det klantigaste ni gjort i linux?

Permalänk

Jag glömde mitt rootlösenord och kan fortfarande inte komma in på den datorn för "Linux-new init=/bin/bash" fungerar inte.

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Avstängd

Det enda roliga här i som inte går att fixa och som beror på klantighet är ju helklart favoriten ifconfig down..

Måste väl själv dra ett strå till stacken... och det stutade med you don't exist go away...

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

usermod -d /mnt/floppy realnick <-- tog ett tag innan jag förstod varför X inte ville starta

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar glömma av root-lösenordet på en virtuellmaskin-installation av openBSD
Har ju använt FAQ:n på openBSD sidan om hur man byter lösenordet i single user mode mer än 1 gång...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

routeF istället för route :S

nu använder jag netstat -r istället.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

för någonvecka sedan var jag vääääldigt trött, skulle ta bort en fil precis innan jag skulle
gå & lägga mig.

rm -rf /-tab-tab-enter

HOPPSAN. hinner avbryta efter att den rensat /boot, /bin, /dev. Skall tilläggas att det var ett i princip helt nytt LFS-system
jaja, jag fick en anledning att testa gentoo(riktigt mysigt)

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

wipe -Rf *
trodde jag var jag, men jag var root. Trodde jag var i /tmp/temp men jag var i /

Ägnade sedan en minut till att fundera på varför ls inte fungerade längre

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort något riktigt dumt nån gång, förutom när jag gjorde en 'chsh -s /usr/local/bin/bash' i OpenBSD. Problemet var att jag inte hade installerat Bash... visst , inga som helst problem... ända tills jag skulle logga in igen. "File doesn't exist: /usr/local/bin/bash" och så dumpades jag tillbaka till login prompten. Hade inte hunnit skapa några andra användare heller...

Allt fixade sig dock mha en bootdiskett

Permalänk
Medlem

haha detta vinner jag! när jag var typ 15 skulle en kille hjälpa mig att få igång diskettstationen.. jag vissta att man skulle mounta den och frågade vad man skulle skriva.. kort sagt........ han fick mig att skriva något i stil med mount dev null....... sen var det inte mycket kvar av den linux installationen..

Permalänk
Inaktiv

Jag har en lab-maskin där jag leker och lär, dumma (men ack så roliga) saker jag gjort är bl a...

...bash-varianten av "Do you feel lucky, punk?":

$ [ $((RANDOM % 6)) -eq 0 ] || rm -rf ~

..."Huston, we have a problem.":

Skrev ett skript som i en oändlig loop skapade nya processer som skyfflade data från /dev/zero > /dev/null. Tangenterna sluta svara, sedan musen sen hände det inte så mycket mer. Meningslöst men jävligt dumt att göra på en maskin som inte är till för just lek. Jag tror inte att de andra (om några) som sitter på samma maskin uppskattar experimentet lika mycket som du...

Jag tar inget som helst ansvar för skada orsakad av att någon får för sig att testa ovanstående exempel. Ni har blivit varnade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koko
En polare skrev rm -rf /* på skoj på min dator för han trodde inte att det va möjligt, tji fick han! (och jag)

/me har "rm -dfvr /"-at forumets nemrod när vi VNCade.
Så går det när man chattar i en terminal som mystiskt fått root-priviligier.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

rm istället för mv/cp/gvim etc. har väl hänt mer gånger än jag vill minnas

oftast utan backup

Permalänk
Medlem

Har stängt av min server (som då var 50 mil bort) via SSH flera gånger. Inte lätt att veta vilken terminal som är lokal och inte (även fast hostname står i prompten).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

rm -rf på en mapp som har nåt annat mountat inuti.

Fan vad det suger när man kommer på det.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Har stängt av min server (som då var 50 mil bort) via SSH flera gånger. Inte lätt att veta vilken terminal som är lokal och inte (även fast hostname står i prompten).

Hehe, det har jag också gjort. Det var dock från Putty i windows på min fars dator. Efter jag hade gjort det tänkte jag bara "Fan vad skämmigt"

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag drog en

# grub setup (hd0,0) istället för (hd0)

Vipps så var Windowspartitionen kaput, inte blev det bättre då jag försökte leta fram en kopia på bootsektorn heller,
lyckades hitta en backup som visade sig vara för en gammal partition.
Efter det så hade jag inte barat pajjat Windowspartitionen utan alla partitioner på disken, yay

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Jag drog en

# grub setup (hd0,0) istället för (hd0)

Vipps så var Windowspartitionen kaput, inte blev det bättre då jag försökte leta fram en kopia på bootsektorn heller,
lyckades hitta en backup som visade sig vara för en gammal partition.
Efter det så hade jag inte barat pajjat Windowspartitionen utan alla partitioner på disken, yay

Gjorde precis samma sak i somras, mindre kul :/

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte lyckats med något riktigt klantigt någon gång tyvärr
Det enda jag har gjort som är jobbigt är att försöka döda X på en klient dator när jag använder synergy.
<ctrl>-<alt>-<delete> går aldrig lär mig aldrig

Visa signatur
Permalänk

Skulle ta backup på min iBook innan den skulle in på service.
rm -r ~/* /Volumes/LaCie/Backup
var kommandot som jag knappade in i terminalen men som tur var såg jag de två bokstäverna som felade när mitt pekfinger var två centimeter ovanför Enter på väg rakt nedåt.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

var väl när man var lite ny på linux o satt på ubuntu (vilket jag iofs gör även idag). Var på lan hos en polare o tänkte dra lite updates o sådant då jag sitter på 56k hemma. Det jobbiga var då att jag hade x antal trasiga paket efter att ha pillat som fan och de behövde ju försvinna först....valde att ta bort dem, drog lite updates o startade senare om datorn....x-servern startade inte längre och det var den tiden med ubuntu

Sedan så skulle man ju såklart testa att köra rescue med en ubuntu-skiva och istället för att det hjälpte så pajjade det istället hela operativet med grub o allt, så kunde inte köra windows heller...blev inget mer lanande då

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Flyttat hela systemet till /var/www/.
Hade inte varit så jobbigt att fixa tillbaka med en livecd men det orkade jag inte så jag installerade om.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag gjorde, skulle bränna en skiva i k3b, men ändrade något i en inställning eller liknande så när jag startade bränningen började DVD:n låta konstigt och efter det går det bara att bränna och läsa DVD-skivor med den, CD-stödet är borta, både i Linux och Windows.

Självklart gick garantin ut några dagar innan också.

Sen har man gjort en del roliga misstag när man flyttat och tagit bort filer också, t.ex. hade jag skrivit ett program som tagit ett par dagar att få ihop, och när jag ska ta bort alla backups (*~) så trycker jag självklart enter innan jag skrivit ut ~. Det var mycket roligt att upptäcka.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Jag tror inte att jag har gjort något riktigt klantigt någon gång faktiskt, men det var nära förra veckan.

$ rm *~

Jag vågar inte ens tänka på vad jag skulle gjort om det där kommandot vore lite annorlunda formulerat

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Lyckades döda servern första dagen på Jullovet. Lite surt, orkade inte åka 10 mil för att starta om fanskapet. Skrivit rm ett antal gånger istället för em/mv/cp. Och säkerligen en massa annat.

Permalänk
Medlem

känns som att man borde få en bekräftelse på om man verkligen vill köra rm-kommandot ibland

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ultima: Det får du (när du kör rm -rf i alla fall) om du kör zsh.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

riktiga blunders:
råkade flytta /bin när jag skulle flytta en home bin :S, livecd..
skulle testa rm och testa hur svårt det var för mig att få tbx en fil och skulle se om den verkligen var borta om jag körde srm, men var nära att köra srm -rf /* . Det hade inte slutat väl :S

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
ultima: Det får du (när du kör rm -rf i alla fall) om du kör zsh.

Det har väl inget med zsh att göra? Låter mer som om du har ett rm="rm -i" alias

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

jag var väldigt trött en kväll och körde

cp /home/nån/liten/fil /dev/sda

sda var min windowspartition....

Emerge -Udv eller vad det heter var jävligt korkat också.... Fast jag gjorde det med flit för att jag skulle få nåt att pilla med, men jag är nog tvungen att installera om ändå... Internet funkar inte, ljud funkar inte, X funkar knappt m.m.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Det har väl inget med zsh att göra? Låter mer som om du har ett rm="rm -i" alias

Nej. -i frågar för varje fil. zsh frågar en gång i början.

Citat:

$ rm -rf *
zsh: sure you want to delete all the files in /home/sunray/temp [yn]?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots