot ett Tagan, hört att tagan är lite tystare än Hiper,!!
Aiight!!

Gällande grafikkortet så gillar jag bättre ATi än va jag gör nvidia,
och dom tester jag sett har 1800xt stått sig väldigt bra mot nvidias kort.

har Tagan likadant med kablarna som Hyper:n har eller? mest det jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Om det är möjligheten att plocka av kablar som inte används du är ute efter så är detta agg en självklarhet

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311653&cks=SER

Om det inte hade varit så j*vla förbannat svårt att få tag ett 7800GTX 512 Mb så hade jag rekomenderat ett sådant, men efter som du dessutom gillar ATI så är X1800XT ett bra val.

Fattar inte att det kan vara så svårt för tillverkarna att skeppa GTX 512 Mb kort.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Om det är möjligheten att plocka av kablar som inte används du är ute efter så är detta agg en självklarhet

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311653&cks=SER

Om det inte hade varit så j*vla förbannat svårt att få tag ett 7800GTX 512 Mb så hade jag rekomenderat ett sådant, men efter som du dessutom gillar ATI så är X1800XT ett bra val.

Fattar inte att det kan vara så svårt för tillverkarna att skeppa GTX 512 Mb kort.

Hm...är det mkt ljudskillnad på dom då?

Hehe, dom kanske inte hade räknat på att det skulle gå åt så fort.

nu står det iaf mellan en Hyper o en Tagan, frågan e ju bara det, som ajg skrev innan, hur stor e ljudskillnaden?

EDIT. läste även att många har problem med storleken på Tagan, sitter själv på ett Lian Li PC70

Permalänk
Medlem

Tagan ska vara mycket tyst.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Köp ett Tagan Eacy connect slipper då onödiga kablar, som inte behövs!!
dvs leder till snyggare chassi, och så hindrar de inte luftflödet!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Köp ett Tagan Eacy connect slipper då onödiga kablar, som inte behövs!!
dvs leder till snyggare chassi, och så hindrar de inte luftflödet!!

får hoppas det passar i mitt chassi, då många gnällt på att det varit för stort!
men ett sådant blir det nog, 200spänn dyrare men förhoppningsvis värt det.

Permalänk
Medlem

Sedan behövs inte ett SLi kort när du kör ATi. Kör på ett DFI Ultra-D istället.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phryxus
Sedan behövs inte ett SLi kort när du kör ATi. Kör på ett DFI Ultra-D istället.

känner ändå att jag vill ha det om jag vill updatera grafikkortet/en i framtiden

Permalänk

ATI kör inte SLI.
ATI kör Cross-Fire.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Yertle the Turtle
Yeap.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Ska du kunna upgradera till två grafikkort i framtiden så får du köpa ett Crossfire Ready mobo och sen hoppas på att ATI nånsin skeppar några Master Card.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

okej. detta visste jag inte, trodde dom körde både nvidia o ati på SLi mobo korten.

vilka moderkort är det som kör crossfire då?

edit. eller snarare, vilket moderkort ska jag köpa istället då?
dfi ultra-d eller?
mvh erik

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Jag hade inte tagit ett PowerColor Radeon X1800XT 512MB utan satsat på ett geforce 7800gtx "antingen 256,512 eller sli (2x256)"
Hört mycket mer posetivt med geforce värstingkort, än ATI:s!!

Var har du "hört" detta? Av personer som använt både x1800xt resp. 7800gtx?

Länka gärna så att man kan se själv. Hörsägen är inte så värdefullt. Fakta är din vän.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

eller då måste detta moderkortet vara bättre: LanParty UT RDX200 CF-DR, den stödjer CrossFire. Finns på shg.biz.

Permalänk
Medlem

Står det att det är Crossfire Ready så är det rätt. När du sen tycker att datorn börjar bli lite slö i spel, rätta mig om jag har fel, så är det bara att köpa ett Masterkort och köra dem i Crossfire.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Står det att det är Crossfire Ready så är det rätt. När du sen tycker att datorn börjar bli lite slö i spel, rätta mig om jag har fel, så är det bara att köpa ett Masterkort och köra dem i Crossfire.

men är mitt x1800xt crossfire ready då?

länken till lanparty kortet http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310860

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst här,

http://www.ati.com/technology/crossfire/howitworks.html

så förstår jag det som att du behöver ett X1800XT som är Crossfire Ready. Och du behöver ett Speciellt X1800XT master kort. Men om man läser vidare så verkar det som att man kan ha två stycken Crossfire Ready kort och skippa Master kortet. Detta är lite förvirrande

"Plug in a Radeon CrossFire Ready graphics card and a compatible CrossFire Edition card, or a second compatible CrossFire Ready graphics card to unite ultimate multi-GPU gaming power."

