mitt 6800gt e 82 grader varmt jämt oklockat :(

Permalänk

mitt 6800gt e 82 grader varmt jämt oklockat :(

hej hur kan ja få ner graderna det är ett msi nx6800gt 256 mb

sen när ja hade spela så va det över 100 grader

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har ett likadant grafikkort som du och med originalkylningen så låg jag på ca 75 grader under load. Med Zalman VF700cu som jag kör med nu kommer jag sällan över 70 grader med kortet klockat till 420 MHz på GPU och 1200Mhz på minnet. Jag har AGP för övrigt.

Det låter som att du har dålig kontakt mellan kylfläns och GPU, kanske dåligt med kylpasta. Ta bort flänsen och kontrollera.

Permalänk

Byt fläkt till en Zalman eller liknande

Permalänk
Medlem

jag sitter och testar klocken på mitt 6800 med en zalman.

Ligger på 42c i win med 425/1250. Dock har jag problem med artefakter även vid normal klock

Permalänk
Medlem

Beställ denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313237&cks=PRL ...enkel att montera och funkar bra och går tyst, böt till denna kylare på MSI NX 6800 GT och Gainward 6800 LE

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302909&cks=PRL ... Har en förpackning hemma och den kom till nytta då jag tog bort orginalpastan som jag tvivlar håller samma klass som den i länken.

Så mitt tips är att du ska beställa ovanstående grejjer.

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk

okej men ja har ett shuffle :/ så graffet e typ 2 mm från nättagget och 5 cm från ljudkkortet :/

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unskilleD
okej men ja har ett shuffle :/ så graffet e typ 2 mm från nättagget och 5 cm från ljudkkortet :/

Montera loss kylaren, ta bort den gamla kylpastan med kemiskt ren aceton (eller liknande), lägg på ny kylpasta och sätt på kylaren igen och se om det blir bättre.

Ladda mer XPC-tools (från shuttle's hemsida) och justera fläktarna så att du får bättre ventilation i chassit.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

han ska ju inte behöva köpa ny kylning till kortet när han kör på orginalklock!

Ring butiken eller tillverkaren och fråga.

Ny kylning är ju ett alternativ men de ska inte behövas.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Julmuzt
Hej.

Jag har ett likadant grafikkort som du och med originalkylningen så låg jag på ca 75 grader under load. Med Zalman VF700cu som jag kör med nu kommer jag sällan över 70 grader med kortet klockat till 420 MHz på GPU och 1200Mhz på minnet. Jag har AGP för övrigt.

Det låter som att du har dålig kontakt mellan kylfläns och GPU, kanske dåligt med kylpasta. Ta bort flänsen och kontrollera.

sällan över 70? jag ligger närmare 80 grader när jag spelar! fast då är volten 1.4 och klocken 400/1100

hart ett pny verto 6800 gt 256 mb!

Sille: hur kan du ligga på 42 grader? fattar inte det! jag ligger på 57 grader idle!

(har en zalman kylare på kortet)

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Antingen har du extremt dålig chassiventilation eller så är det fel på kortet. Om inte det först nämnda, returnera kortet. Att byta kylare kanske inte löser problemet, dessutom försvinner garantin vilket är onödigt.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

ja har tagit bort chassit .. alltså tak/väggarna .. men aa ta bort orginal kylarn och sätta dit ny pasta . kostar? svårt?

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk
Medlem

det kostar som en av ovanstående har länkat till, det är inte så dyrt och det är inte så svårt heller. Bara man är försiktig så ska det gå bra

Permalänk

aaa körde nyss 3dmarks o skärmen blev rosa o lila som ett schackbräde .. var 96 grader efter ja hade starta om datorn .. bild kanske kommer

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
sällan över 70? jag ligger närmare 80 grader när jag spelar! fast då är volten 1.4 och klocken 400/1100

hart ett pny verto 6800 gt 256 mb!

Sille: hur kan du ligga på 42 grader? fattar inte det! jag ligger på 57 grader idle!

(har en zalman kylare på kortet)

Även mitt kort är voltmoddat till1,4v. Idle på ~52 grader och som mest ~72 grader om man kör något riktigt krävande. Den lägre tempen med zalmanen jämfört med originalkylaren gör dock inte att kortet går att klocka mera, verkar som att det är något annat som stoppar. Ljudet var den största skillnaden mellan originalkylningen och Zalman vf700.

unskilleD, om du planerar att ta bort kopparmackan på MSI-kortet så är ett hett tips att stoppa kortet i frysen en halvtimme så släpper kylaren mycket lättare. Gjorde det på mitt kort iaf.