Permalänk
Medlem

Optisk förvirring

Tjena.

Är lite nybörjare på hela området med ljud, men har endå rätt höga krav. Dålig kombination

Hur som helst har jag precis köpt ett par Logitech Z-5500 högtalare, men är inte helt nöjd med dem måste jag erkänna... e ett ständigt svagt brus i dem som man hör när de är påslagna men utan något ljud som spelar. Väldigt svagt, men då min dator är nästintill helt tyst (BBB modemet låter högre och det har inte ens några fläktar afaik) så är det detta bruset/suset/surret det enda missljudet som hörs, vilket är ruggit irriterande. Förklaringen jag lyckats luska fram, genom o söka lite här på forumet, verkar vara att detta beror på att jag kör med de kablar som hängde med högtalarna (3st, svart gul och vit tror jag) och att dessa leder ström ifrån datorn till högtalarna.

Lösningen på detta ska visst vara att byta till optiska kablar, said and done så får det väl bli så då. Men jag är helt grön på detta området så jag e rätt kraftigt förvirrad.

Sladdarna verkar ju se helt annorlunda ut än där de ska kopplas in, asså sladden ser ut som detta:
http://www.komplett.no/mlf/produkt/bilder/cds/I182263.jpg
Medans där man ska koppla in den i Z-5500 (och även på det X-Fi Fatal1ty kort som e på gång) ser helt annorlunda ut, nämnligen såhär:
http://www.rbmods.com/Bilder/Articles/Creative/X_fi_fatal1ty/...

Dum som man är så sprang man och köpte en optisk kabel tillsammans med lite andra saker för o spara frakt, innan man kollat upp det lite.
Köpte http://www.webhallen.com/prod.php?id=53223 . Är ganska klart att den sladden inte passar in i någon kontakt på baksidan av Z-5500 kontrollen, så gissar på att jag missat nått rejält någonstanns.

Så vad jag ber om nu är lite hjälp att klara upp det här trasslet, för jag känner mig verkligen helt vilse för stunden hehe. Vad ska jag göra nu för att det blir rätt? Väntar med att beställa X-Fi kortet tills det här trasslet är löst :/

Tack på förhand,
Grizz

Permalänk

Har du testat att ta bort dom små plastfyrkanterna som sitter för hålen som heter "in-optical-out"? Man ska ta bort dom innan man kan trycka i kabeln.

// Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders Anders
Har du testat att ta bort dom små plastfyrkanterna som sitter för hålen som heter "in-optical-out"? Man ska ta bort dom innan man kan trycka i kabeln.

// Anders

Precis, de 2 utbuktande fyrkanterna är bara skydd för optiken.

Men jag skulle klart föreslå att du kör med coax istället då det ger överlägset bättre ljuden än vad optiken gör.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Men jag skulle klart föreslå att du kör med coax istället då det ger överlägset bättre ljuden än vad optiken gör.

Jag skulle gärna vilja se vilka belägg du har för detta.

Det borde inte vara någon större skillnad mellan optisk och elektrisk överföring om inget är trasigt. Däremot kan det vara att föredra optisk överföring så att apparaterna isoleras elektriskt så att man slipper jordslingor som orsakar brumm.

Permalänk
Medlem

Jag får inte något brus med mina Z-5500, så det kanske har med någon inställning i ljudkortet!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Måste bara lägga mig i lite

Så om man ska ha digitalt ljud till sina högtalare från sitt X-Fi ljudkort så måste man koppla in dem på framsidan? Det är ju korkat, har sett billiga trust ljudkort med båda coax och optisk ut på baksidan. Rätt klumpigt av Creative att ha dem på framsidan, palla ha en sladd hängandes där.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Måste bara lägga mig i lite

Så om man ska ha digitalt ljud till sina högtalare från sitt X-Fi ljudkort så måste man koppla in dem på framsidan? Det är ju korkat, har sett billiga trust ljudkort med båda coax och optisk ut på baksidan. Rätt klumpigt av Creative att ha dem på framsidan, palla ha en sladd hängandes där.

X-fi har elektrisk digitalutgång på direkt på ljudkortet, eller så kam man köpa till en digital I/O adapter för att få optisk/coax in/utgångar från den utgången.
http://uk.europe.creative.com/shop/product.asp?category=14&su...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
X-fi har elektrisk digitalutgång på direkt på ljudkortet, eller så kam man köpa till en digital I/O adapter för att få optisk/coax in/utgångar från den utgången.
http://uk.europe.creative.com/shop/product.asp?category=14&su...

Så om jag skulle köpa en sån där grej till mitt Audigy SE så skulle jag kunna koppla in ett Z-5500 digitalt?

Elektriska digitalutgångar direkt på kortet? Kan man plocka ut digitala signaler direkt ut 3.5mm jacken på baksidan då?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja (på båda frågorna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du testat att ta bort dom små plastfyrkanterna som sitter för hålen som heter "in-optical-out"? Man ska ta bort dom innan man kan trycka i kabeln.

*känner sig dum* Jo då, verkar som det visst går o plocka bort "skyddet" lol... sa ju att jag va helt grön på detta!

Ang puckade Creative så kan man bara hålla med, vem f*n vill ha massa sladdar på framsidan, e väl illa nog o ha dom där bak? Men tyvärr har man inte mycket annat val verkar det som hehe

Tack för hjälpen, känns mycket mindre trassligt helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Kör du med det integrerade ljudkortet nu? isf har du svaret där... och inte i kablarna.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Kör du med det integrerade ljudkortet nu? isf har du svaret där... och inte i kablarna.

Det stämmer nog. Integrerade ljudkort brukar alstra både det ena och det andra ljudet

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Att det brusar i dina högtalare beror troligtvis på jordslinga om du ens har jordat uttag. Prova köra datorn och högtalarna på två separata eluttag. Testa och byta på olika sätt.

Det verkar som om du försöker koppla en optisk kabel direkt till högtalarna och det går naturligtvis inte. En optisk kabel kopplar man från ljudkortet till en förstärkar/reciever som sedan driver högtalarna.