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Efter att ha läst här,

http://www.ati.com/technology/crossfire/howitworks.html

så förstår jag det som att du behöver ett X1800XT som är Crossfire Ready. Och du behöver ett Speciellt X1800XT master kort. Men om man läser vidare så verkar det som att man kan ha två stycken Crossfire Ready kort och skippa Master kortet. Detta är lite förvirrande

"Plug in a Radeon CrossFire Ready graphics card and a compatible CrossFire Edition card, or a second compatible CrossFire Ready graphics card to unite ultimate multi-GPU gaming power."

men vad är det här "master card" för nått speciellt då?:confused:

edit. räcker det inte bara att köpa 2 likadana kort?

Permalänk
Discokungen

Nej, du måste ha ett master card och ett vanligt eller två master cards. Köp hellre ett X1800XT OC:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316354&cks=SER

Eller här kommer snart master cardet:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317155&cks=SER

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nej, du måste ha ett master card och ett vanligt eller två master cards. Köp hellre ett X1800XT OC:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316354&cks=SER

Eller här kommer snart master cardet:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317155&cks=SER

Vad är ett OC kort för nånting då?

Har kollat runt en massa o snackat med en massa personer o tyvärr lutar det nu åt nvidia grakikkort istället.

Eftersom jag ahde tänkt o köra på ett grafikkort i början för o sedan kunna bara trycka i ett likadant när man känner att det segar ihop, så e det enklare o göra så med nvidia.
samt att jag läst o hört att nvidia är mkt mer stabilare med dubbla än vad ati är.

så det blir o läsa runt lite mer o lägga ihop ett nytt system. tack för alla kommentarer o åsikter iaf

mvH erik

Permalänk

Äntligen har han gett upp hoppet om ATI, Nvidia har ännu en gång segrat:D!!
Bra val!!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Äntligen har han gett upp hoppet om ATI, Nvidia har ännu en gång segrat:D!!
Bra val!!!

Moget inlägg. Hur vore det om vi försökte tillföra något av värde och hjälpa varandra istället?

Du kan ju börja med att svara på min tidigare fråga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett på tester så är x1800xt bättre på allt än 7800GTX 256mb, och likvärdigt med 512mb (bra på olika saker).

Har jag inte rätt?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Har en dum fråga hur skriver man saker i Sign?... förövrigt tycker jag datorn ser grymm ut...

Permalänk

Jo, visserligen beror de på vad man ska använda grafikkortet till!! Har sett tester där ATI presterar bättre på vissa spel, och tvärtom!
Men vad jag har hört och läst, så ska NVidia vara bättre överlag!!
Sen har ju NVIDIa radan kommit fram med en fungerande SLI körningen, som inte ATI gjort!!
Sen har jag hört att så har ATI satsat på de testerna som görs i 3Dmark och liknande poäng, för att få högt poäng! De är ju inte dumma!! Många köper efter vad kort presterar i 3Dmark, jovisst de är ju endel av sanningen, men! AJA ni förstår!!, men det är ju inte säkert att en hög poäng i 3dmark, ska betyda att spel ska funka utmärkt!! " e dock lite osäker på vissa saker"
HEHE!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Det jag var ute efter var att bara kunna stoppa in ett grafikkort till om jag kände att systemet blev för segt.
Och detta kan du göra med Nvidia, med ATi måste du ha ett master card o dom kostar bra mkt mer än o köpa ett nvidia kort.

Sj gillar jag verkligen ATi men när det kmr till dubbla grafikkort vinner tyvärr nvidia.
om man kolalr på singel mode så är x1800xt o 7800gtx väldigt lika, både i prestanda tester och i spel. Men som ajg skrev ovan e jag ute efter att bara kunna köpa ett grafikkort till o stoppa in.

Däför lutar det just nu åt ett XFX 7800GTX 512!

Permalänk
Medlem
Citat:

Wixia Fattar inte att det kan vara så svårt för tillverkarna att skeppa GTX 512 Mb kort.

För att Samsung inte kan möta efterfrågan på minnena som krävs...

XaZer: Tycker jag du gör rätt i.. GTX 512 är ett rent prestanda monster som kommer ge dig många många år av gädje