Permalänk

Ta lös moderkortet för zalman 7700alcu?

Måste man ta lös moderkortet för att installera en 7700alcu på socket 754?

Såg ett bildspel och det såg då ut som att man skulle sätta en platta under moderkortet... :_(

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

japp det måste du... du måste byta ut orginalplattan, dock är det rätt snabbt gjort väl...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

ja det ser ut så...en platta under moderkortet

Permalänk

ok... det kanske inte är så svårt...
Jag har ju klockat processorn från 1,8ghz till 2,2 men den hänger sig efter 10 minuter när man spelar ett spel i ungefär 10 sekunder men sen så går det spela hur länge som hälst.. kan det vara att processorn är för varm? Den ligger på 55 grader full load... Grafikkortet ligger på 70c ungefär så det kan ju vara det också... Ska nog köpa en zalman till det också.

Fläkten som jag har på grafikkortet nu låter som en motorsåg...

Kräver processorn mer av nätagget om man klockar den utan att öka volten? För jag har ganska klent nätagg...

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Måste och måste. Det går faktiskt att använd originalplattan från moderkortet. Man får dock flytta fästpunkten för armen som man skruvar fast kylaren med. Som tur är finns det skruvhål för det.
Men vill man att allt ska vara som de som säljer kylaren säger ska man använda deras platta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Ok och det fungerar lika bra?
Vore ju kanon om man slapp ta lös moderkortet

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Det finns en risk att plåten är fastlimmad på moderkortet med super tejp.
Då får man ta bort allt från moderkortet (minnen, cpu) och sedan ta en fön eller liknande. När plåten är lagom varm (stek het) så trycker man ner en mat kniv försiktigt.

Visa signatur

heh..

Permalänk

Ok.. vet nån om den är det på ett asus k8n nforce3?

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det vid montering på socket 939, måste man ta ur moderkortet då också? Har funderat på att köpa zalmannen just på grund av enkel installation (har jag inbillat mig). Men om brädan måste ur så kan jag lika gärna köpa en Big Thypoon

Permalänk
Medlem

Min plåt satt fast med nån form av dubbenhäftande skit och hårt som satan satt den fast, men med lite mer värme från hårfönen och lite våld fick jag loss den utan verktyg, mitt moderkort: k8n-e deluxe, så jag skulle gissa att den är lika hårt fastlimmad på k8n ...lite smått korkat att sätta fast den så jävligt när folk kanske vill byta...

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
Det finns en risk att plåten är fastlimmad på moderkortet med super tejp.
Då får man ta bort allt från moderkortet (minnen, cpu) och sedan ta en fön eller liknande. När plåten är lagom varm (stek het) så trycker man ner en mat kniv försiktigt.

Yes det var den på mitt MSI och in manualen stod det att man får montera den själv så jag köpte en zalman färdigt när moderkortet kom.
Men plåten satt redan där så jag orkade inte byta utan kör på boxed kylaren...men den funkar bra och är tyst iaf
Så grannen fick köpa zalman kylaren för halva priset helt ny i lådan den kom i

Permalänk

Men man behöver altså inte ta lös plattan egentligen?

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Jag har ett K8T neo och en zalman 7000. Men monteringen är likadan på 7700:an. Tanken är ju att man sätter en platta på baksidan, två distanser på den och sen skruvar man fast kylaren i distanserna.
Jag lyfte upp armen genom att flytta den i fästena i kylarens bottenplatta, sen skruvade jag den i originalkylarens Plast-monteringsram med originalskruvarna.
Det funkade bra och kylaren sitter som den ska.

Kan tillägga att jag gjorde inte detta för att slippa plocka bort moderkortet utan för att jag inte fick med nån bottenplatta till min kylare då jag köpte den begagnad.
Nu har jag dock fått tag i en bottenplatta men tar nog inte och monterar den förrän jag byter moderkort.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
Min plåt satt fast med nån form av dubbenhäftande skit och hårt som satan satt den fast, men med lite mer värme från hårfönen och lite våld fick jag loss den utan verktyg, mitt moderkort: k8n-e deluxe, så jag skulle gissa att den är lika hårt fastlimmad på k8n ...lite smått korkat att sätta fast den så jävligt när folk kanske vill byta...

Vad har du för märke på ditt moderkort?

Jag har ett asus, det borde ju vara skillnad mellan tillverkarna om bottenplattan sitter fast.

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

alltså, man trycker väl ner små stavar i metall med gänga inuti istället för skruvar, pushpins eller vad plattan nu sitter med. Eller vad det det ni menade? Plattan sitter väl redan bak på moderkortet, iaf för 754 o 939. På mitt mb satt plattan och ramen fast med pushpins av modellen "försökfåbortdenhäromdukan" slutade med avbitartången...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av labanskalle
Vad har du för märke på ditt moderkort?

Jag har ett asus, det borde ju vara skillnad mellan tillverkarna om bottenplattan sitter fast.

som jag sa... "mitt moderkort: k8n-e deluxe" om du hade kollat upp det lite snabbt så skulle du fått reda på att det är ett asus kort det med...k8n är den billigare varianten, k8n-e deluxe är den dyrare...

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...