Permalänk
Medlem

Wlan på linux

Tjena IGEN.

Har en bärbar dator där jag har installerat Fedora 5. Laptopen har inbyggt wlan som måste använda, finns det något sätt att få igång det eller måste jag köra windows?

Läste något om ndiswrapper. Men fattade 0,01.

Är ny på linux.

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara komma och konstatera att ditt WLAN-kort inte fungerar utan att berätta vad det är för något du har, eller varför inte ndiswrapper fungera.

Permalänk
Medlem

fel av dig.

Jag har inte testat och jag vet inte om det fungerar. Jag _UNDRAR_.

Permalänk
Medlem

Jag har ett pci-kort som jag inte får att funka i Windows, vad är felet och kan du hjälpa? Nej det kan du inte eftersom du inte har en aning om vad det är för kort det handlar om, detsamma gäller ditt Wlan. Chansen för att någon ska kunna hjälpa dig baserat på dina uppgifter om hårdvaran är mindre än chansen för att en meteorit ska dimpa ner i huvudet på dig.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Eftersom ingeting i stortsett fungerar till linux enligt min åsikt, så du nisselasse, jag undrar om det borde fungera, om det är plug'n'play som i windows eller om man måste tjaffsa sig egenom med massa program och liknande?

Om ni inte har något vettugt att säga eller inget svar precis som "ickx" så behöver ni inte skriva ngt. tack.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att ge ett vettigt svar!

Mitt Wlan funkar bättre i Linux än under Windows, klart stabilare. En del andra fungerar hjälpligt under Linux men är ostabila och andra fungerar inte alls. Det beror helt på vad det är för hårdvara och eftersom du inte sagt något som din hårdvara är det omöjligt att svara på frågan.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

Kör du Windows. Bäst så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k2
Eftersom ingeting i stortsett fungerar till linux enligt min åsikt, så du nisselasse, jag undrar om det borde fungera, om det är plug'n'play som i windows eller om man måste tjaffsa sig egenom med massa program och liknande?

Det beror på vad det är för nätverkskort. Bärbara med Centrino-teknologi fungerar bra, medan det för vissa andra chips bara finns Windowsdrivrutiner som då måste köras med ndiswrapper.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Båda mina nätverkskort funkar bra (Intel 2200ABG och Orinoco Gold)

Permalänk
Medlem

Re: Wlan på linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k2
Tjena IGEN.

Har en bärbar dator där jag har installerat Fedora 5. Laptopen har inbyggt wlan som måste använda, finns det något sätt att få igång det eller måste jag köra windows?

Läste något om ndiswrapper. Men fattade 0,01.

Är ny på linux.

Men ndiswrapper så kan man använda windows drivare i linux till sitt wlankort. Finns inge drivare till linux för mitt kort så jag kör osså med ndiswrapper och de funkar klockrent.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Wlan på linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Men ndiswrapper så kan man använda windows drivare i linux till sitt wlankort. Finns inge drivare till linux för mitt kort så jag kör osså med ndiswrapper och de funkar klockrent.

Finns det någon vettig installation guide till det? helst på svenska, eller skulle du kunna skriva en. Är tok ny på linux, började här om dagen liksom, fattar knappt hur man installerar ett program. Använder mig av Fedora 5.

Till andra alla så i min bärbara har jag inbyggt wlan och inbyggt nätverkskort, men under installationen så hittade den bara nätverkskortet och inte det inbygga wlanet :/.

Men iaf, får väll fixa fram det på något sätt, därför jag undrade, om det fanns någon sida med massa drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Wlan på linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k2
Finns det någon vettig installation guide till det? helst på svenska, eller skulle du kunna skriva en. Är tok ny på linux, började här om dagen liksom, fattar knappt hur man installerar ett program. Använder mig av Fedora 5.

Till andra alla så i min bärbara har jag inbyggt wlan och inbyggt nätverkskort, men under installationen så hittade den bara nätverkskortet och inte det inbygga wlanet :/.

Men iaf, får väll fixa fram det på något sätt, därför jag undrade, om det fanns någon sida med massa drivrutiner osv.

Har du prövat Fedora/Redhats nätverksprogram?
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/custom-...
När kortet är konfigurerat ska du kunna välja det nätverk du vill ansluta till i Gnome-raden uppe till höger.

EDIT: Kolla också i programmet "Hardware Browser" om kärnan hittar nätverkskortet. Där borde du också se vilket chip det är.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Wlan på linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Har du prövat Fedora/Redhats nätverksprogram?
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/custom-...
När kortet är konfigurerat ska du kunna välja det nätverk du vill ansluta till i Gnome-raden uppe till höger.

ah, tack så mycket.

Men om man nu gör "Establishing a Wireless Connection" måste den ha hittat det inbygga wlanskortet då?

Är närmligen inte hemma atm.

Permalänk
Medlem

Som folk redan frågat, vad har du för wlan-kort? Ifall den inte automatiskt hittar kortet, så är det i princip ett måste att veta vilket det är för att ha en chans att få igång det. Om det är för krångligt att hitta rätt på kan säkert nån hjälpa till om du bara säger vilken datormodell det är.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Det är en compaq nx6110 från hp, vetifasiken vad det är för inbyggt wlan kort :/

Ah, hittade, var tvungen att gå in i windows och leta lite.

broadcom 802.11b/g WLAN

Permalänk
Medlem

Du har med största sannolikhet ett Broadcom BCM4318 ("AirForce One 54g"). Då ska man ha bcm43xx-drivern, eller köra med ndiswrapper (de flesta verkar välja det senare).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k2
broadcom 802.11b/g WLAN

Se där, Det tog 15 inlägg innan du förstod att vi va nyfikna på vad det är för kort du hade.

Broadcom korten fungerar bra med ndiswrapper, av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.i386.rpm funkade inte, går det bra med ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.src.rpm ?

Blir så här:

[root@localhost ~]# yum install ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.i386.rpm
Setting up Install Process
Setting up repositories
core [1/4]
extras [2/4]
updates [3/4]
freshrpms [4/4]
Reading repository metadata in from local files
Parsing package install arguments
Examining ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.i386.rpm: ndiswrapper-1.2 - 1.2-3.rhfc5.at.i386
Marking ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.i386.rpm to be installed
Resolving Dependencies
--> Populating transaction set with selected packages. Please wait.
---> Package ndiswrapper-1.2.i386 0:1.2-3.rhfc5.at set to be updated
--> Running transaction check
--> Processing Dependency: ndiswrapper-1.2-kmdl-1.2-3.rhfc5.at for package: ndiswrapper-1.2
--> Finished Dependency Resolution
Error: Missing Dependency: ndiswrapper-1.2-kmdl-1.2-3.rhfc5.at is needed by package ndiswrapper-1.2
[root@localhost ~]#

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k2
ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.i386.rpm funkade inte, går det bra med ndiswrapper-1.2-1.2-3.rhfc5.at.src.rpm ?

Error: Missing Dependency: ndiswrapper-1.2-kmdl-1.2-3.rhfc5.at is needed by package ndiswrapper-1.2
[root@localhost ~]#

nej det går inte med src.rpm.
men längst ner står vad som saknas.
ndiswrapper-1.2-kmdl-1.2-3.rhfc5.at.i386.rpm <- sök efter den filen på nätet och lägg den i samma katalog som den andra, eller installera den först... om den saknar fler paket förstår du säkert hur du kan lösa det..
alternativt kan du istället försöka hitta repositories till yum som har ndiswrapper.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med "yum install ndiswrapper", så tar den den version som finns i repositoryt (ifall exakt den version du anger inte finns där)?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Räcker det inte med...

Tänkte att han hade laddat ner det. Det funkar.. om reposarna är inställda. (antar jag)