Kbps ändras konstant i Winamp, vad betyder detta?

Permalänk
Medlem

Kbps ändras konstant i Winamp, vad betyder detta?

Vad betyder det när kbps ändras konstant (mer än en gång/sek) i winamp. Detta gäller majoriteten av låtarna jag har på min dator.

Vad betyder detta, och vad innebär det i praktiken (jag har förut haft problem med att tempot ändras i låtar där kbps ändras, men det har jag inte "kännt av" på sistone)?

Ligger felet på min setup (hårdvara eller mjukvara) eller är det mp3-filerna det är fel på?

Permalänk
Hedersmedlem

Mp3orna är kodade i VBR - variabel bitrate. Detta är helt normalt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

VBR = Variable Bit Rate. Något låten är komprimerat med för att få bättre ljud där det behövs samt liknande storlek som en låt med konstant bitrate.

Tror det är något sådant. Så det är inget fel på någon av dina komponenter eller MP3or.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

gammla program kan uppfatta vbr som vanliga och spelar därför upp låten i olika hastigheter... tror jag iaf... något sådant hände för mig för ett bra tag sedan

Permalänk
Medlem

Haha, första gången jag upptäckte detta trodde jag att min mp3-spelare var trasig.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill kan du ändra så att winamp visar en genomsnittlig bitrate för hela låten istället, plugins->input->nullsoft mpeg audio decoder->decoder->show average..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Detta är helt normalt och det används i alla dagens videokomprimering te.x Anledningen är att bitraten ska bli lite lägre där det inte "gör så mycket" te.x där bilden är helt svart eller det inte är någon rörelse. Då kan man sänka bitraten på just det stället och sedan få högre bitrate där det gör mer nytta

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm