Ubuntu Hjälp om Synaptic Package Maneger

Permalänk
Medlem

Ubuntu Hjälp om Synaptic Package Maneger

Hej, har nu startat min linux burk igen .

Och jag kommer inte ihåg hur man installerade ett pragarm t.ex
FireFox 1.5 , eller musik program. Så är det genom Synaptic Package Maneger man installerar t.ex .tar.gz ? eller är det något annat program?.

Kan nån beskriva hur man går till väga för jag fattar inte så mycket , då det är en av mina första gångerna med nått Linux OS.

EDIT: Hur kör man apt-get install *** ?

Over And Out!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Du kan inte installera från source med synaptic, det får du göra med en terminal. Med synaptic kan du bara installera de programmen som finns i Ubuntus repositories.

Man skriver sudo apt-get install paketnamnet helt enkelt
Om du vill söka efter paket kan du skriva sudo aptitude search paketnamn (t.ex. sudo aptitude search xmms)

Du installerar från source genom att först un-tara den (tar xvzf filnamn.tar.gz, eller xvjf för .tar.bz2) och sedan köra configure-filen. (cd filnamn, ./configure).
Sedan installerar du genom att skriva make install efter att ./configure är klar.

Permalänk

Du har ju mer eller mindre besvarat din egen fråga. Du installerar med "apt-get install paketnamn". Ett "sudo" först ger dig root-access.

Alltså: "sudo apt-get install paketnamn".

"sudo apt-get update" och "sudo apt-get upgrade" för att uppdatera ditt system.

Om du laddar ner paket själv som har ändelsen ".tar.gz" går du till väga på ett annat sätt. Då ska du packa upp själv och kompilera.

Packa upp gör man med "sudo tar -xvf paketnamn.tar.gz"

Sedan kompilerar du med:
./config
make
make install

Ett hett tips är att kolla "man-filerna" för ett kommando. "man apt-get" ger dig all info du behöver. Samma med till exempel "man tar".

EDIT: Attans, du hann före mig NemroD=)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

hmm så i Terminal skriver jag "Sudo apt-get install firefox-1.5.tar.gz eller ?

Men när jag gör det så måste jag skriva password och det kmr ingen text när jag skriver ?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Men läs vad dom skriver.

Ifall du vill installera Firefox 1.5:
sudo apt-get update
sudo apt-cache search firefox
sudo apt-get install <vad paketet heter>

Snör firefox-1.5.tar.gz, det är ett source-paket.

Edit: Det "kommer ingen text" föratt ingen ska se hur långt ditt lösenord är.

Permalänk
Medlem

Ok. Nu har jag löst det problemet , men nu såg jag att inte mitt ljudkkort fungerar , och jag vet att det är helt.

nått tips hur man kan lösa det ? Skulle gärna vilja ha ljud för att testa att lyssna på musik i Linux

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Har strul med ljudet på en av mina två ubuntu maskiner. I det fallet skyller jag på för gammal hårdvara och för mycket lathet.

OT:
Akira: Ordet 'snör' som är en förkortning på 'snör(a) bort' i betydelsen 'kasta bort' är ett rätt dialektalt uttryck vilket lätt missförstås. FFS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner
Har strul med ljudet på en av mina två ubuntu maskiner. I det fallet skyller jag på för gammal hårdvara och för mycket lathet.

Hmm.. Men så det finns inget konfigrations program eller dyl för ljudet ? Då jag vet att ljudetfungerade när jag körde windows..

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt "vanliga" Ubuntu på länge, men det finns väl en ljud-konfigurerings-grejj där?

Permalänk
Medlem

[linuxnoob] Har du tex alsa-mixer och dess dep. installerade? minns inte om det kommer som standard i ubuntu, eller om du har nått alternativ. Men testa att skriva alsa och sen "tabba" så ser du om du har alsa, det är om jag inte misstar mig en mjukvarumixer(?) där du kan ändra inställningar som har med ljudet att göra. Kan va värt ett försök iaf.[/linuxnoob]

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot