Permalänk

Vilket håll ska jag lägga fläkten??

Hejsan! Så här ser min dator ut inne i. Det är processorn och sen en fläns och sen en luftkanal med en fläkt som går ut där bak.

Jag hade tänkt att köpa mig en 120mm fläkt och lägga ovanpå flänsen. Vilket håll ska den blåsa åt? På flänsen eller ska den blåsa bort luften från flänsen??

Ni får ursäkta kvaliteten på bilden som är tagen emd min mobilkamera som är sönder

Tacksam för svar!

/Dexter

Edit: Har ändrat storleken på bilden, samt lagt till lite info. Hoppas det blir klarare nu.

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

vart du tvungen o ta bilden så jäkla nära att man inte ser ett skit? o sen förminska bilden en aning http://vet.hut.nu/?id=18
för övrigt så har jag ingen aning om vart du menar ser ju inget på bilden .. lite kabel, lite nätagg o lite moderkort:P thats it... så se min länk ovan och gör som den säger

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

Hej igen!

Som du ser har jag editerat mitt första inlägg så kom gärna med tips råd nu gott folk

/Dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Haha din bild ser ut som en sån där tävling dom har i tidningen ibland, där dom zoomar in på typ en telefon asnära så får folk ringa in och gissa vad det föreställer....

Permalänk
Medlem

Re: Vilket håll ska jag lägga fläkten??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlondeDexter
Hejsan! Så här ser min dator ut inne i. Det är processorn och sen en fläns och sen en luftkanal med en fläkt som går ut där bak.

Jag hade tänkt att köpa mig en 120mm fläkt och lägga ovanpå flänsen. Vilket håll ska den blåsa åt? På flänsen eller ska den blåsa bort luften från flänsen??

Ni får ursäkta kvaliteten på bilden som är tagen emd min mobilkamera som är sönder

Tacksam för svar!

/Dexter

Edit: Har ändrat storleken på bilden, samt lagt till lite info. Hoppas det blir klarare nu.

Tja, om processorfläkten suger ut genom kanalen så borde din nya fläkt skulla blåsa på flänsen och vice verca, för att fläktarna inte ska motarbeta varandra.

Dock kommer du få ett j-kla oväsen från din nya 120mm fläkt eftersom nätaggregatet sitter ivägen för att den ska kunna ta in ordentligt med luft.

Personligen skulle jag inte satt någon fläkt där överhuvudtaget eftersom det inte kommer göra någon direkt skillnad.

/Hertigen

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk

Hej igen!

Ok så ingen fläkt där anser du. Nehe, då får jag försöka komma på någon annan lösning helt enkelt.

Tack för din åsikt

/Dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk

Du har en fujitsu siemens.
Plocka bort plastkåpan. Det går skitlätt. Den suger luften från baksidan precis under där nätagget blåser ut luften.
Det bästa är att sätta en 80mm där plastkåpan sitter och låta den blåsa ut.
Förhoppningsvis gör det att mer luft sugs in från ventilationshålen.

Sitter en 120mm fläkt precis ovanför flänsen i nätagget som suger från datorn och blåser ut på baksidan så att sätta en fläkt däremellan är bara dumt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tja igen!

Hur fick du bort plastkåpan? Jag vill kunna ta bort den utan att förstöra den (vill ju kunna sätta dit den igen).

För när jag lirar WoW eller BF2 så går processorn upp i 85 grader ibland men brukar ligga strax under 80 vid load. Och grafikkortet ska vi inte tala om. Det går upp i 95 grader vid load. Körde Ati-tool och fick upp det i 98 grader. Då la jag av. Men ny fläkt (Zalman VF700-Cu) är beställd och kommer snart sättas på för att lösa det problemet.

Tacksam för svar

/Dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk

Den sitter med två hakar som du lyfter på sen trycker du plastkåpan neråt och bakåt. Tittar du på det från olika vinklar så förstår du hur man ska göra.
Den är inte fastlimmad så att säga

Ett hett tips är att rengöra datorn och se till att alla kylflänsar är fria från damm. Sänkte själv min idle temp på GPUn med 15 grader ungefär.

Står systemet varmt i övrigt?

Förresten, vad använder du för program för att se CPU-tempen?
De program jag testat har visat en rätt låst siffra på 68grader. Oavsett om jag precis spelat eller om datorn precis startat upp.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tja igen!

Tack för tipset med plastkåpan. Jag använder Evest Hoem edition. Tror att det finns i sweclockers filarkiv.

Jag ska lätt dammsuga lite försiktigt och se om det hjälper...

Tack för all hjälp

/Dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekomendera dig att blåsa ut burken med tryckluft alternativt ta ur alla delarna innan du damsuger, kretsarna mår inte så bra av all den statiska elektriciteten som damsugaren genererar....

Permalänk

Det gäller att vara väldigt försiktig. Finns en del tillbehör att använda för att minska risken för statisk urladdning.

Att delarna är ur hjälper ju inte mot överladdning.
Dessutom ska datorn vara utdragen ur kontakten.

Att suga precis ovanför flänsen på cpun och vid flänsen på grafikkortet kan göra att man får bättre flöde.
Likadant att suga i fronten för att rengöra kanalerna till den främre fläkten.

Tryckluft är väldigt bra men riskerar att blåsa in dammet hårdare i t.ex. grafikkortsflänsen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det gäller att vara väldigt försiktig. Finns en del tillbehör att använda för att minska risken för statisk urladdning.

Att delarna är ur hjälper ju inte mot överladdning.
Dessutom ska datorn vara utdragen ur kontakten.

Att suga precis ovanför flänsen på cpun och vid flänsen på grafikkortet kan göra att man får bättre flöde.
Likadant att suga i fronten för att rengöra kanalerna till den främre fläkten.

Tryckluft är väldigt bra men riskerar att blåsa in dammet hårdare i t.ex. grafikkortsflänsen.

Nej självklart spelar det ju ingen roll om delarna är ur om han tänkt damsuga på kretsarna osv. men jag trodde han menade att han skulle damsuga inne i lådan. Rekomenderar ICKE damsugning av datorn.

Permalänk

På rätt sätt är risken inte jättestor även om den är markant höjd.
Tror det skulle behövas en guide här på swec i hur man på säkrast sätt rengör datorn.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if