Permalänk

Omöjligt att clocka Dell?

Hej!

Nu gör jag ett sista försök med min jävla Dell-dator.

Min dator skulle kunna vara mycket kapabel till att clocka, eftersom jag precis köpt ny kylning till både CPUn o graffet.

Grafikkortet har jag faktiskt lyckats clocka genom att flasha om BIOS (mycekt imponerad att det gick med dell)

Men nu till det viktiga, nämligen CPUn. Jag har en P4 3.2 socket 478 på mitt intel moderkort. Jag har även kollat upp min PLL som är "ICS 952601EF". Har jag laddat hem Clockgen och andra liknande program men det närmaste PLL numret jag hittat är "ICS 952601" (utan EF), men såklart gick det inte att clocka på det numret.

Nu ger jag alla sweclockare en utmaning att komma fram med en teori/lösning om hur jag skulle kunna clocka min sketna Dell Dimention 8300.

(I och med att det är en Dell så kan jag inte göra ett piss från BIOS)
MVH Gustav

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk

du kan inte köpa ett nytt moderkort till den. lär blir svårt att överclocka så...

här har du om du vill:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302142

Permalänk

Men då måste jag också köpa nytt chassie , dell har såklart gjort sina egna anslutnigar och kopplingar såklart. Då slutar dett a kalas över 1000-lappen ju

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk
Medlem

Men kan du inte Byta BIOS då??
Borde väl gå??

Eller har jag fel?

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 4.5Ghz. GPU: Asus GTX 1070. RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz. Kylare: Noctua NH-D14. PSU: Corsair VS 650W.

Permalänk

Jag vet verkligen inte, har försökt med allt. Jag har iof uppdaterat till nyare BIOS via dells hemsida, men det ändrade inget. Kan i princip bara ställa in BOOT och klocka

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk

Jag har också Dell och de har verkligen gjort något skumt med datorn för trots otaliga formateringar (utan deras medföljade Windowsskiva) så får Sandra 2005 fram datorn tag.

Jag vill också överklocka min. Jag ser ju att många här överklockar flera hundra MHz. Med Scythe Ninja (om den får plats) så lär man kunna kyla, men fråga än vad det söta moderkortet protesterar mot. Och att köpa nytt moderkort när man har RDRAM-minne är ju inte så enkelt.

Dell är så korkade att de blockar så där. Ju mer spärrar de har, desto mer kommer folk försöka komma runt dem och det kan inte sluta i annat än katastrof.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Precis, och jag har knappt lust att spendera ca 1k på nytt moderkort och chassie. Jävla DELL, dra åt skogen!

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk

Har du SDRAM eller RDRAM?

EDIT: Jag ska aldrig köpa Dell. Denna var en leasingdator och tiden har gått ut. Därför skulle det vara rätt grymt att byta kylning och sen brassa på en klockning på 500 MHz. Det bör gå vad man läst. Man köper Scythe Ninja och en bra 120 mm fläkt. Sen ska det nog inte vara några problem.

Då kan min dator hålla lite längre till.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Men då måste du köpa nytt moderkort eller? + nytt chassi, för vad jag sett passar inte "vanliga" moderkort i dells polska chassi. (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk

Jag vågar inte svara på om du måste det, men det skulle inte förvåna mig.

Jag skulle sätta in ett par PC66 minnen i en HP P2 400 MHz och då stannade den vid BIOS och protesterade att processorn var tvungen att ha PC100. Det låter ju helt sjukt. Det är säkert någon spärr på moderkortet.

Och jag har köpt PC700 (710 MHz) minne till mina PC800 som sitter i min Dell och jag undrar verkligen om det kommer passa. Det är säkert någon idiotisk spärr. I bästa fall kan jag överklocka eller klocka ner de andra. Jag är orolig för det.

Mitt moderkort byttes ut att en supportkille. Det var avtal så de kom nästa dag. I alla fall hade han stora problem att få loss kortet. Jag trodde knappt att han skulle få loss det över huvud taget så de har säkert något knasig och speciell fästanordning så inget annat ska passa. Det räcker att skruvarna sitter placerat skumt så är det kört.

Kan du inte ringa supporten imorgon och fråga om överklockning? Jag gör det med.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Alltså klart man förstår att ni vill klocka, men i grund och botten är Dell märkesdator och märkesdatorer är inte precis nånting man brukar ge sig på att klocka. Sen har MrRunaway lite fel där om att Dell är korkade bara för att de har konfigurerat ett eget bios med bara nödvändiga inställningar för vanliga hemmanvändare. Men men visst innanför skalet är de en dator och de är igentligen klart att man ska kunna fippla lite. Flasha märkesburk är däremot något som ja inte hunnit testa. Hade varit intressant att se att de funkade. Annars ska de juh funka att ha en installd profile i nåt program som laddas direkt när man kommit in i sitt OS.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Men problemet är att inget hemladdat FSB-program hittar eller stödjer min PLL (ICS 952601EF)

Coolerfreak: Jag har faktiskt lyckats flasha mitt grafikkort som sagt!

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk
Medlem

Grafikkort funkar...

Moderkort har jag hört att kan funka på vissa märkesdatorer som har "vanliga" moderkort och har då flashat om till ett "vanligt" bios, men aldrig hört det på Dell, tror detta var på HP.

"Jag skulle sätta in ett par PC66 minnen i en HP P2 400 MHz och då stannade den vid BIOS och protesterade att processorn var tvungen att ha PC100. Det låter ju helt sjukt. Det är säkert någon spärr på moderkortet."

HAHA, kan ju bero på att du är helt ute och cyklar. CPUn har 100mhz buss och vill därför ha pc100 minnen. Inget konstigt med det? Skyll inte all okunskap på Dell.

Till trådskaparen:
Du kan inte klocka en dator bara för att du köpt ny kylning. Ett tips är att läsa FAQerna som finns för en anledning. Att läsas för att lära sig.

Permalänk

Ingen som vet någon hemsida man kan få tag på nya bios till dell då, detta är precis vad jag behöver!!!

FLASHA SKITEN

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk
Medlem

Snälla gör något själv!

Vet du ens vad Google är?

Eller ska jag komma hem till dig och flasha kortet. FInns stavning på "Dimention" också.

Som jag sa tidigare tror jag INTE det går att flasha några dell mobos.

Permalänk

Vad tror du jag har gjort de senaste dagarna???

Men någon här kanske "råkat" hitta rätt på google med en gång. Det finns många här som är bättre på datorer än mig och kanske skulle kunna hjälpa mig men tydligen inte.

Hittar bara flash till grafikkorten, blääää.

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zollax
Men kan du inte Byta BIOS då??
Borde väl gå??

går inte att klocka märkesdatorer iaf inte dell

jag har klockat min andra dator Fujitsu siemens med ett asus mobo i beställd igenom jobbet

Eller har jag fel?

Jävlar vad har du för super datorn i sing då ? den som du kommer ha om 5 år ?

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

om någon här hade haft en lösning på ditt problem (vilket jag tvivlar starkt på) så tror jag endå inte dom velat hjälpa dig.. Du vet, det lönar sig att vara trevlig

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Jag beklagar. Dell går inte att överklocka. Jag pratade med supporten precis och killen blev märkbart irriterad och besvärad av min fråga om det finns blockering för att överklocka. Han sa att det finns i alla märkesdatorer.

EDIT: De går att överklocka, men då måste man hitta modiferat BIOS som är hemsnickrat och det är kanske lite risky, men med grundsetupen så går det inte att överklocka.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Majkey, vad har du för kylning till din professor?

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att man inte behöver flasha om något för att klocka sitt grafikkort på en märkesdator. Jag kör själv en Dell Xps gen4, och klocka går utmärkt genom powerstrip.

Det tråkiga är dock som redan nämnts problemet med övrig överklockning. Jag har en P4 Extreeme edition på 3,73Ghz i min låda, och suktar efter att få ge mig på den.
Lösningen finns ju genom att beställa ett nytt moderkort, precis som jag gjorde igår...

Visa signatur

The truth is yet to be discovered

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackish
Lösningen finns ju genom att beställa ett nytt moderkort, precis som jag gjorde igår...

Du beställde en låda då med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

>Du beställde en låda då med?

Oftast behövs inte en ny låda. Moderkortet brukar följa ATX standard när det gäller fästen etc.

Det är vanligtvis själva frontpanelen med strömbrytare etc som har specialkablage. Det är dock enkelt att ersätta strömbrytaren med något annat. Fattigmansvarianten är att ta en skruvmejsel på de två power on stiften så startar den igång.

Mer dumt med dell är att de mellan 1997-2002 på vissa modeller hade ATX nätdel där stiften inte följde ATX standard. Inte ovanligt att folk bytte moderkort och allt som händer var poff, så var det nya fina moderkortet rökt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindvall89
Men problemet är att inget hemladdat FSB-program hittar eller stödjer min PLL (ICS 952601EF)

Coolerfreak: Jag har faktiskt lyckats flasha mitt grafikkort som sagt!

Mmm! Ja kunde har varit lite tydligare där för ja mena igentligen processorn. Men men grattis till flashningen av grafikkortet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
>Du beställde en låda då med?

Oftast behövs inte en ny låda. Moderkortet brukar följa ATX standard när det gäller fästen etc.

Det är vanligtvis själva frontpanelen med strömbrytare etc som har specialkablage. Det är dock enkelt att ersätta strömbrytaren med något annat. Fattigmansvarianten är att ta en skruvmejsel på de två power on stiften så startar den igång.

Mer dumt med dell är att de mellan 1997-2002 på vissa modeller hade ATX nätdel där stiften inte följde ATX standard. Inte ovanligt att folk bytte moderkort och allt som händer var poff, så var det nya fina moderkortet rökt.

Nu följer DELLS moderkort inte ATX standarden när det gäller fästena......

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

för de första kan man "löda bort" en sak på moderkortet som spärrar cpu clockning... och för de andra så har dells nya burkar BTX moderkort och chassin:D

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Re: Omöjligt att clocka Dell?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindvall89
.....

Grafikkortet har jag faktiskt lyckats clocka genom att flasha om BIOS (mycekt imponerad att det gick med dell)

....

Haha varför flasha om grafikkortet när det går att klocka direkt, även på en märkesdator?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om man vill köra Linux? Om man vill ha så lite skumma program igång som möjligt? Om man vill ändra spänningarna på kortet för att nå _ännu_ högre klock(går inte med mjukvara). Finns säkert fler skäl.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om man vill köra Linux? Om man vill ha så lite skumma program igång som möjligt? Om man vill ändra spänningarna på kortet för att nå _ännu_ högre klock(går inte med mjukvara). Finns säkert fler skäl.

Jag förstod det som att han flashat och sedan klockat genom program. Att han hade gjort så för att det var låst. Han skriver ju "mycekt imponerad att det gick med dell", vad jag vet så går _ALLA_ dell att klocka med ati tool/powerstrip eller andra program.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
för de första kan man "löda bort" en sak på moderkortet som spärrar cpu clockning... och för de andra så har dells nya burkar BTX moderkort och chassin:D

För det första så kan man inte löda bort någon typ av hårdvaruspärr mot klockning på en DELL dator för det är så enkelt att PLL-chippet tillåter ingen ändring via mjukvara samt att överklockningsmöjligheter finns inte implementerat i bios ... för det andra handlar tråden om s478 & mig veterligen finns det inga s478 BTX moderkort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless