Permalänk
Permalänk
Medlem

Den hade en hel del lull lull, men min bärbara väger mer

Permalänk
Medlem

Släpbar:D

Permalänk
Medlem

Får man med hörselskydd?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är bra att sådana här finns (eller kommer finnas, tänker på SLI-varianten).
3 eller 5 kg spelar väl ingen roll om man flyttar datorn till sommarstugan några gånger per år eller så.
Tycker det går lite mani i vikten på bärbara. Det är inte alla som behöver springa runt med sin dator jämt och ständigt och då gör det inget om den väger 5 kg.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är bra att sådana här finns (eller kommer finnas, tänker på SLI-varianten).
3 eller 5 kg spelar väl ingen roll om man flyttar datorn till sommarstugan några gånger per år eller så.
Tycker det går lite mani i vikten på bärbara. Det är inte alla som behöver springa runt med sin dator jämt och ständigt och då gör det inget om den väger 5 kg.

Ja, fast smärtgränsen går ju ändå runt 3 kilo sålänge man inte ska använda den som vikt vid styrketräning.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

min väger typ 7 kg och jag har inga som helst problem med att lyfta den och springa runt med den.

Känns som dagens ungdomar blir allt svagare och svagare...

Vill man ha en bärbar som ersättning för en stationär så är vikten en liten nackdel i jämförelse med alla andra fördelar.

Permalänk
Medlem

tar mig ungefär 5-10 min att packa ihop min stationära, vill jag ha den till sommarstugan så tar jag med den...bärbar ska vara bärbar, max 3kg. Vill jag bara flytta den till stugan ett par ggr per år så är det billigare med stationär men visst. Detta är ju bara mina högst personliga åsikter, folk får gärna köpa 5-7kg tegelstenar. Kan ju alltid användas som ankare till ekan...

Permalänk
Medlem

Det tar mig max en och en halv minut att få ner datorn och diverse tillbehör i väskan och den är betydligt smidigare att ha med sig än en hel stationär dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det tar mig max en och en halv minut att få ner datorn och diverse tillbehör i väskan och den är betydligt smidigare att ha med sig än en hel stationär dator.

Jag håller med dig till fullo. Även om en bärbar väger 7 kg (syftar på din) så är den betydligt mer kompkat än en stationär inklusive skärm och personligen har jag inga problem med att bära några få kilo på ryggen =P

Permalänk
Medlem

Bärbart är ett ganska svårt ord, för det mesta är ju bärbart. Även stationära datorer, men som jag ser det så är en dator mer bärbar desto lättare den är. Om en "bärbar" dator väger lika mycket som en stationär har allt förlorat sin poäng. Fördelen med just bärbara datorer är ju att dom är lätta så att man med enkla medel kan ta med sig dom överallt.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Det jobbiga är ju sällan vikten utan formatet. Jag har hellre en liten och tung laptop än en jättestor och lätt.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Bärbart är ett ganska svårt ord, för det mesta är ju bärbart. Även stationära datorer, men som jag ser det så är en dator mer bärbar desto lättare den är. Om en "bärbar" dator väger lika mycket som en stationär har allt förlorat sin poäng. Fördelen med just bärbara datorer är ju att dom är lätta så att man med enkla medel kan ta med sig dom överallt.

Så du menar att en stationär dator med skärm mus högtalare och tangentbord väger under 7 kg?

Håller med dig om att vissa bärbara är för tunga men de är fortfarande bärbarare än en stationär. Och oavsett vad man än säger om tunga laptops så är de alltid lättare och smidigare att flytta på än en stationär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så du menar att en stationär dator med skärm mus högtalare och tangentbord väger under 7 kg?

Håller med dig om att vissa bärbara är för tunga men de är fortfarande bärbarare än en stationär. Och oavsett vad man än säger om tunga laptops så är de alltid lättare och smidigare att flytta på än en stationär.

Jag skulle kunna springa med 15 kg laptop på ryggen, skulle jag kunna springa med en burk, skärm och högtalare på 15 kg? NEJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adria
Jag skulle kunna springa med 15 kg laptop på ryggen, skulle jag kunna springa med en burk, skärm och högtalare på 15 kg? NEJ

Exakt!

Folk skryter till höger och vänster om hur mycket de tar i benlyft och bänkpress men när det gäller datorer förvandlas alla till 6-åriga småflickor som inte kan flytta på sin trehjuling, jeezuss...

Permalänk

Min 9400 väger nog närmare 5 kg, den funkar kalas som desktop replacement och för att användas runtom i lägenheten, men jag tror inte att jag skulle vilja släpa på den varje dag t ex om jag gick i skolan eller nåt liknande då man vill ha den med sig jämt. Visst 5 kg är inte så jättetungt, men det skulle nog ändå bli obekvämt att bära på den varje dag, särskilt om man samtidigt skulle ha en massa böcker och dyl med sig. Nej, då skulle jag nog ha valt en mindre/lättare maskin.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikandersson
Min 9400 väger nog närmare 5 kg, den funkar kalas som desktop replacement och för att användas runtom i lägenheten, men jag tror inte att jag skulle vilja släpa på den varje dag t ex om jag gick i skolan eller nåt liknande då man vill ha den med sig jämt. Visst 5 kg är inte så jättetungt, men det skulle nog ändå bli obekvämt att bära på den varje dag, särskilt om man samtidigt skulle ha en massa böcker och dyl med sig. Nej, då skulle jag nog ha valt en mindre/lättare maskin.

Jo jag håller med dig, hade själv också valt en lättare bärbar då, men då hade jag inte sett på den som en ersättare av en stationär (vilket jag gör med min nuvarande).

Det jag säger är att den här hypen om att 5 kg är alltför tungt om man ska flytta på den lite då och då är för löjlig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikandersson
Min 9400 väger nog närmare 5 kg, den funkar kalas som desktop replacement och för att användas runtom i lägenheten, men jag tror inte att jag skulle vilja släpa på den varje dag t ex om jag gick i skolan eller nåt liknande då man vill ha den med sig jämt. Visst 5 kg är inte så jättetungt, men det skulle nog ändå bli obekvämt att bära på den varje dag, särskilt om man samtidigt skulle ha en massa böcker och dyl med sig. Nej, då skulle jag nog ha valt en mindre/lättare maskin.

For the record så börjar 9400 på 3,6 kg (6-cell batteri) och konfigurationen kan ju ge lite mer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jo jag håller med dig, hade själv också valt en lättare bärbar då, men då hade jag inte sett på den som en ersättare av en stationär (vilket jag gör med min nuvarande).

Det jag säger är att den här hypen om att 5 kg är alltför tungt om man ska flytta på den lite då och då är för löjlig.

Det är ju precis det jag säger. Som ersättning för min stationära så är den perfekt, den tar upp mycket mindre plats på skrivbordegt, plus att jag kan flytta med den runt i lägenheten lätt och ta den med mig på resor väldigt lätt. Men skulle jag ha behov av att ha den med mig varje dag så hade jag definitivt valt en mindre och lättare och prioriterat mobilitet framför prestanda och stor skärm.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Läser man igenom det ordentligt så ser man att det är inte den nya datorn som väger 5kg, det är deras nuvarande flaggskepp. Även om det är ganska ointressant då den nya säkerligen kommer väga ännu mer då större dator oftast är samma sak som tyngre.
En rolig sak i det hela är det som står längst ner: "Uppdatering: Datorn som ska gå under namnet Sting 919 har dessvärre plockats bort från Widowpcs hemsida. Anledningen sägs vara en överenskommelse med Nvidia." http://www.widowpc.com/2006/02/sli_laptop.php

Mer läsning: http://www.hardwarezone.com/news/view.php?id=3733&cid=

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Inaktiv

RockDirect har varit före med denna maskin:
http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=127534

Mvh / Z

Permalänk
Medlem

Min Datorn väger väll runt en 3 kg och jag kan säga att om den vägt 5 kg hade de kvittat för det är ändå en himmla skillnad även om man har en shuttle och tft-skärm så blir de ändå mer utrymme som tas.

De här med att springa runt med den en hel dag är verkligen inga problem min skolväska väger väldigt mycket mer.

Om man nu tvunget måste bära runt på en tung laptop så köp en ryggsäck man ser ju folk springa runt med stora campingväskor på upp mot en 20 kg