Permalänk

P4Dual-880Pro moderkortet

hej nu gör jag mitt första inlägg på detta forum så jag ber om ursäkt om det redan finns någon liknande tråd som denna, så jag hoppas att ni inte blir allt för sura

men nu till frågan, jag har just fått ett nytt moderkort till min P4 på 3,0 ghz med både AGP 8x och PCI-e 4x på, går detta att få upp hastigheten på PCI-e sloten något, eller kanske snarare behöver man alls försöka att förbättra den om jag ska köpa mig ett x800 kort?

Jag tänkte nämligen, det kan ju vara ganska bra at ha ett moderkort med både AGP och PCI-e på så slipper jag ju att köpa allt nytt på en och samma gång, för just nu har jag bara ett hemst ATI Radeon 9200 se vilket är ett extremt värdelöst grafikkort för AGP. så kommer det att bli en flashalls effekt av något slag om jag köper ett x800 kort och sätter i det PCI-e sloten? men jag är ju inte ens riktigt säker på vad de menar med när de skriver AGP 8x, PCI-e 16x, PCI-e 4x och PCI-e 1x, så det skulle vara lite roligt att få några svar angående om detta är ett bra moderkort, om det är värt att köpa ett x800 grafikkort till det och om det gåt att förbättra PCI-e sloten på något sätt

ps. moderkortet är från ASRock (är det bara ett lågbudget märke eller har de någon kvalite på sina produkter?)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ett äkta PCIe slot och för att vara säker på att grafikkortet man köper fungerar bör man välja ett från listan dom har.

http://www.asrock.com/support/AGI_EXpress/P4Dual-880Pro%20PCI...

4XPCIe 1GB/s duger fint för alla nya grafikkort men är mindre än vad AGP ger 2.13GB/s.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tack så mkt MaLo, nu vet jag lite bättre, men vad ska jag köpa för kort tycker ni då? ett agp eller ett pci-e, det borde väl vara bättre med ett pci-e för framtida bruk antar jag ,men jag är inte helt säker, men det mesta är väll fortfarande bättre än mitt nuvarande ATI Radeon 9200 se skulle jag tro iaf, det har ju inte ens en fläkt!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tagit ett PCIe kort men vad får den kosta?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

det får väl vara runt 2000-2500 kr tror jag

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då är det 6800GS för 1900kr som ger mest för pengarna.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGPCX68GS

Har beställt ett själv.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

ok, det värkar ju inte så dumt, men har du någon aning om hur snabbt det är, jag är lite trött nu nämligen så jag kan ju a missat det, men det skulle vara bra att veta hur snabbt det är iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du se hur bra den presterar mot andra kort och sedan kan man överklocka den mycket bra också.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_051110_point_of...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

det värkade inte så dumt, men måste du fixa en massa ny kylning eller till och med köra en hemma byggs lösning med det hela? undrar även om det är väldigt avancerat att klocka ett grafikkort, jag har aldrig gjort det förut nämligen, sånt skulle ju vara ganska bra att veta innan man köper ett kort som man ska klocka

men en sak är säker, jag skulle inte vilja spela fear på något av de där korten, specielt inte mitt nuvarande ATI Radeon 9200 se eftersom jag har runt 12-20 fps när jag kör WoW, på fear skulle jag säkert ha01 om inte mindre

Permalänk
Hedersmedlem

Oops!!! jag glömde vad du hade som referens där...:D

Man behöver ingen ny kylare då den som sitter på duger mycket bra och klockning är lätt för programmet kör ett test som varnar om det är för högt, det som man kan störa sig på är ljudet med det finns möjlighet att styra fläkten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

ok, låter inte alls så dumt, men vad säger du om detta kort då? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTPCIEX800GT...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den är ganska tyst och kyler bra men presterar inte lika bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

ok, men med prestandan, är det innan du klockar korten eller efter? det är ju även en turbo version så det står ju på deras sida att det ska gå att klcka dem lite mer än vanliga, eller så var det att du fick med ett enkelt programm att göra det i.

Permalänk
Hedersmedlem

6800GS presterar bättre oklockad också men den tysta kylaren är ett plus helt klart och visst kan man klocka den med så det är inget dåligt köp alls den heller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM