Permalänk
Medlem

JM-hus med RJ45-uttag(?)

Hej

Har precis flyttat in i en nybyggd JM-lägenhet. Bredvid mitt uttag för internet (kabel) så finns där ett RJ45-uttag. JM säger att dessa uttag är avsedda för telefoni. Jag undrar då om det går att få internet (fiber) via dessa. JM har också nämnt fiber i bostadspärmen.

Jag citerar: "Ett el-rör VP-20 ligger från alternativ fasadmätarskåp eller kopplingslåda i trappan fram till teleplint i elcentralen. Från elcentralen finns sedan ett rörsystem VP-20 fram till respektive teleuttag (stjärnnät) vilket möjliggör installation av ett internt datanätverk i bostaden. I tillvalsskedet är det möjligt att bestämma de olika uttagens placering. Förberedelser är även gjorda för uppkoppling till Internet med hjälp av FIBER (äkta bredband).

Här är en bild på uttaget:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/ny321.JPG

Någon som kan mycket om sådana här nymodigheter får gärna svara

Permalänk
Medlem

säker på att de är en RJ45a och inte en RJ11 som brukar användas för telefoni?
Annars så gissar jag på att de kana vara så att de är TP-kabel draget i fastigheten men att det kanske inte är kopplat någonstans. Att de bara dragit de i förberedande syfte sammtidigt som de fixat nått annat och sen har de inte kommit längre. Hade du kunnat få internet via fiber idag så hade nog JM upplyst dig om det, men vem vet.

Annars kan du ju fråga grannarna om de vet något.

Permalänk
Medlem

De där är ett RJ11, med andra ord ett telefonuttag...

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som något RJ45, du kan ju testa en nätverkskabel..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Re: JM-hus med RJ45-uttag(?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divv
Hej

Har precis flyttat in i en nybyggd JM-lägenhet. Bredvid mitt uttag för internet (kabel) så finns där ett RJ45-uttag. JM säger att dessa uttag är avsedda för telefoni. Jag undrar då om det går att få internet (fiber) via dessa. JM har också nämnt fiber i bostadspärmen.

Jag citerar: "Ett el-rör VP-20 ligger från alternativ fasadmätarskåp eller kopplingslåda i trappan fram till teleplint i elcentralen. Från elcentralen finns sedan ett rörsystem VP-20 fram till respektive teleuttag (stjärnnät) vilket möjliggör installation av ett internt datanätverk i bostaden. I tillvalsskedet är det möjligt att bestämma de olika uttagens placering. Förberedelser är även gjorda för uppkoppling till Internet med hjälp av FIBER (äkta bredband).

Här är en bild på uttaget:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/ny321.JPG

Någon som kan mycket om sådana här nymodigheter får gärna svara

JM brukar instalera RJ45utag till telefoni

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Det var ju väldigt märkligt då standarden för telefoni är RJ11, du lär inte hitta någon telefon med RJ45....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Det var ju väldigt märkligt då standarden för telefoni är RJ11, du lär inte hitta någon telefon med RJ45....

nä men du hittar en adapter-A som du stoppar i jacket. nästan allt fastighetsnät bygger på RJ45. det är draget med kat5 nu mer kat6 kabel & RJ45. jag har aldrig sett fastighetsnät med RJ11

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Det är ett RJ-45 uttag, är helt säker då en TP-sladd passar perfekt där!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Det var ju väldigt märkligt då standarden för telefoni är RJ11, du lär inte hitta någon telefon med RJ45....

Jodå, såna installerar jag halva dagarna typ....så det finns, ifs iptelefoner, men fortfarande bara 4 trådar i kontakten

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Jodå, såna installerar jag halva dagarna typ....så det finns, ifs iptelefoner, men fortfarande bara 4 trådar i kontakten

Ok, så du menar att det är helt omöjligt att få bredband via detta "RJ-45" uttag?

Permalänk
Medlem

Som sagt var, kolla närmare med din hyresvärd vad som finns i jacket.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Jodå, såna installerar jag halva dagarna typ....så det finns, ifs iptelefoner, men fortfarande bara 4 trådar i kontakten

Det är ju inte märkligt då det är just ip-telefoner. Vanliga telefoner har dock rj11

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

RJ11 och rj12 är avsedda för telefoner det är rätt.

Däremot finns det ingenting som säger att en telefon ska ha en rj11/12 kontakt.

De flesta växelanslutna telefonerna har rj45 anslutningar. Tex på detta är MD110 systemet från ericsson.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Är det ingen som ens reagerar nu för tiden på de kapitalfel folk gör, nu senast byggföretag? Det är alltså numer helt okej att likställa termer som "äkta bredband", RJ-45 och "FIBER".

Suck...

</Messerschmitt>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
RJ11 och rj12 är avsedda för telefoner det är rätt.

Däremot finns det ingenting som säger att en telefon ska ha en rj11/12 kontakt.

De flesta växelanslutna telefonerna har rj45 anslutningar. Tex på detta är MD110 systemet från ericsson.

Att växelanslutna företagstelefoner har rj45 är jag med på. En telefon avsedd för att ha i ett hem brukar ha rj11. Har aldrig sett en med rj45. Verkar bara vara att krånga till det för alla....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu